نشست مطبوعاتی جشنواره عکس کودک ونیاز

نشست مطبوعاتی جشنواره عکس کودک ونیاز | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۱۲,آبان,۱۳۸۹ | 1179 نفر

نشست مطبوعاتي درباره اولين جشنواره عکس کودک و نياز با حضور مديران موسسه مهرآفرين و جمعي از اصحاب رسانه برگزار شد. در ابتدا عليرضا غفاري مدير فني موسسه مهرآفرين و دبير جشنواره عکس کودک و نياز ضمن سپاس از حضور نمايندگان رسانه ها از معاونت فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز که در اين حرکت با مهرآفرين همکاري مي کند قدرداني کرد.
فاطمه دانشور مدير عامل موسسه  ضمن تشريح ماموريت موسسه که توانمندسازي دانش آموزان بازمانده از تحصيل به ويژه کودکان کار و خيابان و مادران اين گروه مي باشد، از ناهنجاري هايي صحبت کرد وجود 4 ميليون کودک بازمانده از تحصيل مي تواند براي فرداي جامعه داشته باشد.
وي گفت : بخش فرهنگي موسسه براي حساس کردن جامعه و مسئولين ايجاد شد. برگزاري جشنواره عکس هم از اقدامات همين واحد است. گاهي اوقات ديدن يک عکس مي تواند بيش از خواندن يک کتاب تاثير گذار باشد.
دانشور ادامه داد: اين عکس ها حساسيت جامعه را برمي انگيزد به خصوص عکس هاي حرفه اي که به اين مقوله اختصاص دارد، هريک به اندازه يک کتاب حرف براي گفتن دارند. وي از فاطمه معتمدآريا، مريلا زارعي، رضا صادقي، هادي ساعي، سفيران  مهرآفرين ياد کرد و گفت: ما با کمک اين سفيران موفق به جذب 3500 ياور شديم  که مشکلات پوشاک، خوراک، مسکن و در نهايت مشکلات تحصيلي کودکان بي سرپرست را مرتفع مي کند. همچنين ياوراني هستند که ما از تخصص آن ها در موسسه بهره مي گيريم. وي به تشکيل کارگروه وکلاي معرآفرين اشاره کرد و گفت: از ميان ياوران ما کساني بودند که تحصيلات حقوق داشتند که با کمک آنها کار گروه وکلاي  را تشکيل داديم که مهم ترين دغدغه آن ها اين است که حق و حقوق کودکان کار را بگيرند و در اين راه به خوبي وظيفه خود را انجام داده اند که ازجمله آن ها گرفتن شناسنامه براي بسياري از کودکان کار است.
نمونه ديگر تيم فوتسال ما است که مربيان آن از ياوران ما هستند و دوسال پيش بچه هايي جذب اين تيم شدند که حتي جلسات مشاوره را با اجبار و اکراه شرکت مي کردند. اما اکنون از هم سطح آموزشي آن ها بهبود پيدا کرده و هم خوب و حرفه اي فوتبال بازي مي کنند.
مديرعامل موسسه مهرآفرين بيان کرد: يک عکاس حرفه اي تاثيرگذاري بسيار زيادي دارد و آن حرفي که يک کودک نمي تواند بزند را با يک عکس حرفه اي بيان مي کند و جامعه را نسبت به قسمت هاي ضعيف جامعه به خصوص کودکان و همچنين مسئوليت اجتماعي که بر دوش همه ي ماست ، حساس مي کنند.
در ادامه غفاري گفت: فقر اقتصادي مي تواند يکي از علل اصلي شروع بزهکاري باشد اما به عقيده من فقر فرهنگي نقش گسترده تر و بسيار مهم تري دارد. ما مي خواهيم با برگزاري اين جشنواره حداقل 100 کودک کار را از مسير خيابان  زندان به مسير خيابان  دانشگاه برسانيم.
وي ضمن اداي احترام به به عکاسان ، به خصوص شهداي عکاس جنگ تحميلي اظهار کرد : مسئوليت برگزاري اين جشنواره به من واگذار شده است و سازمان فرهنگي هنري شهرداري در اين زمينه با ما همکاري مي کند. خوشبختانه در مديريت جديد شهري به از بين بردن بزه در جامعه بسيار توجه مي شود و سازمان فرهنگي هنري اقدامات خوبي در اين زمينه انجام مي دهد.
غفاري درباره نحوه برگزاري جشنواره گفت : اين جشنواره در دو بخش کودک و نياز  ، کودکان کار و خيابان برگزار مي شود. که هرکدام نيز به دو بخش آثار حرفه اي و آماتور تقسيم مي شود. يکي از بزرگ ترين خلاء ها ، خلاء قانوني براي کودکان کار و خيابان است و ما مي خواهيم عکاسان با اين نگاه ?ثاري ارائه کنند که توجه و حساسيت جامعه و مسئولين را جلب کنند. خواهشمندم عکاسان به جزئيات رفتار کودک بپردازند نه المان هاي دم دستي.
آخرين مهلت ارسال آثار 5 دي ماه 89 است و جشنواره از 16 دي ماه برگزار مي شود. اعضاي هيئت داوران اين جشنواره سيف ا.... صمديان ، مجتبي آقايي ، ساعد نيک ذات هستند و فکر مي کنم اسامي هيئت داوران براي کساني که نگران داوري هستند کفايت مي کند.
غفاري در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران در باره تخصيص عوايد فروش آثار به مهرآفرين گفت : هر کسي عکس را در اختيار جشنواره مي گذارد امتياز بهره برداري از آن را به موسسه مي دهد. پيشنهاد شما را به فال نيک مي گيريم و اگر آثار ارزشمندي وجود داشته باشد استفاده کرده و عوايد آن را به موسسه اختصاص مي دهيم.
وي اضافه کرد : اگر خدا بخواهد  قصد داريم به سمت بين المللي کردن جشنواره پيش برويم و دوستان را تشويق کنيم تا به صورت تخصصي روي موضوع کودک کار کنند.
غفاري در خصوص نقش سازمان فرهنگي هنري در اين جشنواره گفت : شهرداري ، حمايت مالي ، بيلبورد هاي اطلاع رساني ، آگهي در نشريات ، مکان برگزاري ، اقلام تبليغاتي ، هدايا ، ..... را شهرداري تقبل کرده است. ما حتي يک اسپانسر هم نگرفتيم تا به نوعي وارد تجارت نشويم.
در پايان اين نشست دانشور اظهار کرد : خوشبختانه کهريزک و محک نشان دادند که اگر مردم اعتماد کنند و کمک کنند مشکلات خيلي راحت تر از ميان برداشته مي شوند. اگر امروز سالمند رها شده اي در خيابان نمي بينيم و يا کودکان سرطاني به نوعي حمايت مي شوند مديون دکتر حکيم و خانم قدس بنيان گذاران اين مجموعه ها هستيم که با کمک مردم به اين نقطه رسيدند.
در حال حاضر کودکان کار و خيابان و بازمانده از تحصيل نيز معضل بزرگ جامعه هستند. اميدواريم مردم بيشتر از گذشته به اين موضوع توجه کنند. شايسته نيست که ايراني باشيم و شاهد چهره زشت فقر در مناطق محروم و حاشيه شهر ها و روستاها باشيم.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبت نام این جا را کلیک کنید.

 

روزنامه مردم سالاری

خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری ایسنا

روزنامه آفرینش

خبرگزاری آنا

خبرگزاری ایرنا

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟