برگزاری جشن باستانی آب‌پاشونک در مهد مهر/ بچه‌ها با آب‌بازی به استقبال فصل تابستان رفتند

برگزاری جشن باستانی آب‌پاشونک در مهد مهر/ بچه‌ها با آب‌بازی به استقبال فصل تابستان رفتند | 0 دیدگاه | پنجشنبه ۰۱,تیر,۱۴۰۲ | 238 نفر
برگزاری جشن باستانی آب‌پاشونک در مهد مهر/ بچه‌ها با آب‌بازی به استقبال فصل تابستان رفتند

اول تیر ماه طبق تقویم ایران باستان، روز جشن آب‌پاشونک است.
ایرانیان باستان در این روز به استقبال تابستان، فصل نور و روشنایی می‌رفتند و با آب‌پاشی و آب‌بازی در این روز آرزو می‌کردند سال پر بارانی پیش رو داشته باشند. برای کودکان مهرآفرین هم امسال اولین جشن آب پاشونک تبدیل به روزی خاطره‌ساز شد. کودکان سه مهد مهر تهران، مشهد و کرج در اولین روز تیر ماه در جشن آب پاشونک شرکت کردند و آیین‌های شاد و زیبای این جشن را در کنار یکدیگر تجربه کردند.
زهرا دانشور، سرپرست مهدها و خانه‌های موسسه خیریه مهرآفرین درباره دلیل اجرای این آیین در مهد مهر می‌گوید: "جشن آب پاشانک یا جشن تیرگان، جشنی از ایران باستان است و علت این که ما امسال این جشن را در مراکزمان به شکل پررنگی برگزار کردیم این است که می‌خواهیم بچه‌ها را با باورهای بومی و ملی‌شان و با فرهنگ و سنن ایران باستان آشنا کنیم.
پس در کنار جشن‌های نوروز، یلدا و چهارشنبه سوری که هرسال برگزار می‌کنیم، امسال تصمیم گرفتیم برای اولین بار جشن تابستانی تیرگان را هم برگزار کنیم."
دانشور اضافه می‌کند: "جشن تیرگان بنا به برخی منابع 13 تیر ماه است و بر اساس برخی منابع دیگر اول تیر ماه برگزار می‌شود. این جشن آیین‌های کوچکی دارد مثل آب بازی، آب پاشی، خوردن میوه‌های فصل به خصوص میوه‌های آبدار مثل هندوانه و خربزه و فال کوزه که ما با توجه به سن بچه‌ها که زیر سن مدرسه هستند فال کوزه نداشتیم اما باقی این آداب را اجرا کردیم. همچنین درباره این جشن و آداب آن توسط مربیان در روزهای قبل به بچه‌ها توضیحات لازم داده شده بود تا در کنار تفریح و بازی، با فلسفه این آیین‌های زیبا نیز آشنا شوند."

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟