بازدید از منزل مددجویان، کار همیشگی مددکاران مهرآفرین

بازدید از منزل مددجویان، کار همیشگی مددکاران مهرآفرین | 0 دیدگاه | دوشنبه ۱۵,آبان,۱۴۰۲ | 137 نفر
بازدید از منزل مددجویان، کار همیشگی مددکاران مهرآفرین

مددکاران اجتماعی مهرآفرین در سراسر کشور روزانه به بازدید از منزل دهها مددجو می‌روند تا مشکلات آنها را بررسی کنند. توزیع شیرخشک و پوشک برای شیرخواران، توزیع ارزاق و مواد غذایی، لوازم التحریر، پوشاک، کولر و لوازم گرمایشی و دهها اقدام حمایتی دیگر، بخشی از نتایج این بازدیدهاست که سالانه به طور مرتب انجام می‌شود.
مهرآفرین در 31 شهر و مرکز استان شعبه دارد و این بازدیدها در تمام شعب از قبیل مشهد، کرمان، زنجان، کردستان، گلستان و بسیاری از شعب دیگر پیوسته در حال انجام شدن است. این بازدیدها بخشی از کار مستمر مددکاری را شامل می‌شود که از طریق آنها مددکاران اجتماعی وضعیت مددجویان را در بافت زندگی خود، در میان خانواده و محیط روزمره خود بررسی می‌کنند تا بتوانند برای بهبود شرایط او طرح مداخله و چگونگی ارائه خدمات حمایتی را برنامه‌ریزی کنند.
در مجموعه مهرآفرین هدف اصلی از این بازدیدها رصد وضعیت کودکانی است که در خانواده‌های پر آسیب زندگی می‌کنند و از طرف سرپرستان و اعضای خانواده خود در معرض خطر قرار دارند. مددکاران اجتماعی با سرکشی مرتب هفتگی یا ماهانه به این کودکان، سلامت جسمانی و روانی، وضعیت تحصیلی، پوشاک و تغذیه آنها را بررسی می‌کنند و با دیدن کوچک‌ترین نشانه‌ای از اهمال کاری، خشونت یا غفلت والدین، از راه‌های مختلف قانونی و مشاوره‌ای و پزشکی برای بهبود شرایط کودک اقدام می‌کنند. اما این بازدیدها اگرچه تأثیر ارزشمندی در بهبود شرایط کودکان بدسرپرست دارند، برای مددکاران مملو از خطرات مختلف است.
کتک خوردن، فحش شنیدن، مورد حمله قرار گرفتن با سرنگ آلوده، شیشه شکسته و چاقو...تنها چند نمونه از خطراتی است که مددکاران اجتماعی را در هنگام بازدید از پاتوق‌ها و محلات پرخطر تهدید می‌کند؛ اما مددکاران به دلیل تعهد و رسالت شغلی خود تمام این خطرات را به جان می‌خرند و برای نجات کودکان بیگناه از شرایط آسیب‌زا هرروز به محلات فقیرنشین و حاشیه شهرها می‌روند.
مادران معتاد و پدران بزهکار بزرگ‌ترین تهدید برای کودکان‌شان و همچنین برای مددکاران اجتماعی هستند که مسئولیت پرونده آن‌ها را بر عهده دارند. هرچند مددکاران هنگام بازدید از منزل مددجویان تا حد امکان تمهیدات ایمنی را رعایت می‌کنند اما باز هم ممکن است در معرض انواع خطرات و آسیب‌ها قرار بگیرند.
هر چند وقت یک بار گزارش‌هایی از تهدید، ضرب و شتم یا مورد حمله فیزیکی قرار گرفتن مددکاران اجتماعی مهرآفرین می‌رسد و اخیرا نیز موردی پیش آمد که در یک روز، در شعبه مرکزی مهرآفرین دو مددکار طی دو بازدید مختلف مورد حمله فیزیکی قرار گرفتند و برای دریافت خدمات درمانی به اورژانس مراجعه کردند.
اما هیچ یک از این حوادث باعث متوقف شدن مددکاران اجتماعی و ایجاد خلل در انجام رسالت شغلی‌شان نشده است و همواره در هر شرایط بحرانی، با فداکاری و ایثار به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟