مراسم بزرگداشت معلمان داوطلبِ مهرآفرین/ آموزش؛ کلیدِ تغییر زندگی کودکان آسیب‌پذیر

مراسم بزرگداشت معلمان داوطلبِ مهرآفرین/ آموزش؛ کلیدِ تغییر زندگی کودکان آسیب‌پذیر | 0 دیدگاه | یکشنبه ۲۴,اردیبهشت,۱۴۰۲ | 307 نفر
مراسم بزرگداشت معلمان داوطلبِ مهرآفرین/ آموزش؛ کلیدِ تغییر زندگی کودکان آسیب‌پذیر

مراسم تجلیل از معلمان داوطلب مهرآفرین با حضور جمعی از آموزگاران در فرهنگسرای امید برگزار شد. 
در این مراسم که به مناسبت روز معلم برگزار شد، مهدی توسلی، سرپرست واحد فرهنگ و ارتباطات مهرآفرین خطاب به معلمانی که در زمینه آموزش کودکان بدسرپرست با موسسه مهرآفرین به صورت داوطلبانه همکاری می‌کنند گفت: شما معلمان مهمترین رکن سرمایه‌های انسانی سازمان‌های مردم‌نهاد هستید و در ادامه در اهمیت کار آنان افزود:« در حوزه آموزش جمله معروفی هست که می‌گوید بچه‌ها مانند لوح سفیدی هستند که شما روی آن لوح سفید نقش می اندازید. اما بچه هایی که شما در این مجموعه با آنها کار می کنید این لوح سفیدشان به دلیل ناملایمت‌هایی که در زندگی روزمره تجربه می کنند، به سیاهی گرایش پیدا کرده و شما به عنوان یک تسهیل گر می توانید این لوح سفید را به آنها بازگردانید.» 
او از استاد علی اکبر صنعتی‌زاده، مجسمه ساز شهیر ایرانی به عنوان یک نمونه موفق از آموزش کودکان در معرض آسیب نام برد و گفت:«این هنرمند بزرگ، کودکی رها شده بود که در پرورشگاه زندگی می‌کرد و در اثر حمایت و مهر فردی که او را زیر پر و بال خود گرفت، به یکی از هنرمندان مشهور ایران تبدیل شد. پس بر خلاف خیلی‌ها که فکر می‌کنند این بچه‌ها به سوی تباهی پیش می‌روند، آینده بسیار درخشانی می‌تواند در انتظار این بچه‌ها باشد و نقش تک تک شما آموزگاران در این مسیر بسیار مهم است.»  
مهدی توسلی همچنین به نقل از پیتر سینگر در کتاب دگردوستی گفت:«خیر رساندن فقط کار خیریه و صرف پول نیست بلکه زمان، اعتبار، آبرو و ارتباط مان را می‌توانیم برای انسان‌های دیگر صرف کنیم.» 
در ادامه مراسم دکتر فاطمه جعفری، سرپرست واحد مددکاری و آموزش مهرآفرین در رابطه با نقش مهم آموزش در بهبود شرایط کودکان آسیب‌پذیر گفت:« یکی از مشکلاتی که ما با خانواده‌های محروم در زمینه آموزش کودکان آسیب پذیر داریم این است که آنقدر مشکلاتشان عدیده است که آموزش جزو اولویت‌هایشان نیست. چون اساسا اهمیت آموزش در شجره اینها جا نیفتاده و آموزش را چیز مهمی نمی‌دانند. در نتیجه ما برای کمترین کار با این کودکان و خانواده‌ها باید صبور باشیم. باید سالها تلاش کنیم تا اثر مثبتی را در زندگی این بچه‌ها شاهد باشیم.» 
این مددکار اجتماعی اضافه کرد:«تأثیری که در کودکی بر روی این بچه‌ها می‌گذاریم در بزرگسالی اثرش را می‌بینیم. بسیاری از بچه‌هایی که در مهرآفرین هستند امکان ارتباط سالم همراه با احترام را نداشته‌اند؛ بنابراین کمترین چیزی که شما به این بچه‌ها می‌بخشید احساس ارزشمندی و احترام است.» 
در پایان این مراسم خانم رنجبر یکی از معلمان داوطلب نیز درباره سختی‌های کار با کودکان آسیب‌دیده گفت:« من معلم کودکان استثنایی هستم و با بچه‌های اوتیسم و کم توان کار می‌کنم. ما با بچه‌هایی کار می‌کنیم که شاید سه ماه طول بکشد تا یک رفتار را یاد بگیرند و می‌توانم بگویم حتی اگر از ده رفتار کودک، یک رفتار او را بتوانیم تغییر دهیم پس کار ما بسیار ارزشمند است و نباید هیچوقت ناامید شویم. ما با کودکانی سر و کار داریم که از فقر فرهنگی و مشکلات مختلف رنج می‌برند و همین اهمیت کار ما را چند برابر می کند. آموزش کلید همه تغییرات مثبت در زندگی این کودکان است؛ هرچند کم یا کوتاه یا حتی یک جلسه در هفته باشد. در میان این همه بدی، یک خوبی اثر خود را خواهد گذاشت. تشویق‌های ما، دلگرمی‌ها و حمایت‌های ما از این بچه‌ها معجزه می‌کند.» 
در انتهای این مراسم با اهدای لوح و جوایزی از حضور معلمان داوطلب در مجموعه مهرآفرین تقدیر و تشکر شد.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟