نیاز مبرم مناطق سیل‌زده به کولر آبی/ گزارشی از اقدامات مهرآفرین در امدادرسانی به سیل‎زدگان سیستان و بلوچستان

نیاز مبرم مناطق سیل‌زده به کولر آبی/ گزارشی از اقدامات مهرآفرین در امدادرسانی به سیل‎زدگان سیستان و بلوچستان | 0 دیدگاه | جمعه ۳۱,خرداد,۱۳۹۸ | 777 نفر
نیاز مبرم مناطق سیل‌زده به کولر آبی/ گزارشی از اقدامات مهرآفرین در امدادرسانی به سیل‎زدگان سیستان و بلوچستان

نیاز مبرم مناطق سیل‌زده به کولر آبی/ گزارشی از اقدامات مهرآفرین در امدادرسانی به سیل‎زدگان سیستان و بلوچستان

گرم‌ترین روزهای سال آغاز شده و امدادرسانی مهرآفرین به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان با توزیع کولرهای آبی ادامه دارد. سیل‌زدگانی که به خانه‌هایشان بازگشته‌اند، علاوه بر مشکلات تعمیر خانه، با از بین رفتن و خرابی گسترده لوازم برقی هم مواجه هستند. از جمله لوازم  بسیار ضروری در گرمای نزدیک به 50 درجه استان، کولر است که پس از شناسایی و اولویت بندی مددکاران مهرآفرین میان خانواده‌های آسیب‌دیده توزیع می‌شود.
محمد ثمره نماینده موسسه مهرآفرین در شعبه زاهدان درباره روند توزیع کولرها می‌گوید:« تا به حال حدود 160 کولر آبی بین خانوارهای واجد شرایط توزیع کرده‌ایم. این خانواده‌ها را بر اساس بررسی و بازبینی‌های خودمان و یا بر اساس گزارش‌های هلال احمر که البته به تأیید مددکار ما هم رسیده، شناسایی کرده‌ایم. اولویت با کسانی است که در اثر سیل صدمه بیشتری دیده‌اند؛ زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست، خانواده‌هایی که بچه کوچک یا مریض یا تعداد زیادی بچه دارند هم جزو اولویت‌ها هستند.»
قبل از این هم مهرآفرین در دو مرحله پک‌های بهداشتی و غذایی میان سیل‌زدگان توزیع کرده بود که طبق توضیحات ثمره، 400 پک بهداشتی شامل اقلام ضروری بهداشتی از قبیل مسواک و خمیردندان برای کودکان و بزرگسالان، کفش و دمپایی زنانه، مردانه و بچگانه و همچنین پشه‌بندهای بزرگ و کوچک، در اولین روزهای پس از سیل بین خانواده‌های آسیب‌دیده توزیع شد.
در مرحله دوم نیز پک غذایی مشتمل بر 200 کیسه آرد و برنج، به همراه روغن، ماکارونی، سویا، رب، قند، چای، عدس و نخود به خانواده‌های واجد اولویت داده شد. روستاییان با آردهای توزیع شده، در تنورهای گازی یا دیواری خانه‌هایشان برای خانواده خود نان می‌پزند. به موازات این اقدامات، مددکاران مهرآفرین در بازدیدهای خود افراد مریض به خصوص کودکان مبتلا به بیماری‌ها و معلولیت‌های مختلف را شناسایی می‌کنند تا برای درمان آنها پرونده تشکیل شود.
با این وجود مشکل اصلی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان در حال حاضر گرماست. در کنار گرما، بادهای 120 روزه هم آغاز شده مشکل  ریزگردها را به وجود آورده است. همچنین به دلیل گرمای زیاد خانه‌های مردم روستایی محل تجمع مگس و پشه شده است. اگرچه  تا به حال 160 دستگاه کولر تهیه شده ولی همچنان نیاز مبرمی به کولرهای بیشتر وجود دارد. بر اساس آمار 570 خانواده روستایی در اثر سیل آسیب دیده‌اند که بسیاری از آنها در تهیه وسیله سرمایشی برای خانه‌های خود در مضیقه هستند. نماینده مهرآفرین در شعبه زاهدان می‌گوید:« بعضی از خیرین به یک سری خانوارها پنکه داده‌اند و در نتیجه ما دیگر نمی‌توانیم به این‌ها کولر هم بدهیم ولی این‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند که پنکه در این گرما جواب نمی‌دهد و درخواست کولر دارند.»  
علاوه بر تمرکز مهرآفرین روی تهیه کولرهای آبی، قرار است به زودی بین خانواده‌های آسیب‌دیده کلمن آب و تشت‌های پلاستیکی جهت شستشوی لباس توزیع شود.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟