خوزستان قلب تپنده ایران است / گزارشی از افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی در حمایت از کودکان سیل‌زده خوزستان

خوزستان قلب تپنده ایران است / گزارشی از افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی در حمایت از کودکان سیل‌زده خوزستان | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۲۳,مرداد,۱۳۹۸ | 996 نفر
خوزستان قلب تپنده ایران است / گزارشی از افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی در حمایت از کودکان سیل‌زده خوزستان

نمایشگاه آثار خوشنویسی و نقاشیخط برجسته‌ترین هنرمندان کشور با همکاری موسسه فرهنگی ارغوان هنر ایرانیان و خیریه مهرآفرین به نفع سیل‌زدگان خوزستان در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
در آیین گشایش نمایشگاه ابرهای مهربانی که در 18 مرداد ماه با حضور هنرمندان و خیرین برگزار شد، فاطمه دانشور مدیرعامل موسسه مهرآفرین در جمع بازدیدکنندگان حاضر شد و از هنرمندانی که آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند تقدیر کرد. دانشور خطاب به بازدید کنندگان گفت:« موسسه خیریه مهرآفرین از زمانی که بحران سیل در کشور شروع شد، در هر چهار استانِ درگیر، حضور پیدا کرد. شاید بگویید که از وقوع سیل زمان زیادی گذشته و شما هنوز دارید کمک جمع می‌کنید، اما اگردر آنجا حضور داشتید متوجه می‌شدید که خیلی از کارها و امدادرسانی‌ها به کندی پیش می رود. ما در عصری زندگی می‌کنیم که نمی‌شود خیلی منتظر دولت ماند و خودمان باید به فکر همدیگر باشیم. به خصوص این که در این بین اقشاری هستند که در سبد حمایتی دولت نمی‌گنجند و دولت به این‌ها خدمات نمی‌دهد مثل بچه‌هایی که شناسنامه ندارند. اینجا جایی است که خیریه‌هایی مثل مهرآفرین باید حضور داشته باشند و کمک کنند.»
مدیر عامل مهرآفرین از بازدیدکنندگان این نمایشگاه تشکر کرد و حضور و همراهی آنان را مایه دلگرمی هنرمندان و دست‌اندرکاران نمایشگاه دانست.
سحر مداحی مدیرعامل موسسه ارغوان هنر ایرانیان نیز مشارکت در این نمایشگاه را گامی در راستای مسئولیت اجتماعی این موسسه دانست و گفت: «چنین حرکت‌هایی باعث افزایش همدلی می‌شود و حساسیت‌ها را روی مسئولیت اجتماعی افراد و موسسات بالاتر می برد. این نمایشگاه بیش از هرچیز مدیون همکاری بی دریغ هنرمندان است چون هر کدام این افراد برای خودشان جایگاه اجتماعی و هنری بالایی دارند که به هر صورتی و در هر شرایطی نمایشگاه برگزار نمی کنند اما برای محقق شدن این امر بی دریغ با ما همکاری کردند و حتی با وجودی که تمام اساتید خودشان برند هستند و تابلوهایشان در محدوده قیمتی بالایی است، تخفیفاتی را روی تابلوهایشان گذاشتند تا ما بتوانیم آن‌ها را عرضه کنیم و از عوایدش برای سال تحصیلی 98-99 برای بچه‌های سیل زده خوزستان استفاده کنیم.»
در این نمایشگاه 28 اثراز 12 هنرمند به نمایش گذاشته شده که 9 نفر از این افراد از اساتید برتر خوشنویسی کشور هستند.
احمد محمد پور که از سال 63 13 خوشنویسی کلاسیک را آغاز کرده و افتخارات زیادی همچون نشان درجه یک، استادی انجمنِ خوشنویسان و تدریس در دانشگاه را در کارنامه خود دارد درباره حضور آثارش در این نمایشگاه می‌گوید:« ما متولی نشر زیبایی هستیم. این مسیر و این قدم هم بخشی از زیبایی زندگی است که هنر ما را تکمیل می کند. این است که وظیفه خودمان می‌دانیم در این نگاه مهربانانه سهیم شویم و با افتخار هم آمده‌ایم که قدمی در این راه برداریم. البته من قبلا هم به سیل زدگان خوزستان کارهایی را اهدا کرده‌ام چون عقیده دارم مردم خوزستان از شرایط سخت، گرمای شدید، هوای نامطلوب و مشکلات متعددی رنج می‌برد که با این سیل گرفتاری‌هایش چند برابر شده در نتیجه باید به این هموطنان به طور ویژه کمک کرد.»
رسول مرادی نیز با قریب چهل سال سابقه درخشان در کار خوشنویسی و تحریر آثار ادبیات کلاسیک ایران از جمله دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی و آثار سعدی، باباطاهر، عطار و خیام در این نمایشگاه چند اثر به نمایش گذاشته و در این خصوص می‌گوید:« ما معمولا هرسال در نمایشگاه خیریه‌ای شرکت می کنیم از قبیل کودکان سرطانی، مدرسه سازی و ...امسال هم برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان در این کار خیر مشارکت کردیم. این اقدامات از نظر من مفید و موثر است چون هم به هنرمند کمک می‌شود، هم مشارکت در امر خیر است و هم خریداران از داشتن آثار هنری لذت می برند. در حقیقت همه از این اتفاق استفاده می کنند و بهره می‌گیرند.»
همچنین سیده فاطمه موالی زاده نماینده خیریه مهرآفرین در استان خوزستان که در شکل گیری ایده این نمایشگاه نقش موثری داشته در این باره گفت:« بعد از بحران سیل ما به این فکر افتادیم که از ظرفیت‌هایی که در تهران داریم به نفع خوزستان درآمدزایی انجام دهیم. با توجه به ارتباطات خوبی که اینجا وجود داشت تصمیم گرفتیم با آقای پوریا محمودی و همسرشان خانم سحر مداحی کار مشترکی انجام دهیم و از خاستگاه مقدس هنر برای این امر خیر استفاده کنیم.»
موالی زاده در ادامه به جایگاه خوزستان در ایران اشاره کرد و گفت:« من معتقدم خوزستان فقط متعلق به مردم آن خِطه نیست. خوزستان قلب تپنده ایران است. تأمین کننده اصلی ثروت مملکت است و همه ایرانی‌ها نسبت به خوزستان دین دارند و باید در این کار مشارکت کنند. شرایط خوزستان در حال حاضر شرایط مطلوبی نیست. این استان قبل از سیلاب هم با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کرد و الان که سیلاب پیش آمده این مشکلات مضاعف شده‌است. سیلاب عواقب زیادی داشت؛ خانه‌های زیادی تخریب شد، زمین‌های کشاورزی زیادی از بین رفت و هنوز بسیاری از خانه‌ها بازسازی نشده‌اند و مردم بی‌خانمان در اردوگاه ها اسکان داده شده‌اند. موضوع این است که این مردم قبل از سیلاب هم شرایط مطلوبی نداشتند و حالا که همه چیزشان را از دست داده‌اند از دام و زمین کشاورزی و خانه شان  دچار خشم شده‌اند و کاملا حق دارند.»
نماینده مهرآفرین در خوزستان تأکید کرد که مهرآفرین موازی کاری با حکومت انجام نمی دهد یعنی می گذارد دولت و سپاه کار خودشان را انجام دهند و مهرآفرین به پرونده هایی ورود می کند که آسیب‌های خیلی جدی دارند و از حمایت دولت باز مانده‌اند.
به اعتقاد او برگزاری نمایشگاه هم از نظر عواید مالی آن کمک کننده است و هم در جلب توجه باقی موسسات و نهادها تاثیر گذار است چون:« برای خوزستان نه فقط در تهران که باید در جای جای ایران کار انجام داد چون خوزستان متعلق به همه ایران است.»
نمایشگاه ابرهای مهربانی تا 25 مرداد ماه همه روزه از ساعت 10صبح تا 21 در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران پذیرای بازدیدکنندگان و خیرین است

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟