روایت مرگ کودک دوساله با مصرف متادون

روایت مرگ کودک دوساله با مصرف متادون | 0 دیدگاه | سه شنبه ۲۱,آذر,۱۳۹۶ | 1358 نفر
روایت مرگ کودک دوساله با مصرف متادون
پدر و مادرش هر دو معتادند، محسن به همراه 3 خواهر و بردارش بارها از پدرش تا حد مرگ کتک خورده بود و در نهایت با مصرف متادون برای همیشه دنیا را ترک کرد.

به گزارش خبرنگار موسسه خیریه مهرآفرین  پدر و مادرشان هر دو معتاد به شیشه بودند و در محله باغ خلج یکی از محلات آسیب خیز شهر اراک زندگی‌ می کردند.
8سال دارد؛ اما در نگاهش شیطنت پسربچه‌‌های هشت ساله را پیدا نمی‌کنی. آرام و بیصدا روی صندلی گوشه اتاق نشسته و  پاهایش را که از صندلی آویزان شده، تاب می‌دهد.
پسری که روی صندلی کناری نشسته با صدایی آهسته می‌گوید:«اسم داداشم امیرعلی است. اسم خودم هم محمد است. یک خواهر کوچک هم داریم که پارسال همین موقع‌ها، وقتی هوا خیلی سرد بود، به دنیا آمد.»  با گفتن ان حرف‌ها سکوت می‌کند و برای اینکه از او چیزی نپرسیم، با آستین‌های کاپشنی که حداقل 3 سایز برایش بزرگتر است، بازی می‌کند.
 سکوتش که طولانی می‌شود، امیرعلی، برادر با ناراحتی می‌گوید:«ما یک داداش دیگر هم داشتیم که اسمش محسن بود. یک شب  قرص‌های بابا را خورد و مرد. خوب شد مرد. اگر زنده می‌موند از درد کتک‌های بابا می‌مرد...» با گفتن این حرف‌ها، ناخوداگاه، دست‌هایش را پشت سرش قایم می‌کند. حالا هر دو برادر در سکوت سر به زیر انداخته‌اند. این گزارش، داستان پسربچه‌هایی است که حتی یک روز هم کودکی نکرده‌اند.
یزدانپور مددکار اجتماعی موسسه خیریه مهرآفرین – شعبه اراک - در خصوص چگونگی زندگی این خانواده می گوید: 10 ماه پیش، وقتی نازنین دختر کوچک خانواده به دنیا آمد، شرایط سخت زندگی این خانواده به موسسه اطلاع رسانی شد. پس از کسب اطلاعات مورد نیاز، مددکار موسسه در بیمارستان امام خمینی اراک حاضر و فرایند ثبت مشخصات مادر را برای دریافت خدمات ثبت کرد.
او می‌گوید:«پس از تولد نازنین در بیمارستان، مددجو به همراه نوزاد به  اورژانس اجتماعی تحویل داده شد اما پس از یک هفته پدر نوزاد  با سروصدا و تهدید، بچه را از آنها پس گرفت. با  توجه به شرایط مادر و خانواده، بازدید‌های مددکاری ادامه پیدا کرد و در این مسیر نکات بیشتری از شرایط سخت این خانواده مشخص شد.
یزدانپور با اشاره به نشانه‌های کتک خوردن روی بدن فرزندان این خانواده می‌گوید:«در فرایند مددکاری مشخص شد که 3 پسر این خانواده مدام مورد اذیت و آزار پدر قرار گرفته  و بدن ها نیز آثار جراحت و زخم داشت. مددکاران اورژانس این شهر هم اظهار کردند کودک این خانواده، بارها مورد کودک آزاری قرار گرفته‌اند ضمن اینکه پبش از این  2 بار به اورژانس اجتماعی منتقل شده بودند ؛ اما به دلیل غیرمنطقی بودن پدر و مشکل آفرینی در بهزسیتی هربار بچه‌ها به خانواده تحویل داده می‌شدند.
مددکار موسسه در ادامه می‌گوید:«خماری و نشئگی پدر و مادر برای بچه‌ها دردسر ساز شده بود چرا که در هر زمان مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند و هیچکس نمی‌توانست بچه‌ها را از دست این پدر و مادر نجات دهد.
یزدانپور می گوید: «متاسفانه در آخرین بازبینی مددکار مشخص شد پسر 2 ساله این خانواده، بدلیل سهل انگاری والدین و  مصرف متادون راهی بیمارستان شده اما علی رغم تلاش‌های پزشکان وی جان خود را از دست داده است». پیش تر تلاش مددکاران جهت واگذاری بچه ها به بهزیستی و سلب حضانت آنها بدلیل خلا های قانونی ، بی نتیجه ماند.
مددکار موسسه در پایان می‌گوید:«برادر 2 ساله خانواده جان خود را از دست داده است. اما این خانواده هنوز 3 فرزند دارند که باید برای نگهداری و نجات آن‌ها از دست  این پدر و مادر معتاد کاری  کرد تا شاید پس از مدت‌ها زخم‌های تن و روح این بچه‌ها التیام پیدا کند». این در حالی که طی بخشنامه وزارت بهداشت و درمان از دادن نوزادانی که در معرض سوء رفتار والدین معتاد قرار دارند تحویل بهزیستی شده و از دادن آنها به والدین کودک آزار ممانعت شود . اما در این ماجرا پدر به سماجت کودک را از بهزیستی پس می گیرد ( خواهر مقتول ) یعنی اینکه ضعف قوانین حمایتی ما موجب این واگذاری ها از سوی بهزیستی می شود . از نمایندگان مجلس همچنان تکمیل و تصویب لایحه حمایت از کودکان با نگاه ویژه به فرزندانی که والدین معتاد دارند را داریم .
انتهای پیام/

#مهرآفرین_باشیم
_
کمک به کودکان نیازمند
شماره گیری کد از طریق موبایل :
*۷۳۳*۷*۳#
شماره کارت بانک ملی :
۶۰۳۷-۹۹۱۱-۹۹۵۰-۰۰۳۸
شماره حساب جاری بانک ملی :
٠١٠٣٨٠٤٢٠٨٠٠٢
شماره تلفن :
۰۲۱-۳۵۲۶۰
ارائه پیشنهادات و انتقادات :
۰۲۱-۳۳۵۱۰۸۵۱-۳
منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟