مرکز پرتو رفسنجان، سرپناهی برای کودکان کار و خیابان

مرکز پرتو رفسنجان، سرپناهی برای کودکان کار و خیابان | 0 دیدگاه | چهارشنبه ۰۳,مرداد,۱۴۰۳ | 111 نفر
مرکز پرتو رفسنجان، سرپناهی برای کودکان کار و خیابان

مرکز پرتو مهرآفرین در شهرستان رفسنجان واقع در استان کرمان در روز 29 تیر ماه 1403 با حضور جمعی از خیرین و مدیران موسسه خیریه مهرآفرین افتتاح شد. این مرکز که مدت کوتاهیست فعالیت خود را آغاز کرده، قرار است مأمن و پناهگاه کودکان کار و خیابان شهر رفسنجان باشد؛ کودکانی که عمر خود را در محیط‌های پر آسیب، بر سر چهارراه‌ها با فروش فال و اسفند دود کردن می‌گذرانند.
احمد کاظمی نماینده موسسه خیریه مهرآفرین در شعبه رفسنجان درباره هدف از راه اندازی این مرکز می‌گوید: «شهرستان رفسنجان با توجه به این که از دیر باز محصول پسته داشته و کارهای برداشت محصول اکثرا از طریق کارگرهای افغان و اتباع انجام می‌شده است، یک شهر اتباع‌خیز و مهاجر پذیر است. به تبع مهاجرت اتباع بچه‌های این افراد هم در سطح شهر زیاد هستند و این کودکان به دلیل شرایط بد اقتصادی خانواده‌ها، به ناچار مشغول کار می‌شوند و آسیب‌های زیادی می‌بینند. در همین راستا مذاکره‌ای با خانم دانشور مدیرعامل مهرآفرین داشتیم و از ایشان درخواست کردیم که برای کودکان کار و خیابان که عمدتا بچه‌های اتباع هستند فکری کنیم. ضمن این که برای چهره شهر هم جنبه زیبایی ندارد که بچه‌ها سر چهارراه‌ها یا در میادین در حال اسفند دود کردن و شیشه پاک کردن و به نوعی تکدی گری هستند.»
کاظمی در ادامه می‌گوید: «طبق این مذاکرات قرار شد مرکزی راه‌اندازی کنیم که ذیل مرکز پرتو مهرآفرین در شهر تهران فعالیت کنیم و اقداماتی نظیر فعالیت‌های این مرکز را در رفسنجان نیز انجام دهیم. از آنجا که هر نوع خدماتی در حوزه کودکان کار و خیابان، تکدی‌گری، گرمخانه‌ها یا معتادین متجاهر مربوط به شورای شهر و شهرداری هر شهرستان می‌شود، با شورای شهر و شهرداری مذاکره کردیم و هماهنگ شدیم. سپس منزلی را که یکی از خیرین موسسه خیریه کوثر رفسنجان به این خیریه اهدا کرده بود اجاره کردیم تا بتوانیم مرکز پرتو را راه اندازی کنیم.»
طبق گفته نماینده مهرآفرین، مرکز پرتو رفسنجان از حدود دو ماه پیش کارش را با شناسایی 26 کودک کار و خیابان توسط مددکاران در معابر شهر و چهارراه‌ها آغاز کرد. سپس مددکاران به بازدید از منازل این کودکان رفتند و وضعیت خانواده‌های آنها را نیز بررسی کردند. در مرحله بعد پذیرش و تشکیل پرونده انجام شد و اکنون یک سری اقدامات حمایتی برای کودکان و خانواده‌ها در حال طراحی و اجراست.
آقای کاظمی درباره این اقدامات حمایتی توضیح می‌دهد: «ما بعد از تشکیل پرونده برای بچه‌ها و بازدید از خانواده‌ها، اول شروع به شناسایی کودکان و مادران باسواد و بی سواد کردیم و بعد بر این اساس برای آن‌ها کلاس‌های سوادآموزی طراحی کردیم که این کلاس‌ها در حال حاضر توسط یاور خوب مهرآفرین خانم دهقان زاده در حال برگزاری است. یکی دیگر از خدمات تعریف شده برای بچه‌ها و خانواده‌ها کارگاه‌های روان‌شناختی و مهارت‌های زندگی است که این بخش هم توسط یاور تدریس می‌شود.»
به گفته نماینده موسسه مهرآفرین در شهر رفسنجان علاوه بر این خدمات، کارگاه‌های آموزشی متنوعی مانند سفالگری، رنگ آمیزی، نقاشی روی چوب و پارچه و... برای بچه‌ها پیش بینی شده است :« این کارگاه‌ها برای این است که بچه‌ها یک سری مهارت‌ها را یاد بگیرند و بدانند جایشان سر چهارراه‌ها و میادین نیست؛ آنها به جای اسفند دود کردن باید بیایند مهارت‌های حرفه‌ای مختلف را یاد بگیرند و بعد توسط موسسه خیریه مهرآفرین به جایی معرفی بشوند و سر کار بروند. همچنین خدمات درمانی برای کودکان و خانواده‌ها پیش بینی شده، ما یاوران خوبی در زمینه بهداشت و درمان و ارتباطات خوبی با دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان داریم که می توانیم خدمات درمانی از آنها دریافت کنیم.»
در کنار همه این‌ها خدمات معیشتی نیز به کودکان کار و خانواده‌هایشان در مرکز پرتو رفسنجان ارائه می‌شود که توزیع سبد کالا و ارزاق از جمله این خدمات است.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟