کسی کودکان بالای ٥ سال را نمی‌خواهد/ هشدار سازمان بهزیستی به تداوم سرنوشت تلخ فرزندان بدسرپرست

کسی کودکان بالای ٥ سال را نمی‌خواهد/ هشدار سازمان بهزیستی به تداوم سرنوشت تلخ فرزندان بدسرپرست | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۳۱,شهریور,۱۳۹۵ | 1975 نفر
 کسی کودکان بالای ٥ سال را نمی‌خواهد/ هشدار سازمان بهزیستی به تداوم سرنوشت تلخ فرزندان بدسرپرست
مسوولان سازمان بهزیستی کشور باید امسال خود را برای افزایش آمار ورودی شبانه‌روزی‌های تحت پوشش این نهاد حمایتی آماده کنند.

حبيب‌الله مسعودي فريد، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي خبر داده كه امسال آمار ورودي كودكان به شبانه‌روزي‌هاي تحت پوشش اين سازمان - مراكزي كه در سال‌هاي گذشته به عنوان پرورشگاه در اذهان عمومي شناخته مي‌شدند - به دليل اعتياد والدين، نسبت به سال گذشته افزايش خواهد داشت.

بنابر آيين‌نامه‌هاي اخير وزارت بهداشت و تصميم مشتركي كه توسط مسوولان متولي سلامت و حمايت اجتماعي اتخاذ شده، كودكان بدسرپرست بايد با حكم قضايي از والدين معتاد جدا شده و تا زمان ترك اعتياد والدين و بهبود شرايط زندگي و محيط پيرامون كودك به سازمان بهزيستي كشور تحويل شوند و فقط درصورت بازتواني والدين و بنا بر موافقت قاضي، امكان تحويل دوباره فرزندان به والدين ممكن خواهد شد و در غير اين صورت، حضانت و سرپرستي دايم كودك به سازمان بهزيستي كشور واگذار مي‌شود.

مسعودي فريد در نشستي كه براي بررسي وضعيت مادران و كودكان معتاد برگزار شده بود، تاكيد كرده كه در چرخه حمايت از كودكان داراي والدين معتاد يا نوزاد مادران معتاد، فعال شدن بيشتر كادر مددكاري بيمارستان‌ها ضروري است تا مراجعات و بستري‌هاي مشكوك به آسيب اجتماعي را گزارش و ارجاع دهند و همچنين لازم است ماموريت‌هاي اورژانس اجتماعي در اين محدوده‌ هم مورد بازنگري قرار بگيرد.

اما با وجود آيين‌نامه‌هايي كه بيش از يك ماه از صدور آنها مي‌گذرد و قرار بود كه تمام مشكلات موجود با اين آيين‌نامه‌ها مرتفع شود، افزايش ورودي شبانه‌روزي‌هاي بهزيستي روزنه ديگري از مشكلات پيش روي كودكان بدسرپرست يا داراي خانواده‌هاي فاقد صلاحيت را روشن مي‌كند. در حالي كه معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور همواره اعلام كرده كه بيش از ٨٠ درصد فرزندان بهزيستي بدسرپرست هستند، كودكان بدسرپرست، اغلب در گروه سني‌اي قرار دارند كه در صورت واگذاري حضانت به سازمان بهزيستي، شانس پذيرش آنها براي فرزندخواندگي در مقايسه با ساير ساكنان شبانه‌روزي‌ها - در گروه سني نوزاد يا كودكان كمتر از ٥ سال - به مراتب كمتر است.

معضلي كه مورد توجه مسعودي فريد هم قرار گرفته و وي در گفت‌وگویی ضمن تاكيد بر افزايش درخواست فرزندخواندگي نسبت به سال‌هاي گذشته گفته است: «به ازاي هر كودك بهزيستي ٥/٧ خانواده متقاضي براي فرزندخواندگي وجود دارد و در سال ٩٤ نسبت به سال ٩٣، حداقل ٣٠ درصد رشد واگذاري فرزندخوانده داشته‌ايم و اين رقم درسال جاري نيز افزايش خواهد يافت. در قانون قبلي فرزندخواندگي فقط اجازه واگذاري فرزند بي‌سرپرست را داشتيم اما در قانون جديد مصوب ١٣٩٤ كودكان بدسرپرست هم مي‌توانند به خانواده‌ها سپرده شوند البته به شرط آنكه اين موضوع براي قاضي اثبات شود كه خانواده جديد مي‌تواند كودك را به سرپرستي بگيرد و در اين بين بهزيستي فقط نقش مشاور و كارشناس را دارد.

در حال حاضر ٩٨٠٠ كودك در مراكز بهزيستي نگهداري مي‌شوند و سالانه ۱۵۰۰ كودك، واگذار شده و ۸۰۰ كودك از مراكز ترخيص مي‌شوند. اما متاسفانه هر چه سن كودك بيشتر مي‌شود، درصد شانس فرزندخواندگي وي نيز كمترخواهد شد به‌طوري‌كه اغلب افراد تمايل به سرپرستي نوزادان را دارند در حالي كه تعداد تقاضا براي كودكان بالاي ٥ سال بسيار كمتر است. متاسفانه اين تصور وجود دارد كه هرچه سن كودك كمتر باشد، ارتباط‌گيري با وي راحت‌تر خواهد بود در حالي كه اين‌گونه نيست و بسياري از كودكان بيش از يك سال حاضر در مراكز، هيچ مشكلي در اين زمينه ندارند.»

مسعودي فريد ضمن اعلام اينكه سازمان بهزيستي با فرهنگ‌سازي صحيح، تلاش مي‌كند تمايل به سرپرستي كودكان در سنين بالاتر را در كشور افزايش دهد، خبر داد كه در حال حاضر ۶۰۰ مركز شبانه‌روزي براي نگهداري كودكان وجود دارد كه از اين تعداد ۳۴ شيرخوارگاه و ساير آنها براي كودكان ۳ تا ۶ سال، ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال است.
منبع: خبرآنلاین

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟