مدیر مسئول مجله جهان کودک : این نشریه مردم را به بازدید از جهان کودکان دعوت می کند

مدیر مسئول مجله جهان کودک : این نشریه مردم را به بازدید از جهان کودکان دعوت می کند | 0 Comments | چهارشنبه ۲۱,دی,۱۳۹۰ | 856 times

 

نشریه جهان کودک سومین نشریه ای است که توسط موسسه مهرآفرین منتشر می شود. در این نشریه که تا کنون دو شماره از آن منتشر شده و یک نشریه دو زبانه محسوب می شود به موضوعات مربوط به کودکان پرداخته شده است. برای اطلاعات بیشتر با فاطمه دانشور؛ مدیر مسئول جهان کودک و مدیر عامل مهرآفرین گفت و گویی انجام دادیم که حاصل آن را در زیر می خوانید.

چه طور شد که با وجود نشریات همراز و مهرآفرین به فکر انتشار نشریه دیگری افتادید؟

زمانی به فکر جهان کودک و ضرورت انتشار آن افتادم که در سمینار سال گذشته مهرآفرین یکی از دولتمردان راجع به برنامه پنج ساله صحبت می کرد و این که در این برنامه یک بار هم کلمه کودک به کار نرفته است، یعنی هم نهادهای سیاست گذار هم نهادهای عمومی و هم مردم خیلی نسبت به موضوع کودک حساسیت ندارند. کودکان نیاز به برنامه منحصر به فرد و مخصوص دارند. من فکر می کنم مشکل مربوط به عموم جامعه است نه فقط قشر آسیب پذیر! بنابرین از وزارت ارشاد درخواست صدور مجوز برای نشریه جهان کودک را نمودم. هدفم این بود که این نشریه روی کیوسک های روزنامه فروشی در دسترس همگان باشد تا مردم ما با دنیای بسیار متفاوت کودک بیشتر آشنا شوند. اگر ما می خواهیم کشوری آباد و توسعه یافته داشته باشیم در درجه اول باید روی تربیت کودکان و نحوه برخورد صحیح با آنان کار کنیم. باید به دنیای کودکان توجه شود و این چیزی است که در جامعه ما مغفول مانده است. در واقع حساس کردن نهادها و مردم نسبت به موضوع کودک از اهداف اصلی این نشریه است. همچنین ما سعی کردیم که موضوع کودکان آسیب دیده را لابلای صفحات مطرح کنیم و معمولا چند صفحه اختصاص به سرگذشت و آسیب های کودکان بدسرپرست مهرآفرین از زبان مددکار موسسه دارد.

مخاطب این نشریه چه کسانی هستند و در حال حاضر به چه صورتی توزیع می شود؟

مخاطب جهان کودک عموم مردم هستند و در واقع با والدین کودکان سخن می گوید. نشریه به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود و برای یاوران مهرآفرین در خارج از کشور و در کشورهایی مثل انگلستان، استرالیا و آلمان هم ارسال می شود. به صورت الکترونیکی برای بازرگانان هم ارسال می شود، تعدادی هم چاپ شده و در برخی مکان های عمومی پخش می شود.

هزینه های جهان کودک از چه منبعی تامین می شود؟

پنج بانک حمایت از این نشریه را به عهده گرفته اند: بانک اقتصاد نوین، بانک گردشگری، بانک تجارت، بانک دی و بانک سامان. کار چاپ و تحریریه هیچ بار مالی روی دوش موسسه ندارد. در آینده فروش نشریه و آگهی ها می تواند محل درآمد خوبی برای مهرآفرین باشد و کل درآمد این نشریه عاید موسسه می شود.

در حال حاضر هم دریافت مجوز را پی گیری می کنیم و احتمالا تا یک سال دیگر موفق به اخذ آن شویم. تا آن زمان ما بستر لازم را فراهم می کنیم تا حضور خوبی در گیشه مطبوعات داشته باشیم. هم اکنون در حال جذب اسپانسر و تقویت تحریریه هستیم . از یاوران هم تقاضا می کنیم که این نشریه را خریداری کرده و مطالعه کنند چون عواید آن کاملا به موسسه مهرآفرین خواهد رسید.

در حال حاضر هیئت تحریریه را چه کسانی تشکیل می دهند؟

در حل حاضر خانم ندا فرامرزیان سردبیر هستند و نویسندگانی مثل رسول یونان و گروهی از پزشکان و روانشناسان با نشریه همکاری دارند و البته به این تیم نفرات دیگری نیز اضافه خواهند شد.

آیا انتشار این نشریه ارتباط با بیانه ی آخر سمینار برای تشکیل نهاد حمایت از کودک دارد؟

تا حدودی بله! کمیته پیگیری تشکیل شد . انتشار جهان کودک یکی از دستاوردهاست. یک شبکه بزرگ مددکاری  با حمایت انجمن مددکاری ایران در حال شکل گیری است. این شبکه از داوطلبان تشکیل می شود و آموزش های لازم به آنها داده خواهد شد تا برای حمایت از کودکان آسیب دیده آماده شوند.  همچنین شبکه ای از NGO ها که در این حوزه فعالیت می کنند در حال شکل گیری است. کمیته ای هم از حقوقدانان تشکیل شده که در حال بررسی مسائل مربوط به کودکان هستند. کتاب هایی در دست انتشار دارند؛ یک کتاب سرگذشت سی قربانی کودک آزاری است و کتاب دیگر هم نتیجه ی تحقیقات و بررسی هایی است که روی قوانین و لوایح مربوط به کودکان و همچنین نواقص آن صورت گرفته است . انتشار این کتاب بسیار مهم است؛ زیرا در آن مصاحبه هایی با قاضیان پرونده های کودک آزاری انجام شده است . آن ها بهترین مرجع هستند تا نقص قانون را به ما متذکر شوند. قاضی ها خیلی وقت ها گلایه از محدودیت ها و بسته بودن دستشان به خاطر قانون دارند و نمی توانند حکم عادلانه ای صادر کنند. این کتاب پس از انتشار برای مجلس و نهادهای تصمیم گیرنده و تاثیرگذار ارسال می شود و امیدوارم با همکاری این نهادها بتوانیم برای اصلاح وضعیت کودکان قدمی برداریم. شهرداری خیلی خوب همکاری کرده، برای آموزش داوطلبان شبکه مددکاری فضا به ما اختصاص داده است . گزارش کمیته پیگیری در سمینار امسال قرائت خواهد شد و از علاقمندان دعوت می کنیم در این سمینار که 8و 9 بهمن در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می شود، شرکت کنند.

آیا نشریه جهان کودک تا الان انتظارات را برآورده کرده است؟

تا حدودی بله!  البته جای بهتر شدن دارد اما مثلا کسانی که در خارج از کشور بودند فکر نمی کردند یک موسسه نیکوکاری مردمی چنین نشریه ای با این نوع مطالب و این کیفیت داشته باشد. از آن سو قول حمایت و همکاری بسیار زیاد به ما داده شده تا بتوانیم آن را در مقیاس بزرگی منتشر کنیم. با رسانه های موجود کمی مشکل می شد روی موضوع کودکان تمرکز کرد و برای همین جهان کودک متولد شد.  باید خودمان رسانه تولید می کردیم تا پیام کودکان را به گوش جامعه برسانیم.

دلیل انتخاب عنوان جهان کودک چه بود؟

من دنبال نامی مرتبط با کودک بودم و این قدر کار نشده بود که سریع یک اسم مناسب پیدا کردیم. واژه کاملا بیان کننده این مطلب است که دنیای کودکان با دنیای آدم های بزرگ بسیار متفاوت است و این دنیا در جامعه ما ناشناخته و مبهم است.  این نشریه مردم را به بازدید از جهان کودکان دعوت می کند.

 

 

Comments

Read More

What Do You Think?