جشن اولین سالگرد تأسیس خانه ماهنوش/ آموزش و مراقبت از کودکان بدسرپرست در خانه ماهنوش رفسنجان موسسه خیریه مهرآفرین

جشن اولین سالگرد تأسیس خانه ماهنوش/ آموزش و مراقبت از کودکان بدسرپرست در خانه ماهنوش رفسنجان موسسه خیریه مهرآفرین | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۰۱,آذر,۱۴۰۲ | 124 نفر
جشن اولین سالگرد تأسیس خانه ماهنوش/ آموزش و مراقبت از کودکان بدسرپرست در خانه ماهنوش رفسنجان موسسه خیریه مهرآفرین

جشن اولین سالگرد تأسیس خانه مهر ماهنوش همزمان با سالروز تولد مرحومه ماهنوش اسماعیلی با حضور جمعی از خیرین و کودکان خانه ماهنوش مهرآفرین برگزار شد.
در این مراسم خانواده ماهنوش اسماعیلی در کنار پرسنل و کودکان مهرآفرین حضور داشتند و لحظات شاد و خاطره‌انگیزی رقم زده شد. همچنین از پنج نفر از خیرین خانه مهر ماهنوش که در یک سال گذشته با حمایت‌های خود باعث بهبود کیفیت خدمات این خانه به کودکان شده‌اند، با اهدا لوح تقدیر تجلیل و قدردانی شد.
احمد کاظمی نماینده موسسه خیریه مهرآفرین در شهر رفسنجان در این زمینه گفت:«مرحومه ماهنوش اسماعیلی در زمان حیات به صورت داوطلبانه چند کودک بدسرپرست را تحت حمایت خود داشتند. در نتیجه بعد از فوت ایشان بر اثر بیماری، خانواده اسماعیلی در صدد برآمدند زمینی را که پدر ایشان شب ازدواج به او هدیه داده بود، به مرکزی برای ارائه خدمات به کودکان بدسرپرست تبدیل کنند. بعد از آشنایی با موسسه خیریه مهرآفرین، خانواده اسماعیلی در این زمین ساختمانی احداث کردند و به موسسه اهدا کردند که این ساختمان توسط مهرآفرین تجهیز و تبدیل شد به مرکز نگهداری از کودکان بدسرپرست رده سنی 3 تا 6 سال در شهر رفسنجان»
این خانه به احترام مرحومه ماهنوش اسماعیلی به نام خانه ماهنوش نام گذاری شد و در 27 آبان 1401 همزمان با سالروز تولد مرحومه ماهنوش اسماعیلی افتتاح شد: «خانه مهر ماهنوش یک سال فعالیتش را به طور مستمر تحت نظر سازمان بهزیستی ادامه داد تا این که امسال 27 آبان ماه سال 1402 تولد یک سالگی این خانه را همزمان با سالگرد تولد مرحومه ماهنوش جشن گرفتیم.» 
نماینده مهرآفرین در رفسنجان درباره جمع بندی فعالیت‌های این خانه در یک سال گذشته گفت: «شروع کار خانه مهر ماهنوش با 5 کودک بدسرپرست بود اما الان ما 15 کودک بدسرپرست رده سنی 3 تا 6 سال داریم که هر کدام از آنها از خانواده‌هایی با آسیب‌های بسیار زیاد آمده‌اند. در این یک سال هم بحث مراقبت از بچه‌ها در دستور کار خانه مهر ماهنوش بوده یعنی مراقبت جسمی بهداشتی پزشکی و هم بحث آموزش آنها در اولویت قرار داشته است. در زمینه تربیتی آموزش‌های لازم به بچه‌ها داده شد. یاورانی داشتیم که در بحث آموزش، قصه گویی، نقاشی و کارهای هنری می‌آمدند و به صورت داوطلبانه با بچه‌ها کار می کردند. کودکانی که در رده پیش دبستانی قرار داشتند در سال گذشته پیش دبستانی‌شان را تمام کردند و اکنون وارد کلاس اول شده‌اند. بچه‌ها پس از یک سال مورد ارزیابی آموزشی و روانشناسی قرار گرفتند که نتیجه رضایتبخش بوده است.»
کاظمی در خصوص سرنوشت کودکان پس از پایان دوره اقامت‌شان در خانه مهر ماهنوش توضیح داد: «در این یک سال ما تقریبا دو کودکِ بازپیوند داشتیم یعنی کودکانی که به خانواده خود برگشتند. همچنین دو تا از کودکان به فرزند خواندگی رفتند. در واقع مسیر خروج بچه‌ها از خانه ماهنوش سه مسیر است؛ یا بازپیوند می‌شوند و به خانواده برمی‌گردند. یعنی خانواده توسط مهرآفرین توانمند می‌شود و یک سری پیگیری‌ها و کمک‌ها انجام می‌شود هم دربحث ترک اعتیاد و هم بحث‌های معیشتی و مسکن که اگر خانواده همکاری کند، بچه‌ها بعد از مدتی می‌توانند به خانواده برگردند. مسیر دیگر خروج بچه‌ها فرزند خواندگی است که موسسه در این راستا نیز خیلی تلاش می‌کند. ما یک تیم مددکاری در رفسنجان داریم که روی بحث فرزندخواندگی بچه‌ها کار می‌کند و یک سری از کودکان خانه مهر ماهنوش اکنون آماده فرزندخواندگی هستند. و اما مسیر سوم، انتقال کودکان به مراکز مختص سنین بالاتر است. ما در صدد ایجاد مرکز نگهداری پسران 7 تا 12 سال هستیم اما ترجیح موسسه خیریه مهرآفرین خروج کودکان از مسیرهای اول و دوم یعنی بازپیوند به خانواده یا فرزندخواندگی است.»

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟