مدرسه سازی مهرآفرین در مناطق محروم ؛ راهی برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان دختر

مدرسه سازی مهرآفرین در مناطق محروم ؛ راهی برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان دختر | 0 دیدگاه | شنبه ۱۳,آبان,۱۴۰۲ | 119 نفر
مدرسه سازی مهرآفرین در مناطق محروم ؛ راهی برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان دختر

سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور از نظر امکانات و فضاهای آموزشی است. بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه دختران سیستان و بلوچستان سالانه به دلیل کمبود فضاهای آموزشی از چرخه تحصیل خارج می‌شوند و طبق آمارها تنها درصد کمی از آنها موفق به ادامه تحصیل تا مقطع دیپلم می‌شوند.
به همین دلیل موسسه مهرآفرین در سال‌های اخیر با کمک خیرین بیش از ۹۰ مدرسه یک کلاسه تا شش کلاسه، در هر سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم، در مناطق مختلف استان احداث کرده است.
این مدارس عموما در مناطق کوهستانی و صعب العبور قرار دارند. مناطقی که قبلا یا مدارس کپری داشتند یا اصولا مدرسه‌ای نداشتند و دسترسی دانش‌آموزان به مرکز دهستان و روستاها بسیار سخت بود و همین موضوع باعث ترک تحصیل آنها می‌شد.
در سال جاری نیز مهرآفرین در منطقه مهرستان و ایرانشهر ۳ مدرسه احداث کرده که مدرسه سلیمی در روستای تنب ریگان یکی از آنهاست.
روستای تنب ریگان که در ۶ کیلومتری ایرانشهر واقع شده یکی از محرومترین روستاهای شهرستان ایرانشهر است. این روستا تا کنون فاقد مدرسه راهنمایی دخترانه بود و دختران بعد از گذراندن مقطع ابتدایی، بازمانده از تحصیل می‌شدند که با افتتاح مدرسه سلیمی این مشکل برای دختران روستا برطرف شده است.
مدرسه زنده یاد سلیمی مدرسه‌ای چار کلاسه است که در مقطع متوسطه اول فعالیت می‌کند و اکنون حدود ۱۰۰ دانش‌آموزان دختر از این فضای آموزشی بهره‌مند شده‌اند.
با احداث این مدارس توسط مهرآفرین، در درجه اول مدارس غیراستاندارد و کپری حذف شده و فضاهای نوساز و استاندارد آموزشی جایگزین آنها شده است.   
از طرفی دختران این روستاها دیگر به دلیل کمبود فضاهای آموزشی ترک تحصیل نمی‌کنند؛ خصوصا که به دلیل بافت سنتی آن منطقه دختران تا پایه چهارم پنجم ابتدایی درس می‌خوانند و سپس خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند بچه‌ها در کلاس‌های مختلط شرکت کنند اما اکنون می‌توانند از فضاهای دخترانه مجزا به خوبی استفاده کنند.
بحث دیگر بعد مسافت است چرا که به دلیل دور بودن بعضی از مدارس، بچه‌ها باید بعضا مسافت ۱۰ کیلومتری را تا مدرسه روستای مجاور با وسیله شخصی یا پای پیاده طی می‌کردند که این مشکل نیز با مدارسی که توسط مهرآفرین و با حمایت خیرین  احداث شده، تا حد زیادی برطرف شده است.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟