حضور مددکاران اجتماعی مهرآفرین در مناطق زلزله زده

حضور مددکاران اجتماعی مهرآفرین در مناطق زلزله زده | 0 دیدگاه | یکشنبه ۰۵,آذر,۱۳۹۶ | 1576 نفر
حضور مددکاران اجتماعی مهرآفرین در مناطق زلزله زده
پنجاه مددکار حرفه ای مهرآفرین برای بررسی وضعیت زلزله زدگان به مجتمع کوئیک واقع در دشت ذهاب اعزام شدند. مجتمع کوئیک در سیزده کیلومتری سرپل ذهاب واقع شده و در زلزله اخیر ۱۲۷ کشته داده اس 
مددکاران اجتماعی مهرآفرین دومین گروهی هستند که بعد از داوطلبان امدادرسان به این مناطق اعزام شده اند .پایگاه گروه اول سرپل ذهاب و پایگاه گروه دوم مجتمع کوئیک است . 
گروه اول، مدت زمان بیشتری در سرپل ذهاب می مانند چون ابعاد فاجعه در آن منطقه گسترده تر است. گروه دوم سیار است و بعد از اتمام کار در هر روستا به روستاهای دیگر می رود .
مهم‌ترین وظایف کادر مددکاری مستقر در پایگاهها عبارتند از :
۱- مصاحبه اولیه و تکمیل فرم های مددکاری .
۲- اولویت بندی نیازهای هر خانوار بر اساس مصاحبه و مشاهدات مددکار و سپس تامین سرپناه موقت که از طریق درخواست کانکس و یا تامین وجه حداقلی جهت مرمت یک اتاق و ساخت سرویس بهداشتی با آجرهای باقیمانده از تخریب انجام می شود. تامین دیگر مایحتاج تشخیص داده شده نظیر دارو ، شیرخشک و غیره با اولویت مادران و کودکان ، معلولین ، مصدومین و سالخوردگان نیز بخشی از این خدمات است.
۳- اعلام نیازهای درخواستی آسیب دیدگان به انبار کرمانشاه و ارسال اقلام لازم بوسیله داوطلبان فعال در منطقه . 
۴- شناسایی کودکان و ارزیابی وضعیت آنان از نظر سلامت جسمی ، روانی ، روحی و همچنین ارزیابی بهداشت محیط جهت تامین حداقل دسترسی به مراقبتهای بهداشتی اولیه .
۵- ارجاع و معرفی بیماران بدحال و همراهی آنان تا مراکز درمانی شهرستان 
۶- دادن آموزش و آگاهی کافی جهت بالا بردن مهارت زندگی در شرایط بحران برای پیشگیری از وقوع بیماری‌ها و یا دیگر حوادث به طوری که حداقل یک نفر بومی منطقه همه موارد را آموزش دیده و نقش معین مددکاران را در مدت خدمت رسانی داشته باشد .
۷- سنجش وضعیت افراد شناسایی شده از نظر معیشت و تهیه کارتهای اعتباری ویژه موسسه. چنانچه فرد آسیب دیده ای نیازمند مالی تشخیص داده شود با اولویت مادران و کودکان برای آنها از سوی موسسه کارت اعتباری صادر خواهد شد. این افراد از سوی یاوران شارژ مالی خواهند شد تا بتوانند حداقل معاش خود را تا مرحله کامل بازتوانی در اختیار داشته باشند. میزان رقم شارژ کارتها با تشخیص مددکاری است و نظارت بر هزینه کردها برعهده معین های محلی و بصورت کلی برعهده مددکاری است. 
از آنجا که حساس ترین مرحله مداخله در بحران ، مرحله تشخیص مددکاری است مهرآفرین انرژی خود را بر روی این بخش متمرکز کرده است. مددکاری اجتماعی در مناطق زلزله زده پایه اقدامات بعدی خواهد شد که ممکن است مداخله مورد به مورد و شکل خدمات متفاوتی را ایجاب کند.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟