مدیر عامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین اعلام کرد:مهرآفرین حامی کودکان بدسرپرست

مدیر عامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین اعلام کرد:مهرآفرین حامی کودکان بدسرپرست | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۰۳,شهریور,۱۳۹۵ | 1842 نفر
مدیر عامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین  اعلام کرد:مهرآفرین حامی کودکان بدسرپرست

فاطمه دانشور،مدیر عامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین در نشست خبری با موضوع مادران و کودکان معتاد برگزار شد، بیان کرد: مسئله مادران و کودکان معتاد یکی از موضوعاتی است که خیلی کم در جامعه مورد توجه قرار گرفته و حتی در مصوبات شورا هم کمتر به این موضوع پرداخت شده است که این امر نشان از کمبود برنامه‌ریزی توسط سیاست گذارها است. در صورتیکه زنان وکودکانی که مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر هستند به اعتقاد من نیازمند به حمایت ویژه‌تری هستند، به این علت که نوزاد از همان دوران جنینی مورد خشونت‌های جسمی و روانی قرار می‌گیرد و از داشتن یک خانواده سالم بی‌بهره خواهد شد.

،دانشور در خصوص اسکان مادران معتاد گفت: مسئله‌ای که ما کمتر به آن پرداختیم و از آن تقریبا غافل بودیم قرار دادن محل یا جایگاهی برای اسکان و حمايت همزمان از مادر و فرزند شيرخوارش است .در همین رابطه آبان ماه سال گذشته با امكانات و حمايت‌هاي منابع خيريه مهرآفرين آغاز به پذیرش مادران معتاد و فرزندانش کردیم و تا شهریورماه امسال ۲۰۰ پرونده در خصوص مادران معتادی که توسط شبگردهايي‌كه‌داوطلبانه از محله‌های پرخطر‌ و آسیب‌خیز شناسايي شده بودند به موسسات مددجویی معرفی شدند که در این پرونده‌ها با ۶۰۰کودک مواجه هستیم.

وی افزود:  آنچه كه در اين ۲۰۰ پرونده مشترك بوده اكثرا مادرانی معتاد که فرزندانشان حاصل ازدواج موقت یا ثبت نشده بودند و اکثرکودکان آنها سال‌ها بدون شناسنامه و از كم وزني سوء تغذيه رنج مي‌برند و حتی بسیاری کارت واکسن هم ندارند و عده‌ای از این کودکان به جابه‌جایی مواد و فروش آن مشغولند ، همچنین هرگز عاطفه پدری را هم تجربه نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: طی یک ابلاغیه‌ای که بهمن ماه سال گذشته به همه بیمارستان‌های دولتي و غيردولتي اعلام شد؛ باید تمام نوزادان متولد شده از مادران مصرف کننده مواد افیونی در بیمارستان‌ها به مدت ۳ تا ۵ روز برای ارزیابی و درمان سندروم بستری تا سم‌زدايي شوند. البته چالشی که در این خصوص داریم فقدان تجهیز بیمارستان‌ها به NICU  است و کودکانی که متولد می‌شوند بدون سم‌زدایی به مادرشان تحویل داده می‌شوند و ما شاهد این هستیم که با توجه به صدور این ابلاغیه از سوی وزارت بهداشت و درمان متاسفانه بسیاری از بیمارستان‌ها از این موضوع اطلاعی ندارند.

دانشور از عدم هماهنگی بین بیمارستان و اورژانس اجتماعی و بهزیستی یادآور شد و گفت:این عدم هماهنگی بین بیمارستان و اورژانس اجتماعی و بهزیستی باعث شده که مشکلاتی در راستای تحویل کودک به بهزیستی و یا اورژانس اجتماعی صورت گیرد، چرا که بیمارستان بر این عقیده‌اند که کودک معتاد متولد شده باید در اختیار اورژانس اجتماعی قرار گیرد، اما بهزیستی بر این عقیده است که مددکارهای بیمارستان باید کودکان نوزاد معتاد را تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: وزارت کشور باید در خصوص موضوع صادر نشدن شناسنامه برای کودکان معتاد حساس شود و برای آنها شناسنامه صادر کند، بیشتر مادران معتاد بدون ازدواج ثبت شده باردار می‌شوند و به همین دلیل به خاطر مشکلات زیاد و عدم شناسنامه در خانه‌های خود زایمان می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود که کودکان تازه متولد شده بدون شناسنامه زندگی خود را آغاز کنند. وزات کشور باید در خصوص این موضوع حساسیت به خرج دهد، چرا که در آینده این کودکان با مشکلات و چالش‌های مهمی رو به رو می شوند.

دانشور با اشاره به کودکانی که در محدوده هرندي هستند خبر داد: این کودکان در محیطی نا امن و یا با مادرانی معتاد که با مشکلات روحی و روانی مواجه هستند زندگی می‌کنند و وقتی مددکاران و یا اورژانس اجتماعی برای گرفتن کودک از والدین و یا خارج کردن آنها از محیط نامناسب اقدام می‌کند با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شود.

وی در خصوص غربال‌گری اعتیاد در دوران بارداری گفت: امروزه با چالش‌های اساسی در ساختار قوانین و اقدامات اجرایی کشور روبه‌رو هستیم، به گونه‌ای که هنوز غربال گری اعتیاد در دوران بارداری به عنوان یک ضرورت مطرح نشده است، در حالی که مطالعات نشان می‌دهد مداخلات زود هنگام یک ضرورت بوده و لازم است وزارت بهداشت سیاست‌های خود را به شکل متمرکز به سمت غربالگری هدایت کند.

رئیس کمیسیون شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهر‌آفرین که حدود ۱۰ سال از عمر فعالیت آن می‌گذرد از خانواده‌های بد‌سرپرست حمایت می‌کند و اساسش حمايت از خانواده‌هاي بد‌سرپرست است .

خبرگزاری تدبیر

خبرگزاری ایسنا

حبرگزاری مهر

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟