ارزیابی مددجویان دشوار مهرآفرین با حضور مددکاران اجتماعی/ باید نقاط قوت فرد آسیب‌دیده را پیدا کنیم

ارزیابی مددجویان دشوار مهرآفرین با حضور مددکاران اجتماعی/ باید نقاط قوت فرد آسیب‌دیده را پیدا کنیم | 0 دیدگاه | پنجشنبه ۲۵,خرداد,۱۴۰۲ | 290 نفر
ارزیابی مددجویان دشوار مهرآفرین با حضور مددکاران اجتماعی/ باید نقاط قوت فرد آسیب‌دیده را پیدا کنیم

جلسه ارزیابی مددجویان دشوار موسسه خیریه مهرآفرین با حضور مددکاران اجتماعی در دفتر مرکزی موسسه برگزار شد. در این جلسه تعدادی از مددکاران اجتماعی شعبه تهران و کرج و همچنین دکتر مریم کیانی، روانپزشک و خانواده‌درمانگر، دکتر حبیب‌الله مسعودی فرید، متخصص پزشکی اجتماعی و دکتر فاطمه جعفری، سرپرست واحد مددکاری اجتماعی و آموزش مهرآفرین حضور داشتند.
در ابتدای جلسه یکی از مددکاران اجتماعی شرح حال مددجویی را ارائه کرد که از نظر مداخلات مددکاری کیس دشوار محسوب می‌شد. در این پرونده پدر و مادر از یکدیگر جدا شده و دو کودک به مادربزرگ پدری سپرده شده بودند و با توجه به برخی اظهارات مادربزرگ و همچنین اعتیاد پدر، مددکار اجتماعی احتمال فروش فرزند دختر وجود داشت. سپس در ادامه جلسه راهکارهای مداخله در این پرونده توسط حاضران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر مریم کیانی، روانپزشک و زوج درمانگر که با موسسه مهرآفرین در رابطه با درمان مددجویان همکاری می‌کند، در خصوص مداخله در چنین پرونده‌هایی بر لزوم همدلی و درک مددجو تأکید کرد و گفت:«چیزی که همکاری و مشارکت افراد آسیب دیده را جلب می‌کند در درجه اول همدلی و توجه به رنج آنهاست. ما به عنوان مددکار و روانشناس باید در درجه اول به شخص این اطمینان را بدهیم که طرف او هستیم؛ رنج او را درک می‌کنیم و برای کمک به او آمده‌ایم؛ نه این که در نقش یک بازجو ظاهر شویم و مددجو حس کند قرار است همه چیز را به هم بریزیم.»
دکتر جعفری، سرپرست واحد مددکاری اجتماعی مهرآفرین نیز با تأکید بر اهمیت ارزیابی کامل کیس‌ها گفت: «یک برنامه ریزی خوب، از یک ارزیابی خوب و دقیق به دست می‌آید. وقتی ما اطلاعات کامل و همه جانبه‌ای از شرایط خانواده و اعضای آن به دست می‌آوریم، تصمیم‌گیری جهت مداخله صحیح آسان‌تر می‌شود.»
او همچنین به مقاومت خانواده‌های آسیب‌دیده در برابر تغییر اشاره کرد و گفت: «ما نباید به دنبال تغییرات ناگهانی باشیم بلکه باید انگیزه تغییر را به مرور در مددجو ایجاد کنیم. همچنین بر اساس یکی از نظریات جدید حوزه مددکاری اجتماعی، ما باید وقتی وارد خانواده می‌شویم به جای این که مددجو را فردی آسیب‌دیده ببینیم، او را فردی توانمند ببینیم. یعنی نقاط قوت و منابع درونی و بیرونی فرد را که باعث شده در این شرایط بحرانی دوام بیاورد پیدا کنیم و برای حمایت از او بر روی همین نقاط قوت و توانمندی‌هایش متمرکز شویم.»
دکتر مسعودی فرید، متخصص پزشکی اجتماعی و مدیر خدمات اجتماعی و پشتیبانی مهرآفرین، بر اهمیت نقش مراقب در پرونده‌های کودکان بدسرپرست تأکید کرد و توضیح داد: «در این گونه موارد که کودک بدسرپرست به مادربزرگ، پدربزرگ یا اقوام نزدیک مثل عمه و خاله سپرده می‌شود معمولا ما اهمیت شرایط مراقب را فراموش می‌کنیم در حالی که اگر به نیازهای مراقبان توجه شود، مثلا به آنها کمک مالی یا خدمات درمانی ارائه شود، قطعا روی شرایط نگهداری از کودک تأثیر مثبت خواهد گذاشت و بسیاری از مشکلات ما در این زمینه حل خواهد شد.»
قرار است این جلسات به صورت منظم برگزار شود و شرایط پرونده‌های پیچیده و دشوار با همفکری و هم‌افزایی مددکاران اجتماعی بررسی و پیگیری شود. همچنین همکاران شعب شهرستان‌های مهرآفرین در سراسر کشور از طریق آنلاین در این جلسه حضور داشتند و در مباحث مشارکت می‌کردند.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟