جزییات دستورالعمل جدید وزارت بهداشت درباره مادران و نوزادان معتاد

جزییات دستورالعمل جدید وزارت بهداشت درباره مادران و نوزادان معتاد | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۰۲,تیر,۱۳۹۵ | 1470 نفر
جزییات دستورالعمل جدید وزارت بهداشت درباره مادران و نوزادان معتاد

معاون امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی وزیر بهداشت از تصویب دستورالعملی جدید در ستاد آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه درباره چگونگی برخورد و حمایت از مادران و نوزادان معتاد خبر داد.
کشف جسد نوزاد

دکتر محمدهادی ایازی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اقدامات معاونت اجتماعی وزارت بهداشت برای نوزادان و مادران معتاد گفت: گروهی از جمعیت معتاد کشور، مادران معتاد صاحب فرزند هستند که این نوزادان به دلیل وضعیت مادر، از او تاثیر می‌پذیرند. در نتیجه، بعد از وضع حمل مادر، باید از نوزاد سم‌زدایی و بعد از آن تحویل مادر شود؛ اما با توجه به اعتیاد مادر، نوزاد از شیر او استفاده می‌کند و احتمال اعتیاد او وجود دارد.

وی افزود:  مادران معتاد، مبتلا به ایدز و تن فروشان از جمله گروهی هستند که هنگام مراجعه به بیمارستان و مطرح شدن مساله ترک آنها، با مشکل روبرو هستیم.  زمانی که فرزند آنها به دنیا می‌آید اگر پدر باشد، به وی تحویل داده  می‌شود و با اقداماتی که سازمان بهزیستی انجام می‌دهد، مشکلی پیش نمی‌آید. اما اگر پدر خانواده‌ای وجود نداشته باشد، مشکلات حادتر می‌شود و باید فرزند را تحویل بهزیستی دهیم.

ایازی موضوع نوزادان و مادران معتاد را  یکی از دغدغه‌های جدی حوزه آسیب‌های اجتماعی خواند و ادامه داد: بخشی از این موضوع متوجه وزارت بهداشت است. ما باید بتوانیم سم زدایی نوزادان، پوشش و حمایت سازمان بهزیستی از آنها و همچنین مادران آنها  را به طور جدی دنبال کنیم. اگر قرار باشد به همین ترتیب تحویل مادران معتاد داده شوند، بی‌تردید در آینده جزو بزهکاران جامعه می‌شوند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت همچنین به جلسه ستاد آسیب‌های اجتماعی وزارت بهداشت که با محوریت نوزادان تازه متولدشده از مادران معتاد برگزار شد، اشاره کرد و افزود: در این جلسه گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی درباره  مسائل و مشکلات این حوزه  مطرح شد.  در چند روز گذشته نیز دستور العملی درباره مادران و نوزادان معتاد تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم. به این ترتیب قرار است بیمارستان‌ها با مراجع قضایی و سازمان بهزیستی در این رابطه هماهنگی داشته باشند و نوزاد بعد از تولد به بهزیستی تحویل داده شود. مادران نیز به مراکز ترک اعتیاد فرستاده می‌شوند.

ایازی در ادامه تصریح کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد  موسسه نیکوکاری  مهرآفرین، با همکاری سایر سازمان‌های مردم نهاد با وزارت بهداشت همکاری کنند تا ما بتوانیم این مادران و نوزادان را در سطح استان‌هایی که با چنین مشکلی روبرو هستند، تحت پوشش قرار دهیم و با هماهنگی بهزیستی حمایت بیشتری از این گروه داشته باشیم.

گفتنی است اولین بار موضوع فروش نوزادان توسط سرکار خانم فاطمه دانشور مدیر عامل موسسه نیکوکاری مهرافرین در سطح گسترده اطلاع رسانی  شد که حساس سازی مسئولین بویژه مسئولین و وزارت بهداشت ,درمان و آموزش پزشکی را به دنبال داشت که متعاقب  آن جلسات متعددی در وزارت بهداشت و درمان با حضور مدیران مربوطه برگزار شد که من منجر به ابلاغیه دستورالعمل فوق الذکر گردید.





معاون اجتماعی وزارت بهداشت، فعالیت مراجع قضایی و سازمان بهزیستی را در این موضوع ضروری خواند و ادامه داد: ما متولی درمان هستیم، ولی باید مراجع قضایی و سازمان بهزیستی و خیریه های فعال در این بخش کمک کنند تا ما بتوانیم این گروه از نوزادان را تحت پوشش قرار دهیم و نسبت به ترک مادران اقدام شود. همچنین بعد از آنکه ترک داده شدند و نوزاد سم‌زدایی شد، اگر از منظر بهزیستی، مادر شرایط تحویل او را داشت به او بازگردانده شود. در برخی از مواقع، مشاهده شده است که وقتی نوزاد تحویل این گروه از مادران داده می‌شود، مسائل بسیار حادتری پیدا می‌کند که می‌تواند آثار بسیار سوئئ از خود بر جا گذارد.

ایازی در ادامه، در خصوص ورود وزارت بهداشت به مساله حاشیه نشینی نیز توضیح داد و گفت: بخشی از موضوع حاشیه نشینی، به بهداشت و درمان مرتبط است، ولی مسائل و موضوعات دیگری دارد که می‌طلبد دستگاه‌های دیگر حضور و مشارکت جدی داشته باشند. اولین اقدام، حل مشکلات روستاها و شهرهای دیگر برای جلوگیری از مهاجرت  و سکونت در حاشیه شهرها است که این موضوع نیز در شورای اجتماعی کشور، در حال بحث است.

وی افزود: ما به عنوان معاونت اجتماعی می‌توانیم با کمک سازمان‌های مردم نهاد، خیرین سلامت و  سمن‌هایی که در حوزه‌های بهداشتی و درمانی فعالیت دارند در حاشیه شهرها ورود داشته باشیم و اقدام به فعالیت کنیم.

خبرگزاری ایسنا

خبرچه

دبلیو خبر

خبر فارسی
خبرگزاری فارس

تابناک



منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟