افسردگی الهام زندگی فرزندش را تلخ کرده بود/ مداخله مددکاری در پرونده مادر مبتلا به افسردگی

افسردگی الهام زندگی فرزندش را تلخ کرده بود/ مداخله مددکاری در پرونده مادر مبتلا به افسردگی | 0 دیدگاه | یکشنبه ۰۹,خرداد,۱۴۰۰ | 477 نفر
 افسردگی الهام زندگی فرزندش را تلخ کرده بود/ مداخله مددکاری در پرونده مادر مبتلا به افسردگی
الهام زمانی که به مهرآفرین مراجعه کرد از افسردگی شدید رنج می‌برد. این زن ۴۲ ساله حتی توان از جا بلند شدن و آماده کردن غذایی برای فرزندش را نداشت. البته مشکلات الهام از سالها پیش شروع شد. از همان زمانی که در اثر فقر و جهل خانواده، همسر یک فرد مبتلا به بیماری اعصاب و روان شد.
ناصر همسر الهام، به دلیل مشکلات روانی قادر به کار کردن و اداره خانواده نبود و آنها از طریق مستمری ناچیز بهزیستی گذران عمر می‌کردند.
الهام در اثر شرایط سخت زندگی و مجاورت با یک بیمار اعصاب و روان، خود دچار افسردگی شد. فرزندشان علی، که امروز شانزده ساله است، در چنین محیط نامناسبی پرورش پیدا کرد.
مددکار در اولین بررسی‌ها متوجه شد که علی نیز دچار رفتارهای پرخاشگرانه،  افت تحصیلی و ناامید از زندگی است. اوکه از بی‌توجهی مادر و پدر رنج می‌برد، خود در آستانه اختلالات رفتاری و عصبی قرار داشت.
بیماری افسردگی الهام در طول سالها به حدی تشدید شده بود که چندین بار سابقه بیهوشی و بستری شدن در مرکز روانپزشکی رازی را داشت. گوش سمت راست او هم در اثر بیماری ناشنوا شده بود و از سمعک استفاده می‌کرد. در این شرایط الهام نمی‌توانست به عنوان مادر، از لحاظ تغذیه‌ای و تحصیلی به فرزندش رسیدگی کند و بحران رفتاری علی مدام شدیدتر می‌شد.
در نتیجه مددکار مهرآفرین در قدم اول مادر خانواده را به روانپزشک ارجاع داد. الهام تحت درمان قرار گرفت و در حال حاضر دارو مصرف می‌کند. 
علی هم با شرکت در جلسات مشاوره و کلاس‌های آموزشی موسسه افت تحصیلی‌اش را تا حد قابل قبولی جبران کرد.
الهام که از سال ۹۴ تحت پوشش موسسه است از خدمات مستمری نقدی و غیر نقدی، خدمات درمانی، آموزش و مشاوره مهرآفرین برخوردار است و موفق شده با حمایت مهرآفرین خانه جدید او بخرد.
او که در منزلی با متراژ ۲۸ متر در روستای رباط کریم سکونت داشت به پیشنهاد بهزیستی منزل خود را فروخت و خانه بهتری با کمک مالی مهرآفرین و بهزیستی در همان منطقه خریداری کرد. همچنین موسسه برای تعمیرات منزل جدید الهام به او کمک مالی کرد.
امروز الهام تحت درمان دارویی قرار دارد و افسردگی‌اش مهار شده است. رابطه او با فرزندش بهتر شده و زندگی آرامی دارند.
منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟