"سومین گزارش دیده بان مهرآفرین در مناطق زلزله زده" بازدید 2/6/91 از روستاهای زلزله زده شهسوار و ولیلو از توابع شهر هریس

"سومین گزارش دیده بان مهرآفرین در مناطق زلزله زده" بازدید 2/6/91 از روستاهای زلزله زده شهسوار و ولیلو از توابع شهر هریس | 0 دیدگاه | شنبه ۱۵,مهر,۱۳۹۱ | 1404 نفر

با گذشت سیزده روز از زلزله آذربایجان هنوز زندگی در این مناطق رنگ وبوی  گذشته را به خود نگرفته است. با سرازیر شدن سیل کمک های مردمی که مایحتاج زلزله زدگان را در روزهای اولیه تامین کرد در حال حاضر مشاهدات حاکی از ان است که مشکلات بهداشتی همچنان مشکل اصلی می باشد . از جمله این مشکلات می توان به شیوع بیماری های واگیردار، عدم دفع مناسب فاضلاب ،کمبود مواد شوینده ،نبود سرویس های بهداشتی و حمام مناسب نام برد.

لازم بذکر است کانکس های حمام و دستشویی که در این روستا ها قرار گرفته بعلت نبودن فاضلاب ، رختکن و  آب گرم با رسیدن فصل سرما عملا بلااستفاده می باشد ،غیر از این، کمبود آنها باعث شده مردم جهت استحمام مدت ها در صف منتظر بمانند .یکی از یاوران مهرآفرین در تبریز با اطلاع از این موارد ،تلاش می کند با جمع آوری کمکهای مردم بتواند کانکس هایی مجهز و مناسب با کمترین قیمت را جهت ارسال به مناطق تهیه کند . در این میان خیرینی جهت حمل و جابجایی این کانکس ها اعلام آمادگی کرده اند. تعدادی از این کانکس ها به روستاهای فاقد حمام رسیده است و مابقی در حال ساخت می باشد.

از جمله مشکلاتی که در حاشیه بچشم می خورد نزدیک بودن دام و طیور به مکانهای اسکان می باشد که باعث انتقال بیماری های مشترک میان انسان و حیوان می شود . حیواناتی که در اثر زلزله و عدم رسیدگی صاحبانشان ضعیف و بیمار شده اند تا حدی که جهت فروش نیز مناسب نيستند . همچنین موضوع نگهداری آنها در فصل سرما از معضلات دامداران است . در مناطق ییلاقی آذربایجان سرما زودتر از سایر مناطق فرا میرسد و کمبود کفش و لباس میتوان در آینده نزدیک مشکل ساز باشد .

فارغ از تامین بهداشت و مایحتاج روزمره ،هنوز دردهای روحی ناشی از تخریب خانه و کاشانه شان التیام نیافته که بازگشت مسدومین از بیمارستان ها به آغوش خانواده بیشتر آنها را آزرده خاطر می کند ، پدر بزرگی که در اثر شکستگی استخوان ، پلاتین در پایش گذاشتند و دختری که چشمانش را از دست داده و ... . در این رابطه هلال احمر با برپایی مهد های سیار و فراهم نمودن امکانات بازی کودکان ، توانسته تا حدی از فشارهای روانی کودکان بکاهد .

روستای شهسوار که بتازگی مراحل لوله کشی گاز خانگی در آن به پایان رسیده بود و ساکنانش منتظر برقراری گاز بودند ، در اثر زلزله ماحصل سالها انتظارشان در زیر آوار دفن شد و حالا مردمی ماندند بدهکار به پیمانکاران شرکت گاز و در حسرت خانهای ویران شده .عملیات آوار برداری در این منطقه آغاز شده و مردم در کنار اکیپ های دولتی مشغول آوار برداری هستند.

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟