برگزاری اولین دوره کلاس های مددکاری

برگزاری اولین دوره کلاس های مددکاری | 0 دیدگاه | دوشنبه ۱۲,تیر,۱۳۹۱ | 2142 نفر
برگزاری اولین دوره کلاس های مددکاری
برگزاری اولین دوره کلاس های مددکاری

اولین دوره کلاس های آموزش مددکاری با همکاری شهرداری منطقه 3 و در مرکز خدمات اجتماعی شهرداری برگزار گردید. این کلاس ها در تاریخ دوشنبه 5 تیر 91 آغاز شد و 15 نفر از داوطلبان در این دوره شرکت داشتند. فاطمه دانشور مدیر عامل مهرآفرین در خصوص برگزاری این دوره، می گوید:

"این دوره ها جهت راه اندازی شبکه مددکاری طبق یکی از بندهای قطعنامه سمینار سال گذشته ی مهرآفرین برگزار می شود.  طبق نظر اساتید علمی و پژوهشگران معضلات اجتماعی راه حل های اجتماعی نیاز دارد و برای حل این معضلات یکی از راهکارها ایجاد شبکه مددکاری است. از آنجایی که موسسه مهرآفرین شبکه ی گسترده ای از یاوران دارد، ما برای جذب یاوارن داوطلب فراخوان دادیم تا کسانی که مایل به  شرکت در دوره ها هستند، ثبت نام کنند، آموزش ببینند و پس از ارزیابی نهایی و تایید صلاحیت، پرونده ها را تحویل بگیرند. طبق استاندارد مددکاری، هر 13 پرونده باید یک مددکار داشته باشد تا فرصت رسیدگی به وضعیت خانواده ها وجود داشته باشد. در حال حاضر در مهرآفرین هر مددکار مسئولیت پرونده 150 خانواده را دارا می باشد و در این شرایط مددکار نمی تواند به صورت جامع و کامل به خانواده ها رسیدگی کند. این دوره در واقع اولین دوره برگزار شده برای داوطلبینِ همکاری به صورت افتخاری است که انجمن مددکاری ایران با ریاست دکتر اقلیما – پدر علم مددکاری ایران- برای آموزش داوطلبین اعلام آمادگی کرد. بعد از گذراندن این دوره داوطلبان یک گواهی آموزشی دریافت می کنند که هم به تایید مهرآفرین و هم به تایید انجمن مددکاری ایران می رسد و پس از آن، این افراد اجازه دارند تا پرونده ها را دریافت نمایند. ما حداقل نیار به 20 مددکار دانا و آگاه داریم و امیدواریم که از طریق فراخوان و برگزاری این دوره ها بتوانیم نیروی مورد نیاز را تامین کنیم. پس از آن این دوره ها را برای حضور مددکاران در شهرستان ها و مناطق محروم هم برگزار می کنیم و شروع به آموزش مددکاری به بومیان همان مناطق می نماییم. کار اصلی را برای جامعه هدف ما مددکار انجام می دهد. در واقع این مددکار است که نیاز فرد را شناسایی می کند و تشخیص می دهد که مددجو چه خدماتی ( مالی، پزشکی، مشاوره ای،...) باید دریافت کند. بسیاری از اقشار آسیب پذیر حتی از حقوق خود و حداقل امکاناتی که در جامعه وجود دارد و می توانند از آن بهره ببرند آگاه نیستند و همین ناآگاهی ها در برخی موارد ضربات جبران ناپذیری به آنان می زند. بنابراین وجود مددکار در کنار این خانواده ها می تواند باعث نجات زندگی آنها شود چرا که می تواند نهادها و ارگان های خدمت گزار را به آنان معرفی کرده و پل ارتباطی را برقرار نماید و حقوق زنان و کودکان را به آنان یادآوری کند. به همین ترتیب این شبکه مددکاری باید گسترده شود تا به ازای تمام افراد آسیب پذیر مددکار ماهر وجود داشته باشد و به این ترتیب از میزان آسیب ها کاسته شود."

دکتر اقلیما رئیس انجمن مددکاری ایران مدرس این دوره می باشد. دکتر اقلیما در سال 70 از فرانسه به ایران بازگشت و طرح کارشناسی رشته مددکاری را نوشت و با تمام مشکلات رشته مددکاری را که پس از انقلاب منحل شده بود دوباره احیا کرد.

وی در اولین جلسه برگزار شده در خصوص تاریخچه مددکاری در ایران، خصوصیات یک مددکار، اصول مشاوره و ... صحبت کرد و با داوطلبین به بحث و تبادل نظر پرداخت. برگزاری جلسات در روزهای چهارشنبه و شنبه 7 و 10 تیرماه ادامه یافت. دوره های بعدی در سطوح بالاتر و به صورت تخصصی در زمینه خانواده های بدسرپرست برگزار خواهد شد.

  • اقشار آسیب پذیر
  • اقلیما
  • مددکاری

    دیدگاه ها

    بیشتر بخوانید

    نظر شما چیست؟