گزارش خبری از کارگاه خیاطی مهر آفرین

گزارش خبری از کارگاه خیاطی مهر آفرین | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۰۸,اردیبهشت,۱۳۸۹ | 2265 نفر
گزارش خبری از کارگاه خیاطی مهر آفرین
گزارش خبری از کارگاه خیاطی مهر آفرین

موسسه مهر آفرین با توجه به رویکرد کارشناسی به مقوله نیکوکاری و حفظ کرامت مددجویان و در راستای اجرای طرح توانمند سازی مددجویان ، اقدام به راه اندازی کارگاه های کارآفرینی نموده است.

اولین سری از این کارگاه ها ، کارگاه خیاطی است که از بهمن ماه سال گذشته  شروع به کار نموده است. محل این کارگاه ، مکانی در میدان خراسان تهران است که از طرف شهرداری تهران در اختیار موسسه مهرآفرین گذاشته شده است. در این کارگاه تعدادی از مددجویان تحت پوشش مهرآفرین و همچنین تعدادی از زنان خود سرپرست که توسط  شهرداری تهران به موسسه معرفی شده اند مشغول به کار هستند. تقریبا به غیر از یکی دو نفر ، کلیه زنان شاغل در این کارگاه بدون تجربه قبلی در اینجا پذیرفته شده اند و دوره آموزش مهارت های خیاطی با چرخ های صنعتی را در همین مکان گذرانده یا در حال گذراندن هستند.

کارگاه به دو بخش تقسیم شده که بخش اول تحت سرپرستی خانم پیری آموزش های لازم را برای کار می بینند. محصولات تولیدی این گروه لوازم سرویس آشپزخانه ، سرویس عروس ، سرویس اتاق کودک و ..... می باشد. جنس ها مطابق با سفارشی که خانم پیری از بازار یا شهرستان ها دریافت می نمایند  آماده تحویل به مشتری می شوند. کلیه درآمد این قسمت صرف هزینه های کارگاه و پرداخت حقوق کارکنان می شود. همچنین کارکنان نیز در طراحی دخیل هستند و نظرات آنها در ارتباط با طرح تولیدات مورد استفاده قرار می گیرد که این موضوع باعث دلبستگی و تعهد بیشتر آنان به کار خود می شود. سرپرست کارگاه امیدوار است که در آینده نزدیک و در صورت افزایش سفارش های کارگاه ، مازاد درآمد کارگاه صرف کمک به دیگر مددجویان تحت پوشش مهرآفرین شود.


بخش دوم کارگاه تحت سرپرستی آقای منصوری است که تولید این قسمت شامل انواع مانتوهای رسمی ، اسپرت و لباس کار می باشد. این قسمت از اردیبهشت سال 89 آغاز به کار نموده است. در این بخش نیز تعدادی از زنان خودسرپرست و مددجویان مهرآفرین مشغول می باشند. قرار است که در مرداد ماه سال جاری با حمایت موسسه مهرآفرین یک شوی لباس از تولیدات این کارگاه برگزار شود.


در حال حاضر حدود 20 زن بدسرپرست و خود سرپرست نیازمند در این کارگاه مشغول کار و آموختن مهارت های لازم هستند و همه آنها نیز بیمه شده اند.
در این کارگاه حدود 30 دستگاه از انواع چرخ خیاطی ، زیگزال دوزی و اتو کشی موجود است. قرار است در آینده  نزدیک یکی دیگر از این کارگاه های کارآفرینی آغاز به کار نماید.


در ادامه این گزارش شرح حال تعدادی از این مددجویان را می خوانید

 

  1. دختری 18 ساله که به دلیل مشکلات بسیاری در زندگی موفق به گرفتن دیپلم نشده است. پدر و مادر از یکدیگر جدا شده اند. با مادر و برادر خود زندگی می کند . مادر به دلیل بیماری MS زمین گیر شده و بیماری موذی دیابت نیز زندگی اش را بیش از پیش تهدید می کند. برادر نیز مشغول به کار است اما به دلیل ناراحتی قلبی احتیاج به عمل قلب دارد (به دلیل سوراخ بودن بطن چپ قلب). مهر آفرین علاوه بر پرداخت 1.5 میلیون تومان بابت پول پیش خانه و ماهیانه 150 هزار تومان ماهانه بابت اجاره ، که باعث جلوگیری از ، از هم گسستن  کامل خانواده و آوارگی آنها شد و همچنین خواربار و لباس که مطابق روال تهیه می نماید ، این دختر را تحت حمایت قرار داد و به عنوان یکی از کارکنان کارگاه استخدام کرد. او از این مسئله خوشنود است و قول داده در اولین فرصت با ثبت نام در مدرسه شبانه روزی ادامه تحصیل بدهد.
  2. خانمی از مددجویان تحت پوشش مهرآفرین. همسر وی خانواده را رها کرده و همسر دوم اختیار نموده است !! دختری عقد کرده دارد که نیازمند تهیه جهیزیه است. خود سرپرست محسوب شده و در خانه ای اجاره ای زندگی می کند. از مهرآفرین بابت کار و آموختن یک حرفه بسیار ممنون است. خانم پیری را خیلی دوست دارند و احساس می کنند که ایشان مثل یک مادر سعی در رفع مشکلات کارکنان دارند.
  3. خانم دیگری از مددجویان تحت پوشش. همسرش بیکار بوده و اعتیاد شدید به حشیش و شیشه دارد و همچنین اعضای خانواده را مورد آزار قرار می دهد. دو فرزند دختر دارند که در مقاطع چهارم ابتدایی و سوم دبیرستان مشغول به تحصیل هستند که دختر بزرگ تر ، ترم قبل به دلیل مشکلات خانواده دچار افت تحصیلی شد . مهرآفرین خواربار و لباس را برای خانواده مهیا می کند و همچنین از نظر تحصیلی و هزینه های مورد نیاز بچه های خانواده را مورد حمایت قرار می دهد. این خانم نیز بدون تجربه در استخدام کارگاه درآمده و اکنون می تواند روی پای خود بایستد. برای همه کارکنان مهرآفرین آرزوی موفقیت می کند.
  4. زنی که به علت مشکل روانی شوهر ، بیکاری و اعتیاد او ناچار به فروش پلاسمای خون خود بود ، از یک سال و نیم پیش تحت پوشش قرار گرفت. مهرآفرین علاوه بر خدمات مشاوره برای زن و شوهر ، ماهیانه مبلغ 150 هزار تومان به حساب این خانم واریز می کرد. اکنون با گذشت یک سال و نیم از خدمات مشاوره روانشناسی این زن اماده است تا در کارگاه خیاطی شروع به کار نماید. مهرآفرین هزینه مهد کودک فرزند این زن را متقبل شده و این زن به زودی مشغول به کار و آموختن یک حرفه خواهد شد.
  5. خانمی که از مددجویان تحت پوشش مهر آفرین بوده اند. 5 سال قبل به دلیل اعتیاد همسر از وی جدا شده و دارای یک فرزند پسر 16 ساله می باشد. پیش از این در تامین هزینه های زندگی و اجاره خانه با مشکل مواجه بوده اند . سرپرست خانوار هستند و اولین بار است که کار خیاطی را تجربه می کنند. از اینکه مشغول به کار شده و درآمدی کسب می کنند و همچنین حرفه ای را فرا می گیرند احساس رضایت می کنند. محیط کار وخانم خواجویی ، مددکار موسسه را بسیار دوست دارند.

امیدواریم با حمایت بیشتر شما نیکوکاران این فعالیت ها همچنان گسترش یابد و همه با هم در راه ریشه کنی فقر اقتصادی و فقر فرهنگی قدم برداریم. به امید آن روز......

  • مهرآفرین
  • کارآفرینی
  • کارگاه خیاطی
  • مددجویان
  • زنان بد سرپرست

    دیدگاه ها

    بیشتر بخوانید

    نظر شما چیست؟