تلاش بی‌وقفه مددکاران اجتماعی مهرآفرین برای ثبت نام کودکان در مدارس

تلاش بی‌وقفه مددکاران اجتماعی مهرآفرین برای ثبت نام کودکان در مدارس | 0 دیدگاه | سه شنبه ۰۳,مهر,۱۴۰۳ | 52 نفر
تلاش بی‌وقفه مددکاران اجتماعی مهرآفرین برای ثبت نام کودکان در مدارس

باز هم سال تحصیلی تازه‌ای آغاز شد و مددکاران اجتماعی مهرآفرین مانند هر سال بیشتر از والدین کودکان بدسرپرست، برای ثبت نام و تحصیل آن‌ها تلاش کردند.
هر ساله و در آستانه سال تحصیلی جدید، مددکاران اجتماعی در تمام شعب مهرآفرین پیگیر ثبت نام و ادامه تحصیل کودکانی می‌شوند که از نعمت داشتن سرپرست موثر محرومند. این کودکان در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که به علت محرومیت و فقر فرهنگی، اهمیتی به تحصیل کودکان خود نمی‌دهند و اگر پیگیری دلسوزانه مددکاران اجتماعی نباشد، بسیاری از کودکان از تحصیل باز می‌مانند.
فرشته غلامی، مددکار اجتماعی شعبه مرکزی مهرآفرین درباره مشکل اصلی ثبت نام کودکان بدسرپرست در مدارس می‌گوید: «تعدادی از این کودکان اوراق هویت مانند شناسنامه و کارت ملی ندارند. در این موارد، مددکار اجتماعی ابتدا کودک را به عکاسی می‌برد و بعد از دریافت عکس ۴×۳ به فرمانداری مراجعه می‌کند و سپس نامه فرمانداری را به مدرسه ارجاع می‌دهد. برای کودکانی که به کلاس اول می‌روند ابتدا وقت سنجش می‌گیریم و کودک را به سنجش
می‌بریم. بعد از آن جهت ثبت نام به مدرسه مراجعه می‌کنیم.»
اما همه چیز به این سادگی‌ها نیست و در این مسیر مشکلات زیادی وجود دارد. غلامی ادامه می‌دهد: «گاهی با وجود نامه از دادگستری باز هم مدارس با مددکار اجتماعی همکاری نمی‌کنند. مثلا من خودم در مورد کودکی که شناسنامه نداشت و پدر متواری و مادر زندانی بود، بارها به آموزش و پرورش استثنایی مراجعه کردم اما به دلیل نداشتن کد ملی نوبت‌گیری سنجش انجام نشد. حتی با  نامه قضایی به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کردیم اما همکاری لازم را نداشتند و من بارها به منطقه مورد نظر رفتم تا توانستم نامه ثبت نام در مدرسه را دریافت کنم. بعد هم که با نامه به مدرسه رفتم، مدیر مدرسه کودک را ثبت نام نکرد. حتی گفتم که شناسنامه در دست اقدام است اما مخالفت کردند. دوباره به فرمانداری مراجعه کردم و در منطقه دیگری کودک به صورت موقت ثبت نام شد اما تا یک ماه دیگر باید اوراق هویتی را ارائه کنیم.»
از سوی دیگر، بعضی از مدارس مددکار اجتماعی را قبول ندارند و باوجود اینکه مددکار بارها اعلام می‌کند که پدر و مادر کودک، کارکرد ندارند باز هم حضور والدین یا مراقب کودک مثل عمو ،عمه و... را الزامی می‌دانند. مددکار اجتماعی مهرآفرین  برای حل این مشکل به منزل مددجو می‌رود و آنها را به مدرسه ارجاع می‌دهد. آن وقت در حضور والدین یا مراقبین، مددکار همه اقدامات مربوط به ثبت نام و تشکیل پرونده را انجام می‌دهد و کودک را ثبت نام می‌کند.
خانم غلامی می‌گوید: «مددکار اجتماعی مجبور است برای حفظ منافع کودک در برابر رفتار ناشایست پرسنل مدارس سکوت کند و گاهی اوقات حتی برای ثبت نام کودک خواهش و التماس هم بکند!»
او به مسئولیت مددکار در قبال فرزند ثبت نام شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی مددکار اجتماعی با کودک همراه می‌شود، تمام عواقب کار کودک در مدرسه به عهده مددکار است. حتی از مددکار اجتماعی تعهد هم می‌گیرند. وقتی کودک مراقب موثری ندارد مددکار شماره خود را به مدرسه ارائه می‌دهد تا در گروه کلاس اضافه شود و تمام امور کودک را پیگیری می‌کند.»
اما همه مشکلات به نداشتن اوراق هویتی خلاصه نمی‌شود.
غلامی توضیح می‌دهد: «در مورد کودکانی که به کلاس اول می‌روند، حتی اگر اوراق هویتی داشته باشند، مددکار اجتماعی کودک را به مرکز بهداشت می‌برد و واکسن او را تزریق می‌کند. سپس در سیستم برای کودک وقت سنجش می‌گیرد. اگر والدین شماره تماسی به نام خود نداشتند مددکار مجبور است به آموزش و پرورش استثنایی مراجعه کرده و آنجا وقت بگیرد. من خودم برای یکی از کودکانم از ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر گوشه اتاق متصدی ایستاده بودم بارها مرا از اتاق بیرون انداخت و با بی‌احترامی صحبت کرد اما به خاطر این که کار کودک انجام شود تمام این‌ها را با جان و دل خریدم و وقت سنجش را گرفتم.»
این مددکار اجتماعی اضافه می‌کند: «بعد از گرفتن وقت در روز مورد نظر، با ماشین موسسه به درب منزل مراجعه کرده و کودک  به سنجش ارجاع می شود؛ بعد از سنجش هم دوباره کودک را به منزل برمی‌گردانیم.»
مددکاران اجتماعی در طول سال تحصیلی نیز روند آموزشی دانش‌آموزان را به طور مرتب از مدرسه و همچنین در بازدید از منزل پیگیری می‌کنند تا در صورت رویت ضعف یا مشکل تحصیلی در کودک، با برگزاری جلسات مشاوره و برگزاری کلاس‌های تقویتی و کمک آموزشی از دانش آموز حمایت کنند.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟