ساخت خانه زلزله‌زدگان/ گزارشی از خدمات متنوع پایگاه مهرآفرین در سرپل ذهاب

ساخت خانه زلزله‌زدگان/ گزارشی از خدمات متنوع پایگاه مهرآفرین در سرپل ذهاب | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۰۵,تیر,۱۳۹۸ | 714 نفر
ساخت خانه زلزله‌زدگان/ گزارشی از خدمات متنوع پایگاه مهرآفرین در سرپل ذهاب
هرچند حدود دو سال از زلزله کرمانشاه می‌گذرد خدمات مهرآفرین در این منطقه همچنان ادامه دارد و وارد مرحله جدیدی شده است.
 پایگاه مهرآفرین در سرپل ذهاب این روزها سخت مشغول ارائه خدمات متنوع به خانواده‌هایی است که در اثر زلزله دچار آسیب‌های عمیق و پایدار شده‌اند.
جمیله یاوری زاده مسئول پایگاه مهرآفرین در سرپل ذهاب خدمات موسسه را به چند بخش مجزا تقسیم می‌کند و می‌گوید:"ما در حال حاضر ۱۱۵ پرونده داریم که به ۴۰ تا ازین‌ها، ماهیانه تحویل ارزاق داریم. برای تعدادی هم هرماه مبلغی نقدی واریز می‌کنیم که بر اساس نیاز هر مددجو متفات است. در عین حال برای نوزادان و شیرخواران توزیع پوشک و شیرخشک به طور ماهیانه داریم. در کنار این خدمات منظم‌ در طول سال به صورت مقطعی و فصلی هم خدماتی ارائه می‌دهیم مثلا در زمستان توزیع هیتر و لوازم گرمایشی و در آستانه نوروز، خرید لباس عید و توزیع ارزاق شب عید داشتیم."

کلاس‌های خوداشتغالی برای مادران

پایگاه مهرآفرین برای زنان بدسرپرست و بی‌سرپرستی که بعد از زلزله مسئولیت تٲمین زندگی بچه‌هایشان را برعهده گرفته‌اند نیز کلاس‌های مهارت‌آموزی‌ای از قبیل خیاطی و چرم‌دوزی برگزار می‌کند که خروجی این کلاس‌ها تا به حال رضایت‌بخش بوده و چند مادر موفق به خوداشتغالی شده‌اند. همچنین‌ برای بچه‌ها نیز کلاس‌های تقویتی زبان و ریاضی تشکیل می‌شود تا در کنار مادران ساعت‌های مفیدی را در پایگاه بگذرانند. یاوری زاده می‌گوید:"استقبال از این کلاس‌ها عالی بوده و ما مددجویی داریم که قبلا اصلا خیاطی بلد نبوده و حالا بعد از گذراندن دوره مقدماتی از طریق دوختن لباس کسب درآمد می‌کند. یا دو سه نفر از مددجویان که در چرم دوزی ماهر شده‌اند و کارهایشان را در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسانند."
در پایگاه مهرآفرین در شهر سرپل ذهاب، مهد کودکی هم مختص کودکان مددجو تجهیز شده که بچه‌ها در آنجا فعالیت‌های متنوعی مثل نقاشی، کار با گواش، مداد شمعی، شعرخوانی و بازی با اسباب بازی انجام می‌دهند.
علاوه بر این‌ برگزاری مرتب کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مختلف روانشناسی مثل افسردگی، اعتیاد، اختلالات بعد از سانحه و حتی موارد پزشکی مثل شناخت بیماری ایدز برای آگاهی مددجویان جزو برنامه‌های ثابت موسسه است.

پرداخت هزینه درمان کودکان

در بازدیدهای پس از زلزله مددکاران مهرآفرین مواردی از بیماری و اختلالات مختلف را در کودکان مشاهده کردند که بعضا حتی به قبل از زلزله مربوط می‌شد. بیماری این کودکان در اثر عدم رسیدگی و فقر مالی، درمان نشده و اختلالات آنها به مرحله‌ای رسیده بود که زندگی را برایشان دشوار می‌کرد.
 برای این مددجویان نیز پرونده تشکیل شد و هزینه داروهای گران‌قیمت، فیزیوتراپی و اعمال جراحی آنها در بیمارستان‌های استان‌های اطراف و حتی تهران پرداخت شد. طبق گفته یاوری زاده تا به حال حدود ۱۰ مورد از این کودکان بیمار با حمایت موسسه درمان شده‌اند.

کمک به ساخت خانه‌های تخریب شده

یکی از بزرگترین مشکلات زلزله زدگان کرمانشاه ساخت خانه‌هایشان است. تعدادی از مردم هنوز در کانکس اقامت دارند و به دلیل شرایط مالی قادر به ساخت خانه‌ها نیستند. مددکاران مهرآفرین این موارد را شناسایی کرده، با بررسی شرایطشان بر اساس اولویت به آنها در ساخت خانه‌هایشان کمک می‌کند. مسئول پایگاه مهرآفرین در کرمانشاه می‌گوید:" تا به حال به ۱۸ خانواده در ساخت و ساز خانه‌شان کمک کرده‌ایم. پس از استعلام از وضعیت وامشان و بررسی مجوز ساخت، وقتی مطمئن شدیم که واقعا به حمایت ما نیاز دارند مرحله به مرحله هزینه‌های ساخت را پرداخت کردیم. یعنی پس از بازدید و چک کردن، پیمانکار بردیم سر ساختمان و برآورد کردیم چقدر مصالح نیاز است. مصالح هم با نظارت خودمان خریداری و بارگیری شد و تمام مراحل ساخت را هم کنترل کردیم."
و اما در آینده نزدیک قرار است مهرآفرین به مستٲجرانی که هنوز در کانکس زندگی می‌کنند برای اجاره مسکن کمک کند.  یکی از مشکلات بعد از زلزله این است که قیمت خانه‌‌های اجاری در مناطق زلزله زده چندین برابر شده و بسیاری از مستٲجرها توان جور کردن پول پیش ندارند. از برنامه‌های حمایتی آتی موسسه، تهیه ودیعه مسکن خانواده‌های تحت پوشش است.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟