راه‌اندازی خانه مهر شهریار برای پسران ۱۲ تا ۱۸ سال/ چهاردیواری امن، تداعی‌گرِ آغوشِ گرم خانواده

راه‌اندازی خانه مهر شهریار برای پسران ۱۲ تا ۱۸ سال/ چهاردیواری امن، تداعی‌گرِ آغوشِ گرم خانواده | 0 دیدگاه | دوشنبه ۰۸,خرداد,۱۴۰۲ | 281 نفر
راه‌اندازی خانه مهر شهریار برای پسران ۱۲ تا ۱۸ سال/ چهاردیواری امن، تداعی‌گرِ آغوشِ گرم خانواده

خانه مهر شهریار، محلی برای مراقبت از پسران 12 تا 18 سال تحت حمایت موسسه نیکوکاری مهرآفرین به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود. 
این خانه در راستای حمایت مهرآفرین از کودکان و نوجوانان بدسرپرستی احداث شده که در محیط ناامن خانواده‌های خود در معرض آسیب و خطرهای مختلف قرار دارند.  
دکتر فاطمه جعفری، سرپرست واحد مددکاری موسسه مهرآفرین درباره ضرورت تأسیس این خانه می‌گوید:«در ادبیات رفاهی کودکان آسیب پذیر همیشه قدم اول این است که خدمات را در منزل به کودک ارائه دهیم؛ چون اصل بر افزایش کارکردهای خانواده است تا کودک بتواند در آن خانه بماند و رشد کند اما گاهی اوقات ما با کودکان آسیب پذیری مواجه می شویم که خدمات در منزل برای آنها مفید نیست. از دلایل این موضوع می‌توان به از هم پاشیدن خانواده، اعتیاد پدر و مادر یا زندانی بودن آنها اشاره کرد که در این شرایط آنقدر آسیب والدین بالاست که اگر کودک در منزل بماند آسیب‌های جدی می بیند. ممکن است قربانی خشونت، اعتیاد یا سواستفاده‌های جنسی شود؛ استعدادهایش نادیده گرفته شود یا از رشد و آموزش محروم شود. در چنین شرایطی یکی از سیاست‌های موسسه افزایش مهدها و شبه خانواده‌هاست تا از کودکان در محیط‌های امن و با استانداردهای بالا مراقبت شود. یعنی ما تلاش می‌کنیم برای این کودکان فضایی را فراهم کنیم که شبیه خانواده است تا نیازهای اساسی کودک مانند آموزش، تفریح، تغذیه، مهارت‌های اجتماعی و رشد روانی و عاطفی در چنین فضایی تأمین شود. برای همین در اصطلاح به این خانه‌ها شبه خانواده می‌گوییم و به همین دلیل تعداد بچه‌ها در این خانه‌ها کم است چون اگر تعداد زیاد باشد دیگر ماهیت خانواده را از دست می‌دهد.»  

به گفته این مددکار اجتماعی اکثر بچه‌هایی که وارد این خانه‌ها می‌شوند تروماهای پیچیده‌ای دارند که مهم‌ترین آنها خشونت خانگی است:« بعد از آن نادیده گرفته شدن در خانه و مدرسه که بسیار رایج است. ما پدیده طرد اجتماعی را در مدارس به خصوص پسرانه در مورد بچه‌هایی که ضعیف‌تر هستند شاهد هستیم و در نهایت ترومای سواستفاده جنسی در این بچه‌ها بسیار شایع است. این تروماها در فرایند رشد عاطفی شناختی این کودکان وقفه ایجاد کرده و بدون درمان این تروماها نمی‌توان کار موثری انجام داد. پس قطعا وقتی یک خانه شبه خانواده راه اندازی می‌شود بار هزینه‌های بالایی دارد چون علاوه بر تأمین نیازهای روتین بچه ها، باید یک تیم متخصص شامل روانشناس کودک و نوجوان ، روانپزشک، مربی ورزش و حتی کاردرمانگر برای درمان تروماهای کودکان در آنجا مستقر باشد و در یک فرایند طولانی درمانی برای بهبود بیماری‌ها و مشکلات روانشناختی این بچه‌ها تلاش کنند.» 
دکتر جعفری در ادامه گفت:«پس هدف از تشکیل این خانه‌ها در درجه اول این است که بچه ها در محیطی شبیه خانواده رشد کنند، و همچنین یک فرصت درمانی حمایتی نیز برای درمان تروماها و مشکلات روانشناختی این بچه ها ایجاد شود. همچنین حضور بچه‌ها در شبه خانواده فرصتی است برای بازسازی خانواده‌ها یعنی در زمانی که بچه در خانه مهر نگه داری می شود روی خانواده کار شود تا در آینده شرایط برای بازگشت کودک به خانواده فراهم شود. از طرف دیگر بچه‌هایی که مدتی در این خانه‌ها می‌مانند و آموزش می‌بینند، مهارتهای خود مراقبتی در آن‌ها رشد کرده و در آینده حتی اگر به خانواده برگردند توانایی محافظت از خود را در برابر خطرات دارند.» 
او درباره لزوم تأُسیس چنین مرکزی در منطقه شهریار گفت:« اساسا در مناطق حاشیه نشین میزان مهاجرت بالاست و یکی از دلایل مهاجرت نیز فقر است. پس بسیاری از افرادی که از روی فقر به مناطق حاشیه شهر مهاجرت می‌کنند، به علت نداشتن پول کافی در مناطق جرم خیز ساکن می‌شوند و کودکانی که در این محلات رشد می‌کنند در معرض جرائم و خطرات زیادی قرار دارند. این خانه علاوه بر پسران منطقه شهریار، فرزندانِ ساکن جنوب تهران و مناطق اطراف را نیز تحت حمایت قرار می‌دهد.»

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟