حضور مددکاران اجتماعی مهرآفرین در همایش پیشگیری از خودکشی/ شیوع خودکشی در میان نوجوانان

حضور مددکاران اجتماعی مهرآفرین در همایش پیشگیری از خودکشی/ شیوع خودکشی در میان نوجوانان | 0 دیدگاه | سه شنبه ۰۴,مهر,۱۴۰۲ | 164 نفر
حضور مددکاران اجتماعی مهرآفرین در همایش پیشگیری از خودکشی/ شیوع خودکشی در میان نوجوانان

تعدادی از مددکاران اجتماعی موسسه خیریه مهرآفرین به نمایندگی از سایر مددکاران این موسسه در همایش روز جهانی پیشگیری از خودکشی شرکت کردند. 
در این همایش که با شعارِ "با عمل امید بسازیم" در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، راهکارها و ضرورت‌های پیشگیری از خودکشی و آگاهی بخشی در این زمینه مورد بحث قرار گرفت. یکی از مباحث مطرح شده در این همایش، اجتناب از برچسب زنی در مقوله خودکشی بود تا افرادی که افکار خودکشی دارند بتوانند فارغ از ترس انگ خوردن، افکار خود را نزد درمانگر یا مددکار اجتماعی و اعضای خانواده مطرح کنند.
همچنین لزوم بومی سازی راهکارهای پیشگیری از خودکشی، با استفاده از شاخصه‌هاب فرهنگی مناطق و قومیت‌های مختلف کشور مورد بحث قرار گرفت. 
در این همایش سه وظیفه مهم مددکاران اجتماعی، روانشناسان و کادر درمان در مواجهه با افرادی که احتمال خودکشی آنان وجود دارد، تحت کلید واژه بتا مطرح شد. سه حرف تشکیل دهنده این کلمه هرکدام اشاره به مفهومی دارند که عبارتند از :بپرس، ترغیب کن و ارجاع بده. بر اساس این آموزش مددکاران اجتماعی و روانشناسان باید در اولین مصاحبه با افراد در معرض خطر، به طور واضح و صریح از آنها در مورد وجود افکار خودکشی در ذهنشان سوال کنند. سپس آنان را به توضیح افکار و احساسات خود در این زمینه ترغیب کنند و در صورت نیاز آنها را به درمانگر یا روانپزشک جهت دارودرمانی و حتی بستری ارجاع دهند.
همچنین ضرورت مراقبت از فردی که افکار خودکشی دارد، آگاهی بخشی به خانواده جهت مراقبت بیشتر از او و در نهایت حمایت از نزدیکان افرادی که خودکشی کرده‌اند برای کنار آمدن با سوگ ناشی از این اتفاق، به عنوان دستورالعمل‌هایی مهم مطرح شد. 
طبق آمارهایی که در این همایش ارائه شد، اقدام به خودکشی در رده سنی نوجوانان شایع‌تر است و همچنین زنان بیشتر از مردان دست به خودکشی می‌زنند، هرچند خودکشی در مردان به علت انتخاب روش‌های خشن‌تر، بیشتر منجر به فوت می‌شود.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟