مجوز تاسیس مهدکودک‌های شبانه‎روزی صادر شده است/

مجوز تاسیس مهدکودک‌های شبانه‎روزی صادر شده است/ | 0 دیدگاه | شنبه ۱۵,مهر,۱۳۹۶ | 1352 نفر
مجوز تاسیس مهدکودک‌های شبانه‎روزی صادر شده است/
گروه فرهنگ و جامعه: فعال حوزه کودکان درباره تعیین تکلیف وضعیت مهدکودک‌های شبانه روزی برای کودکانی که مادرانشان دارای رفتارهای پرخطر هستند، گفت: درنهایت مجوزهای تاسیس این مراکز صادر شد و در حال حاضر در مرحله تجهیز این مراکز در بنایی حدود 500 مترمربع هستیم.
مجوز تاسیس مهدکودک‌های شبانه‎روزی صادر شده است/ 350کودک در تهران با مادران پرخطر زندگی می کنند/افزایش به طور میانگین روزانه 3کودک به آمارهای موجود 

فاطمه دانشور، عضو پیشین شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت درباره تعیین تکلیف وضعیت مهدکودک های شبانه روزی که پیش از این در مرحله صدور مجوز قرار داشت، گفت: در حال حاضر از طریق پیگیری های شخصی و به کمک خیریه ها در حال پیشبرد وضعیت این مراکز هستیم و تا کنون موفق شده‌ایم که مجوز تاسیس این مراکز را از سازمان بهزیستی دریافت کنیم. 
وی با اشاره به اینکه در این سال ها وضعیت کودکانی که مادرانشان دارای رفتارهای پر خطر هستند را از نزدیک لمس کرده ام، افزود: از طریق موسسه خیریه مهرآفرین به طور کامل وضعیت این کودکان را شناسایی کردیم، در حال حاضر765 پرونده را شناسایی کردیم که نزدیک به 500 پرونده از آن ها متعلق به شهر تهران است؛ یعنی حدود 500 نوزاد را شناسایی کردیم که بزرگترین آنها دو ساله است. به عبارت ساده تر میانگین سن این کودکان زیر 2سال است.
دانشور تصریح کرد: مادران این نوزادان دچار اعتیاد بوده یا به نوعی با پدیده بی خانمانی سر و کار داشتند. بخشی از این پدیده ممکن است کارتن خوابی بوده یا بخشی از آن حضور این افراد در پاتوق ها باشد، یعنی این زنان زندگی‌های شناور داشته و در یک مکان مشخص ساکن نیستند، آنها مدتی را در خیابان ها و مدتی را در پاتوق ها بسر می برند. بنابراین نمی توان گفت این افراد همیشه در خیابان هستند و به این دلیل است که تعریف وضعیت آنها بی خانمانی است.
وی ادامه داد: این مادران به دلیل اینکه دچار اعتیاد بوده، کودکان مبتلا به اعتیاد نیز متولد می کنند، ما به کمک خیریه ها سعی کردیم از طریق طی کردن پروسه سم زدایی به کودکان این افراد کمک کرده و از آنها مراقبت کنیم. به عنوان مثال به جای شیر مادر به این کودکان شیر خشک داده می شود تا اعتیاد مادر به کودک منتقل نشود.
این فعال حوزه کودکان با بیان اینکه متاسفانه در ترغیب مادران به ترک اعتیاد ناموفق بوده‌ایم، اذعان کرد: به رغم دادن انواع مشاوره های روانشناسی و مددکاری، متاسفانه کمتر از پنج درصد این مادران اعلام کرده اند که تمایل به ترک مواد مخدر  دارند. به دلیل اینکه بحث ترک اعتیاد اگر اختیاری نباشد، بازگشت پذیر است ما باید این روند را به صورت اختیاری طی کنیم و فرد را به این درجه برسانیم که می خواهد ترک کند، اما متاسفانه بالای 95 درصد از این زنان علاقه ای به ترک اعتیاد ندارند.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت کودکان این مادران مخاطره آمیز است، اظهار کرد: بخش زیادی از این کودکان که شرایط  مادرانشان بسیار خطرناک بوده، از والدینشان گرفته شده و به بهزیستی تحویل داده شده اند، اما تعدادی از آنها باقی مانده اند که ما به دلیل محدودیت های قانونی نمی توانیم به طورکامل به آنها کمک کنیم.
دانشور با بیان اینکه اگر لایحه حمایت از کودکان در مجلس تصویب می شد، می توانست در زمینه حمایت از این کودکان کمک بسیار زیادی به ما کند، گفت: عمر معطلی این لایحه در مجلس از عمر نوجوانان ما بیشتر است، این لایحه در سال 1384به مجلس داده شده اما تصویب نمی شود؛ ما به وسیله سازمان های مردم نهاد چندین نشست برگزار کردیم تا در این نشست ها لایحه حمایت از کودکان تعیین تکلیف شود، قول‌هایی هم به ما دادند تا اقدامات لازم را برای تصویب این لایحه انجام دهند اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های قانونی که ما  داریم این کودکان مجبور هستند شرایط پرخطری را تجربه کنند، زیرا برخی از این کودکان به دلیل اینکه حاصل ازدواج های ثبت نشده هستند، شناسنامه دریافت نمی کنند و متعاقب این موضوع از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم می شوند. ضمن اینکه مادران این کودکان برای امرار معاش اقدام به تن فروشی می کنند و کودکانشان را به همراه خود می برند یا در آینده این کودکان را نیز مجبور به تن فروشی می‌کنند.
این فعال اجتماعی همچنین افزود: بنابراین ما به فکر تاسیس مهد کودک های شبانه روزی افتادیم تا مادران این کودکان، آنها را به مهدکودک ها سپرده و صبح روز بعد یا چند روز بعد به دنبال کودکان خود رفته و آنها را تحویل بگیرند. مادران این کودکان هم از این موضوع استقبال می کنند زیرا این کودکان به دلیل اینکه شکنجه های جسمی نشده یا فروخته نمی شوند، بلکه درگیر غفلت یا سهل انگاری های رفتاری مادرانشان هستند، بهزیستی آنها را تحویل نگرفته و این کودکان به والدینشان واگذار می شوند.
وی خاطرنشان کرد: طبق آماری که از دو سال اخیر به دست آورده ایم، از 500 پرونده و درواقع 500 کودکی که در تهران وجود دارند و دارای وضعیت زندگی و سرپرستی مناسبی نیستند، حدود 150 تن از آنها را به بهزیستی تحویل داده و حدود 350 تن از آنها باقی مانده که در کنار مادرانشان بوده و هر روز شاهد بسیاری از مسایل پرخطر هستند، البته این آمار هر روز رو به افزایش است و روزانه به طور میانگین دو الی سه کودک پذیرش شده و به این آمار افزوده می شود.
دانشور در پایان خبر داد: در نهایت پس از دو سال، سازمان بهزیستی مجوز تاسیس این مهدکودک‌های شبانه روزی را صادر کرد و در حال حاضر ما در مرحله تجهیز این مرکز در بنایی حدود 500 متر مربع هستیم و به زودی این مراکز را راه اندازی کرده و کودکانی را که از دو سال پیش تحویل گرفته‌ایم را پیش از اینکه سنشان بالاتر رفته و متوجه رفتارهای پر خطر مادرانشان شوند؛ در این مراکز قرار داده تا اکثر اوقاتشان را در این مهدکودک های شبانه روزی به سر برده و کمتر دچار آسیب شوند.
منبع: شهر نوشت

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟