کمک‌های موثر مهرآفرین در زلزله خوی/ راه‌اندازی آشپزخانه و تأمین غذای گرم برای زلزله زدگان

کمک‌های موثر مهرآفرین در زلزله خوی/ راه‌اندازی آشپزخانه و تأمین غذای گرم برای زلزله زدگان | 0 دیدگاه | سه شنبه ۱۸,بهمن,۱۴۰۱ | 660 نفر
کمک‌های موثر مهرآفرین در زلزله خوی/ راه‌اندازی آشپزخانه و تأمین غذای گرم برای زلزله زدگان
در پی زلزله 5.9 ریشتری هفته گذشته در شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی، مهرآفرین بار دیگر با مداخله به موقع در بحران، به یاری هموطنان زلزله زده شتافت.
فاطمه دانشور مدیرعامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین در خصوص اقدامات این موسسه در زلزله اخیر خوی توضیح داد: «به محض وقوع زلزله مددکاران اجتماعی ما از نزدیک‌ترین شعبه مهرآفرین یعنی شهر تبریز، عازم مناطق زلزله زده شدند و به بررسی وضعیت پرداختند. طبق گزارش‌های میدانی مشخص شد امدادرسانی به زلزله زدگان ضعیف است و بسیاری از خانواده‌ها در سرمای استخوانسوز زمستان بدون لوازم گرمایشی در چادرهای مسافرتی سکونت داشتند. هرچند کمک‌های مردمی مثل همیشه به سمت منطقه سرازیز شده بود اما به علت مدیریت نامناسب، به درستی توزیع نمی‌شد و مردم در معرض خطر بیماری، گرسنگی و آسیب‌های شدید قرار داشتند. »
بنیانگذار مهرآفرین در ادامه گفت:« در این شرایط ما به سرعت تیم‌های امدادرسانی خود را به منطقه اعزام کردیم و بر اساس تجربه‌های قبلی خود در زلزله کرمانشاه و سایر مناطق، همزمان شروع به توزیع پتو، فوم، نایلون و هیتر برقی کردیم تا مردم بتوانند چادرهایشان را تجهیز و گرم کنند. همچنین طبق بررسی‌ها متوجه شدیم به علت تخریب منازل و نبود امکانات پخت و پز، نیاز اصلی خانواده‌ها غذای گرم است. بسیاری از خانواده‌ها که خانه‌هایشان ریزش کامل نداشت و لوازم و اثاثیه‌شان قابل استفاده بود، از ترس غارت اموالشان حاضر به دور شدن از خانه‌ها نبودند و ترجیح می‌دادند به جای نقل مکان به کمپ‌های هلال احمر یا رفتن به خانه بستگان در شهرهای دیگر، در چادرها نزدیک خانه‌های نیمه تخریبی خود بمانند و نگهبان اموال خود باشند. همچنین روستاییان ترجیح می‌دادند در نزدیکی دام‌های خود باشند و به این دلیل شرایط سختی داشتند. بر اساس این نیاز به سرعت آشپزخانه مهرآفرین را در آنجا راه‌اندازی و شروع به طبخ و توزیع روزانه دو وعده غذای گرم میان زلزله زدگان کردیم.»
به گفته خانم دانشور، چالش اصلی مددکاران مهرآفرین در روزهای اول، رساندن غذای گرم و هیتر و سایر کمک‌های مردمی به روستاهای خوی بود که بعضا در میان برف و کولاک محاصره شده و مسیرهای صعب العبوری داشتند. با این وجود مددکاران اجتماعی موسسه در قالب بیش از 12 تیم به روستاها و مناطق مختلف اعزام شدند و وعده‌های غذای گرم را چادر به چادر میان زلزله زدگان توزیع کردند.
مدیرعامل مهرآفرین در ادامه افزود:«همچنین ما یک پنج‌شنبه مهرورزی پیج اینستاگرام را به موضوع زلزله خوی اختصاص دادیم که بعد از این فراخوان سیل کمک‌های مردمی شامل نقدی و غیرنقدی سرازیر شد. همزمان رضا صادقی خواننده پاپ محبوب کشورمان که یکی از سفیران و یاوران قدیمی مهرآفرین است و در تمام بحران‌ها کنار مردم بوده است، با فراخوان "رنگ لبخند خدا3 " در روز جمعه 14 بهمن ماه در سالن همایش مجتمع نگین فراز در جمع هوادارانش حاضر شد. در این گردهمایی تعداد زیادی از هواداران این خواننده  با در دست داشتن انواع اقلام مورد نیاز زلزله زدگان خوی شرکت کردند و این کمک‌های نقدی و غیر نقدی نیز تجمیع شد و در قالب 5 خاور به منطقه ارسال شد. همچنین شرکت سام الکترونیک سه محموله کالا شامل بخاری، پتو، لباس گرم، کنسرو، دارو و...به پایگاه مهرآفرین ارسال کرد که میان مردم توزیع شد.»
به گفته دانشور معضل دیگری که در منطقه زلزله زده وجود داشت، کمبود دارو و اقلام درمانی بود:« تعداد زیادی از کودکان پس از چند شبانه روز زندگی در چادر و سرمای سخت، بیمار شده بودند و نیاز مبرمی به دارو و خدمات درمانی داشتند. برای حل این مشکل نیز پزشکان داوطلب موسسه برای ویزیت کودکان عازم منطقه شدند و داروهایی که از محل کمک‌های مردمی تهیه شده بود با تجویز پزشک در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت.»
امدادرسانی مهرآفرین در مناطق زلزله زده شهرستان خوی تا بازگشت زندگی به روال عادی و تثبیت شرایط خانواده‌ها همچنان ادامه دارد و کمک‌های مردمی در قالب کالا، پوشاک و غذای گرم، دارو، اقلام بهداشتی و همچنین حمایت روانی از آسیب‌دیدگان زلزله به افرادی که نیازمند این خدمات هستند، اختصاص خواهد یافت.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟