ارزیابی روانشناسی-آموزشی پسران خانه مهر شهریار/ فقر آموزشی مهم‌ترین مشکل این بچه‌هاست

ارزیابی روانشناسی-آموزشی پسران خانه مهر شهریار/ فقر آموزشی مهم‌ترین مشکل این بچه‌هاست | 0 دیدگاه | سه شنبه ۳۰,خرداد,۱۴۰۲ | 257 نفر
ارزیابی روانشناسی-آموزشی پسران خانه مهر شهریار/ فقر آموزشی مهم‌ترین مشکل این بچه‌هاست

خانه مهر شهریار یکی از خانه‌های تازه تأسیس موسسه خیریه مهرآفرین است که به نگهداری از پسران 12 تا 18 سال اختصاص دارد. نوجوانانی که قرار است به زودی در این خانه پذیرش شوند اخیرا تحت ارزیابی کامل روانشناسی، آموزشی و مهارتی قرار گرفته‌اند تا نقاط ضعف و قوت آنها توسط تیم کارشناسی مهرآفرین شناسایی شود.
دکتر نسرین کمالی، دکترای روانشناسی شناختی و مدیر پروژه ارزیابی و سنجش استعداد کودکان مهرآفرین درباره معیارهای ارزیابی این پسران می‌گوید: "ما این بچه‌ها را در زمینه توانایی‌های ذهنی-شناختی و در راستای سنجش مهارت‌های اصلی مثل دقت، تمرکز، حافظه، سرعت عمل، اطلاعات، سطح دانش و کلیه زمینه‌های فرهنگی‌ ارزیابی کردیم. همچنین بررسی کردیم که از نظر ژنتیکی، سطح هوش، خلاقیت، علائق و ویژگی‌های شخصیتی در چه شرایطی هستند."
دکتر کمالی درباره زمینه این بررسی‌ها توضیح می‌دهد: "به نوعی ما هم ژنتیک این بچه‌ها را بررسی می‌کنیم هم شرایط محیطی را که در آن بزرگ شده‌اند و هم مشخص می‌کنیم اکنون از لحاظ تحصیلی و رفتاری در کجا قرار دارند تا بتوانیم با توجه به ضعف‌هایی که شناسایی کرده‌ایم برای آنها برنامه‌های آموزشی، تحصیلی و درمانی طراحی کنیم.
این که مثلا کدامشان در زمینه تحصیلی می‌توانند پیشرفت کنند یا کدام‌ها را باید سوق دهیم به سمت کارهای مهارتی یا رشته‌های فنی حرفه‌ای یا این که چه رشته‌های ورزشی برایشان خوب است."
به گفته مشاور ارشد موسسه خیریه مهرآفرین در حوزه روانشناسی، نقشه راهی که قرار است برای پسران خانه مهر شهریار طراحی شود با توجه به شرایط رشد آن‌ها و آسیب‌هایی که دیده‌اند خواهد بود.
دکتر کمالی درباره نتیجه ارزیابی این کودکان می‌گوید: "بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بسیاری از این بچه‌ها دچار بی‌ثباتی شخصیتی و عقب‌ماندگی تحصیلی هستند. مهم‌ترین مسأله آنها فقر آموزشی و فقر مهارتی است. همچنین به علت رشد در محیط نامطلوب، اکثرا دارای ریسک بالایی در ناهنجاری‌های رفتاری مانند اعتیاد، روابط جنسی پرخطر و زد و خورد هستند. غالب آنها از دلبستگی ناایمن و وابستگی شدید به مادر رنج می‌برند و نیاز به جلسات روان درمانی دارند. برای هر یک ازین بچه‌ها کارگاه‌های آموزشی و جلسات روانشناسی طراحی خواهیم کرد تا تغییرات مثبتی در شرایط آنها ایجاد کنیم."

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟