همایشی با موضوع کار کودک ,باز تولید فقر در دانشکده علوم اجتماعی ذانشگاه علامه برگزار گردید

همایشی با موضوع کار کودک ,باز تولید فقر در دانشکده علوم اجتماعی ذانشگاه علامه برگزار گردید | 0 دیدگاه | شنبه ۲۷,خرداد,۱۳۹۶ | 1379 نفر
همایشی با موضوع کار کودک ,باز تولید فقر در دانشکده علوم اجتماعی ذانشگاه علامه برگزار گردید
روز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه مصادف با ۱۲ ژوین روز جهانی مبارزه با کار کودک همایشی با حضور تعدادی از سمن های فعال باموضوع «کار کودک؛ بازتولید فقر» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه برگزار گردید. در این نشست واحد کودکان کار و خیابان موسسه مهرآفرین نیز با هدف اطلاع رسانی در این خصوص در بین مدعویین و دانشجویان و نیز حساس سازی آحاد جامعه با موضوع کار کودک حضور داشت. در این نشست که چهار نفر از اساتید مرتبط با موضوع در حوزه های مختلف از جمله خانمها دکتر احمدنیا و مهران و آقایان دکتر مالجو و علاالدینی حضور داشتند که نکات ارزنده ای را با توجه به موضوع بحث مطرح نمودند. از نکات مهم مطرح شده در این نشست بحث دختران روستایی و عشایر که از اولین کودکان کار هستند٬ بود. یکی از مباحث مطرح شده پژوهشی که دانشگاه الزهرا با همکاری یونیسف با موضوع دلایل بازماندگی از تحصیل دختران روستایی و عشایر را که از اولین کودکان کارند مورد مطالعه قرار داد و سه استان کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت . سؤالات این بود که چرا این کودکان به مدرسه نمی‌روند و اگر در مقطعی به مدرسه رفته‌اند چرا ترک تحصیل کرده‌اند. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل درون‌مدرسه‌ای و عوامل بیرون از مدرسه در این زمینه مؤثرند.اغلب مسئولان این مناطق که غیربومی بودند اعتقاد داشتند والدین این دانش‌آموزان اجازه تحصیل را به آنها نمی‌دهند یا این‌که خود آنها کندذهنند؛ در حالی‌که پاسخ‌های میدانی نشان داد برخی از عوامل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در این زمینه بازدارنده‌اند. از عوامل فرهنگی می توان به تفکر سنتی مبنی بر عدم فایده تحصیل برای دختران اشاره کرد؛ به‌طوری که والدین می‌گفتند عیب است که دختر به مدرسه برود یا این‌که دختر عاقبت شوهر می‌کند و متعلق به خانواده شوهرش است، چرا روی او سرمایه‌گذاری کنیم؟ کم‌سوادی و بی‌سوادی اهالی، درک محدود اولیا از تحصیل و ارجحیت دادن تحصیل پسران به دختران و نبودن زن الگوی تحصیل ‌کرده در منطقه، از دیگر عوامل فرهنگی مؤثر در این زمینه بود. همچنین عوامل فقر مالی را در این پروسه نمیتوان نادیده انگاشت. نبود برخی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نیز در پدید آوردن این مسأله اهمیت ویژه ای داشت. نبود مدرسه به اندازه کافی٬ نبود معلم بومی٬ نبود سرویس بهداشتی در مدرسه به‌ویژه در دوران بعد از بلوغ برای دختران و ... مشکل ‌ساز بوده است.
در قسمت دوم همایش؛ پخش نمایش والدراما٬ فیلم تاثیرگذار در حوزه زندگی کودکان کار با حضور کارگردان فیلم جناب آقای عباس امینی برگزار گردید.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟