تابستان داغ در کانون طلایی نخبگان/ کارگاه‌های متنوع و جذاب تابستانی برای اعضای کانون

تابستان داغ در کانون طلایی نخبگان/ کارگاه‌های متنوع و جذاب تابستانی برای اعضای کانون | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۲۲,شهریور,۱۳۹۶ | 1278 نفر
تابستان داغ در کانون طلایی نخبگان/ کارگاه‌های متنوع و جذاب تابستانی برای اعضای کانون
یکی از کانون هایی که توسط موسسه خیریه مهرآفرین بنا نهاده شد و فعال می باشد . کانون نخبگان نسل طلایی ایران است در ابتدا راه (سال 1392 )تا سال گذشته شرکتهای LG و گلدیران در قالب پروژه CSR از این مرکز حمایت می کردند هدف از راه اندازی این مرکز شناسایی استعداد های درخشان از میان کودکان تحت پوشش موسسه و دیگر خیریه های همسواست و سرمایه گذاری روی این استعدادهاست  . این کانون ، تابستانهای هر سال بسیار فعال می باشد . گزارشی از تابستان امسال کانون بخوانیم . خدمات این کانون برای دانش پذیران کاملآ رایگان است .
ساختمان کانون در خیابان فلسطین شمالی، امسال تابستان هم مثل تابستانِ گذشته، با رفت و آمد پرانرژی ِ بچه‌ها پر از شور و هیاهو شده است. اعضای کانون نخبگان نسل طلایی ایران، از سنین دبستان تا دبیرستان، روزهای یکشنبه و دوشنبه در این ساختمان دور هم جمع می‌شوند تا در کلاس‌های متنوع و جذابی که مسئولان کانون برایشان تدارک دیده‌اند شرکت کنند. یکشنبه‌روز پسرهاست و دوشنبه روز دخترها. بچه‌ها از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر در موسسه حضور دارند؛ سر کلاس‌ها با هم هستند، ناهار را با هم می‌خورند و بعداز ظهر از هم جدا می‌شوند تا هفته دیگر. در این مدت آن‌ها با هم دوست شده‌اند؛ کار گروهی کرده‌اند، اردوهای زیادی رفته‌اند و در مجموع با آمدن به کانون نخبگان، دفتر تازه‌ای در زندگی روتین و معمولی‌شان باز شده‌است. از همه مهم‌تر این که بیشتر آن‌ها حالا رویاهای واضح و مشخصی برای آینده‌شان دارند. علیرضای 12 ساله می‌خواهد تکنیسین هواپیما شود. می‌گوید خلبانی را دوست ندارد ولی تعمیر و ساخت یک هواپیما کار مهم‌تر و هیجان‌انگیزتری است. او برای رسیدن به این هدف، برنامه‌ریزی هم کرده است. میترا که 15 سالش است، برای مهندسی مکانیک خیز برداشته و می‌خواهد سهمیه المپیاد فیزیک را هم بگیرد. او می‌گوید مطمئن است که به رویایش می‌رسد چون ابزارش را در اختیار دارد: هوش و استعداد کافی، تلاش و پشتکار فراوان و یک برنامه مدون و عملیاتی. در کانون نخبگان به بچه‌ها یاد داده‌اند چطور برای اهداف شغلی و تحصیلی 10 سال آینده‌شان برنامه‌ریزی کنند. 
کارگاه‌های آموزشی کانون ، امسال با رونقی بیشتر در حال برگزار شدن است. خانم غیاثوند، یکی از مسئولان این مرکز می‌گوید:« کلاس‌ها و کارگاه‌های متنوعی در این تابستان برگزار کرده‌ایم از قبیل کسب و کار، مهارت‌های زندگی، اریگامی، تئاتر، نقاشی، موسیقی، داستان‌نویسی، زبان و برنامه‌نویسی کامپیوتر که بر اساس نیاز آموزشی بچه‌ها طراحی شده اند. حدود 100 نفر دختر و پسر که اکثرا بچه‌های گروه 2 ورودی ما  هستند دو روز در هفته به اینجا می‌آیند و در کلاس‌ها شرکت می‌کنند.» 
به گفته غیاثوند استقبال بچه‌ها از این کارگاه‌ها نشان از علاقه آن‌ها به این مباحث دارد. به خصوص رشته‌های هنری در بین بچه‌ها طرفداران زیادی دارد و هریک از آن‌ها در یک یا گاه حتی چند رشته هنری استعداد و توانایی خاصی از خود نشان می‌دهد. 
یکی از عناوینی که امسال تازه به کلاس‌های کانون اضافه شده، کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی است. این کلاس با توجه به نیاز مبرم اعضای کانون به مباحث آن در بین کلاس‌های اصلی امسال گنجانده شده و در حال برگزاری است. فاطمه ثقفی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی معلم این کارگاه است. او که بیش از 14 سال در حوزه کودک و نوجوان کار کرده و تخصص اصلی‌اش بازی درمانی است، درباره مباحثی که به دانش پذیران کانون آموزش می‌دهد می‌گوید:« بچه‌هایی که به کارگاه مهارت‌های زندگی می‌آیند از 7 تا 17 ساله هستند و به سه گروه سنی تقسیم شده‌اند. ما در این کارگاه مهارت‌های 10 گانه زندگی را در قالب تئوری و عملی(بازی و نمایش) به هر سه گروه سنی آموزش می‌دهیم.»
مهارت‌های ده گانه زندگی عبارتند از خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، روابط بین فردی، تفکر خلاق، تفکر نقاد، مهارت حل مسأله، مهارت تصمیم‌گیری، مهارت مقابله با استرس و مهارت مقابله با هیجان. ثقفی درباره این مهارت‌ها اینگونه توضیح می‌دهد:« خودآگاهی یعنی فرد نسبت به ویژگی‌های جسمی، فکری، هیجانی و احساسی خودش به یک آگاهی صحیح برسد. توانایی‌ها و استعدادهای خودش را بشناسد و به این درک برسد که هویتش همین است با همه نقاط ضعف و قوتش. با رسیدن به خودآگاهی است که فرد به عزت نفس می‌رسد.»
ثقفی همدلی را درک شرایط و احساسات دیگران و توانایی این که خودمان را جای دیگران بگذاریم، تعریف می‌کند. او درباره مهارت ارتباط موثر می‌گوید:« زمانی که فرد بتواند درخواست‌ها و انتظاراتش را با لحن درست و بجا بیان کند، قادر به برقراری ارتباط موثر است. در مبحث روابط بین فردی هم ما تمام روابط فرد از قبیل رابطه با خانواده، دوستان، همکاران و اعضای جامعه مورد بررسی قرار می‌دهیم. مهارت‌هایی از قبیل دوست‌یابی، نه گفتن، سازگاری و انعطاف‌پذیری زیرمجموعه مهارت ارتباطات بین فردی است.»
مهارت تفکر خلاق یعنی پیدا کردن راه‌های گوناگون برای پاسخ‌دهی به مسائلی که در زندگی پیش می‌آید. به گفته این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، افرادی که در بن‌بست‌های زندگی دست به خودکشی می‌زنند درواقع فاقد این مهارت هستند. 
در تفکر نقاد به بچه‌ها آموزش می‌دهند که چطور جنبه‌های مختلف یک موضوع را به لحاظ منطقی یا علمی بررسی کنند و سپس آن را بپذیرند. در واقع توانایی محک زدن هر موضوعی با منطق خودش از تفکر نقاد سرچشمه می‌گیرد. ثقفی می‌گوید:«بسیاری از بچه‌هایی که مورد سواستفاده واقع می‌شوند مهارت تفکر نقاد را ندارند. ساده و زودباورند.»
مهارت حل مسأله نیز به بررسی و پیدا کردن بهترین راه حل برای مسائلی مربوط می‌شود که هر انسانی به طور طبیعی در زندگی روزمره‌اش با آنها مواجه می‌شود. در مهارت تصمیم‌گیری به افراد یاد داده می‌شود که چطور با در نظر گرفتن پیامدهای تصمیم‌هایشان، درست تصمیم‌گیری کنند. در مهارت‌های مقابله با استرس و مقابله با هیجانات شدید هم نحوه کنترل استرس‌ها و هیجانات طبیعی‌ای همچون ترس، غم و حسادت را یاد می‌گیریم. 
فاطمه ثقفی می‌گوید:« ما تمام این مهارت‌ها به صورت یک بخش تئوری و یک بخش نمایشی یا در قالب بازی به بچه‌ها آموزش می‌دهیم. مزیت آموزش از طریق بازی علاوه بر درگیر کردن بیشترِ بچه‌ها و جذابیت این روش، این است که کار گروهی، دوستی و همکاری بین بچه‌ها را تقویت می‌کند و حسادت و رقابت نیز کمرنگ‌تر می‌شود. بچه‌ها هر جلسه موظفند تا هفته بعد، مهارتی را که در آن جلسه یاد گرفته‌اند، در زندگی روزمره هم تمرین کنند و جلسه بعد، نحوه حل مسأله یا مواجهه با موقعیت‌های مختلفی را که برایشان پیش آمده برای من بیاورند.»
انتظار می‌روند کودکان و نوجوانانی که در حال گذراندن کارگاه‌های تابستانی کانون هستند، در پایان تابستان، مهارت‌های زیادی نسبت به سال قبل به دست آورده باشند. نمایشگاهی از آثار هنری آنها به روال گذشته برگزار خواهد شد و جشن پایان دوره نیز به زودی در اواخر شهریور ماه، روزی شاد و خاطره‌انگیز را برای کودکان خوش‌آتیه این مجموعه رقم خواهد زد. 
گفتنی است کودکان تحت حمایت تا کنون موفقیتهای چشمگیری را در حوزه های مختلف علمی ، ورزش ، هنر ی در ایران و منطقه بدست آورده اند .

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟