گزارش دیده بان مهرآفرین از مناطق زلزله زده

گزارش دیده بان مهرآفرین از مناطق زلزله زده | 0 دیدگاه | شنبه ۰۴,شهریور,۱۳۹۱ | 1051 نفر
گزارش دیده بان مهرآفرین از مناطق زلزله زده
گزارش دیده بان مهرآفرین از مناطق زلزله زده

طی بازدید در تاریخ 25/05/91 از مناطق زلزله زده که با همکاری استانداری آذربایجان شرقی انجام شد،موارد ذیل قابل ذکر است:
1- کانکس های سرویس بهداشتی و حمام از نیازهای اساسی این بخشها می باشند.
- تلف شدن نیمی از دام و طیور در این مناطق مشاهده شد که باقیمانده دام ها به علت شیوع بیماری در معرض خطر قراردارند و نیاز به دامپزشک در این مناطق به شدت احساس می شود.
- عمده کمک های هلال احمر و دیگر نهادهای دولتی را می توان به :نصب چادرهای صحرایی،نصب تانکرهای آب،نصب سرویس های بهداشتی سیار،توزیع پتو و موکت اشاره کرد:
در این مورد می توان به مشکلاتی نظیر نفوذ پذیربودن چادرها در برابر آب و باران و عدم مهار مناسب فاضلاب سرویس های بهداشتی اشاره کرد.
- کمکهای مردمی و کمکهای نهاد غیردولتی نظیر کارخانجات و موسات خیریه بیش از 80% کل کمکهای واصل شده به این مناطق را شامل می شود که شامل موارد ذیل است:
- نان خشک، نان محلی،بطری های آب معدنی، پنیر، پودرهای شوینده،بیسکویت و مواد غذایی، صنعتی، پوشک بچه،آب میوه،ظرف های نگهداری یخ،چراغ والور،کنسروهای مواد غذایی،پیراهن های مردانه،لباس های کودکان،نوار بهداشتی،سیگار،ماست پاستوریزه،پتو،هندانه و خربزه،چای و قند، خرما،مربا و ظروف یکبار مصرف.
مشکلاتی که در مورد توزیع و نگهداری اقلام بالا مشاهده شد:
خراب شدن مواد غذایی فاسد شدنی به علت نبود یخچال، توزیع بدون برنامه و نیز هدفمند در بین مردم بصورتیکه در چادر ها حجم زیادی از مواد فاسد شدنی بعلت ترس از گرسنگی و قحطی انبار شده بود و برخی مناطق دورتر،اقلام به میزان کافی نرسیده بود.
اکیپهای هلال احمر در مکان شهرداری مستقر بودند که از مکان حادثه  دیده دور می باشند و فقط گروههایی از سپاه در ورودی روستاها بر آمد و رفت وسایل نقلیه نظارت می کنند.اقلامی نظیر لباس های کودک دسته دوم بوده که مورد استفاده زلزله زدگان قرار نگرفته و سایر لباسهای مناسب فصل و شرایط، موجود نیست، عدم دفع زباله های زلزله زدگان که باعث گردآوری مگس و حشرات موذی شده. از مشکلات این مناطق است.

از جمله کمکهایی که در مصاحبه ها و مشاهدات کمبود یا نبودن آنها احساس می شد:
حوله بهداشتی،دستمال کاغذی،لباس زیر کودکان و بزرگسالان،کفش مناسب،ظروف پخت غذا،کمبود کپسول های پخت غذا،کمبود ظروف یکبار مصرف،کمبود داروهای خاص بیماران قلبی و ... وسایل بازی کودکان،شیر و لبنیات،یخچال، روسری و مانتو،برنج و روغن، کمبود چای و قند،نبود پزشک مستقر در مکان،نبود مواد غذایی نظیر:حبوبات،تخم مرغ و گوشت ،سیب زمینی،پیاز، کمبود کیسه های زباله،کمبود تانکر های آب ،کمبود سرویس های بهداشتی،نبود دامپزشک، نبود قرآن و سایر ادعیه جهت مصیبت زدگان و کاهش دردهای روحی آنان،کمبود هلی کوپتر به نحوی که اکثر کمکها از طریق جاده منتقل شده که باعث ایجادترافیک می گردد.(پراکندگی و وسعت حادثه زیاد بوده و برخی مسیرهای روستایی صعب العبور می باشند) از بین رفتن وسایل دامداری ساکنان که شغل اصل ایشان می باشد،کمبود لباس های نو و مناسب جهت مردم،نبود مددکار در میان زلزله زدگان، توزیع اقلام غیر ضروری مثل پفک و ترشیجات و عدم آوار برداری و خراجی ها،ارسال بیش از حد نیاز این منطقه مانند اقلام پتو،آب معدنی،نان خشک،عدم مدیریت کمکهای مردمی به گونه ای که یک روستا بیشتر از روستاهای اطراف مورد توجه قرار می گیرد.
گزارش های بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.
توضیح:بخشی از کمک ها ارسال شده و محموله های جمع آوری شده بعدی کمکهای یاوران مهرآفرین ابتدای شهریور ماه بصورت کاملاً هدفمند ارسال خواهد شد.

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟