سفر سفیر مهر به مناطق محروم

سفر سفیر مهر به مناطق محروم | 0 Comments | شنبه ۲۰,اسفند,۱۳۹۰ | 833 times

 

نخستين سفر فصلي كتايون رياحي بازيگر سينما و تلويزيون ايران كه در 10 بهمن 1390 به عنوان "دومين سفير نيكوكاري مهر آفرين" معرفي شده بود؛ انجام شد.

وي به همراه جمعي از مسوولان اين موسسه به شهرهاي بندرعباس و كرمان عزيمت كرد و در طول دو روز سفر خود، ضمن آشنايي از نزديك با مشكلات مددجويان تحت پوشش و تعدادي از نيازمندان مناطق محروم اين دو شهر ، هدايا و كمك‌هاي ياوران موسسه نيكوكاري مهرآفرين را شخصا به دست آنها رساند.

به گزارش امور رسانه‌اي موسسه مهرآفرين، نخستين سفر فصلي كتايون رياحي در ايران در روزهاي چهارشنبه 17 و پنجشنبه 18 اسفند رقم خورد و با توجه به سفر قبلي رياحي به سومالي و كمك‌رساني به مردم آسيب خورده آن كشور، اين سفر نيز در نوع خود حائز اهميت بود.

سفير مهرآفرين در روز اول سفر خود، در شهر بندر عباس به شكلي سرزده به منطقه دوهزار (معروف به تپه‌هاي الله اكبر) رفت و در اين ناحيه با سركشي به منزل 10 تن از مددجويان و خانواده‌هاي بي‌بضاعت و آسيب‌خورده،با آنان از نزديك ديدار و گفتگو كرد و ضمن همدردي با ايشان، كمك‌ها و هداياي ياوران مهرآفرين را به دست ايشان رساند. سپس با حضور در محوطه بيروني دفتر مهرآفرين كه در همان منطقه قرار دارد، با پنجاه تن از مددجويان كه همگي از زنان بي سرپرست و نيازمند بودند، نشست، حرف‌ها و درددل‌هاي آنان را شنيد و با هماهنگي‌هاي انجام پذيرفته مقرر شد كه به نيازهاي ضروري نيازمندان اين ناحيه كه از فقيرترين بخش‌هاي شهر بندرعباس است، جدي‌تر از گذشته رسيدگي شود. تعداد مددجويان مهرآفرين در شهر بندر عباس ، 100 خانوارست كه با اين سفر مقرر شد اين تعداد ، تا 200 خانوار ديگر كه مشكلاتي دارند؛ افزايش يابد.

قابل ذكرست كه اغلب خانواده‌هايي كه سفير مهرآفرين با آنها ديدار داشت، از حداقل امكانات براي يك زندگي بسيار ساده و معمولي برخوردار بودند، خانواده‌هايي كه يا بد سرپرست به حساب مي‌آيند و يا به دلايلي سرپرست مرد ندارند،حتي منازل تعدادي از آنها، فاقد حداقل امكانات بهداشتي بوده و يا خانه‌اي كه اصلا «در» نداشت و ديدن منازلي با وسعت يك در يك متر و... از تلخ‌ترين مشاهدات همراهان و سفير مهرآفرين بود.

سفير مهرآفرين در ادامه اين سفر، روز پنجشنبه به كرمان عزيمت كرد، در شهري كه موسسه مهرآفرين 300 مددجو از ميان خانواده‌هاي كم‌بضاعت و بي‌بضاعت را تحت پوشش خود دارد و غالبا براي ادامه تحصيل فرزندان اين خانواده‌ها تلاش‌هايي مي‌كند.

مشكلات نيازمندان اين شهر نيز بيش و كم با مشكلات افراد تحت پوشش در بندرعباس يكي است.

سفير مهرآفرين در پايان نخستين سفر خود كه براي كمك رساني در نواحي محروم، انجام پذيرفته بود با حضور در دفتر مهرآفرين شعبه كرمان،در توزيع ارزاق و هداياي ياوران مهرآفرين سهيم بود و مشاركت داشت اما قبل از آن،به شكلي نمادين به خانه چهار خانواده ضعيف كرماني هم رفت و ضمن ديدار و آشنايي با سرپرستان خانوار و فرزندان‌شان، از محيط زندگي آن‌ها بازديد كرد و قول‌هايي براي تامين مايحتاج و بهبود وضع فعلي‌شان داد؛ديدار و گفت و گو با 27 تن از كودكان كه دوره نقاشي مي‌گذرانند و تحت سرپرستي موسسه مهرآفرين هستند و همچنين شركت در نمايشگاه خيريه دانشجويان دانشكده هنر كرمان از ديگر رويدادهاي اين سفر بود.

سفير مهرآفرين در دو ديدار خود با مددجويان كه به شكلي جمعي صورت پذيرفت، ضمن پاسخ به اظهار لطف و تشكر آنان ، گفت: كمك كردن به يكديگر وظيفه انساني ما است و ما بايد به فكر همنوع خود و كمك به همسايه خود باشيم، اين يك اصل بزرگ اخلاقي است كه شايد گاهي فراموشش مي‌كنيم ! اما ما مي‌توانيم و بايستي كه دوباره بيدار و احيايش كنيم اگر مي‌خواهيم كه جامعه‌اي امن‌تر و محيطي سالم‌تر برپا كنيم.

رياحي در ادامه افزود: درست است كه امروز من به عنوان مهماني ناخوانده به شهر شما آمده‌ام اما من اينجا احساس غريبگي و تنهايي نمي‌كنم ، چون خودم را در جمع اعضاء خانواده‌ام مي‌بينم و حال خوبي دارم كه توانسته‌ام صورت‌هاي پر مهر شما را از نزديك ببينم؛ من امروز احساس تنهايي نمي‌كنم،شما هم نبايد هيچ وقت احساس تنهايي كنيد.

وي با اشاره به اينكه در آسيب‌هاي اجتماعي ، زنان بيشتر از مردان ، دچار خسارت و زيان مي‌شوند و در اين ميان ، سهم زناني كه در جنوب كشور زندگي مي‌كنند ، بسيار بيشتر از ديگر نقاط اين سرزمين است،گفت:متاسفانه امروز مواد مخدر و اعتياد ، زندان و بيماريهاي روحي و رواني باعث شده تا بسياري از خانواده‌ها ، سرپرستان خود را از دست بدهند و زن‌ها و بچه‌ها دچار فقر و تنگدستي بشوند اما واقعا بايد بدانيم كه بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي و خسارات اقتصادي، ريشه در فقر فرهنگي دارد، فقر فرهنگي است كه باعث مي‌شود تعدادي از همسران از مسووليت‌هاي خود سر باز زنند و اين چنين است كه كساني حاضر شده‌اند به هر نوعي از زندگي تن در دهند كه در شان هيچ فردي كه نامش را گذاشته انسان، نيست.

رياحي با اشاره به اهميت نقش زنان در پرورش نسل‌ها و آينده‌اي خوب براي خانواده‌ها افزود: امروز به دليل شرايط اجتماعي خاصي كه داريم، با مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كنيم، مي‌دانم، مي‌دانيم اما اين ، ما زنان هستيم كه مي‌توانيم با درس گرفتن از اطراف خود ، فرزندان‌مان را بخصوص پسران خود را به گونه‌اي تربيت كنيم كه در آينده ، مردان لايقي براي جامعه و همچنين خانواده و همسران خود باشند. ما بايد ابتدا،سطح فرهنگي و معرفتي خودمان را بالا ببريم تا بعد بتوانيم به خانواده و جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيم و نفس مي‌كشيم، خدمت كنيم و محيط و اطراف‌مان را بسازيم. بايد مراقب باشيم،اگر افراد به فرهنگ و مسائل اجتماعي و پيراموني خود اهميت ندهند،مطمئنا به خودشان خيانت كرده‌اند،اين ديگر يك چيز اثبات شده است.

سال گذشته نيز، مريلا زارعي سفيريار مهرآفرين سفري به روستاي كتيج سيستان داشت.

بازتاب در رسانه ها

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایسنا

گزارش تصویری ایسنا

خبر آنلاین

خبرگزاری پانا

سینما پرس

سینما روز

آفتاب

مردمسالاری

بانی فیلم

اختصاصی

خبرگزاری وفا

 

 

  • کرمان
  • بندرعباس
  • کتایون ریاحی
  • سفر فصلی
  • فقر فرهنگی
  • سفیر

    Comments

    Read More

    What Do You Think?