جایی برای تبدیل آرزو به هدف/ شروع فعالیت‌های مرکز رشد مهرآفرین با برنامه آموزشی جدید

جایی برای تبدیل آرزو به هدف/ شروع فعالیت‌های مرکز رشد مهرآفرین با برنامه آموزشی جدید | 0 دیدگاه | سه شنبه ۰۸,مرداد,۱۳۹۸ | 698 نفر
جایی برای تبدیل آرزو به هدف/ شروع فعالیت‌های مرکز رشد مهرآفرین با برنامه آموزشی جدید
کلاس‌های مرکز رشد مهرآفرین امسال نیز به روال هر سال، از نیمه تیر ماه آغاز شده و ساختمان خیابان زرتشت، حالا تقریبا هر روز شاهد شور و شوق بچه‌ها و رفت و آمد آنها به همراه مادرانشان است. 
در یکی از روزها که بچه‌ها سر کلاس دقت و تمرکز مشغول پرورش قوای ذهنی‌شان هستند، مادران در سالن طبقه اول به انتظار پایان کلاس نشسته‌اند. بعضی از بچه‌های کم سن که مسیرشان دور است هر روز همراه مادرانشان به مرکز می‌آیند. مهرآفرین برای تسهیل رفت و آمد بچه‌ها به آنها کارت مترو و کمک هزینه اختصاص می‌دهد. گروه سنی اعضای مرکز بین ۱۱ تا ۱۶ سال است که در دو گروه دسته‌بندی شده‌اند: گروه اول متولدین سال‌های ۸۲ تا ۸۴ و گروه دوم متولدین ۸۵ تا ۸۷
بچه‌ها ۳۸ نفرند که ۳۱ نفرشان در کلاس‌ها حضور فعال دارند و ۷ نفرشان به دلایل مختلف از جمله نداشتن اجازه خانواده فقط در بعضی کلاسها شرکت می‌کنند. این ۷ نفر بیشترشان دختر و از اتباع افغانستان هستند. باقی بچه‌ها کلاس‌ها را دوست دارند و هرچند اوایل دوره متقاعد کردن و آوردن آنها به مرکز کار آسانی نبود، حالا با علاقه شرکت می‌کنند.
امیر مغنیان مسئول مرکز رشد مهرآفرین درباره نحوه پذیرش اعضا می‌گوید:"در سال ۹۷ آزمون استعدادیابی‌ای میان بچه‌های تحت پوشش تهران از تمام شعب خانواده، کار و خیابان و اعتیاد برگزار کردیم که ۲۱ نفر از بهترین‌ها انتخاب شدند. از دوره‌های قبل هم ۱۷ دانش آموز داریم که هنوز در کلاس‌های مرکز رشد شرکت می‌کنند. در عین حال نتایج  همین آزمون مشخص کرد که این بچه‌ها نیازمند یادگیری یک سری توانمندی‌ها هستند و بر اساس نیازهایی که تشخیص داده شد دوره‌ها و سرفصل‌های جدیدی را برایشان طراحی کردیم."

دقت و تمرکز، هماهنگی حواس، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، سرعت عمل و خلاقیت سرفصل‌هایی است که بر اساس نقاط ضعف بچه‌ها و برای پرورش توانایی‌های ذهنی آنها طراحی شد.
در این کلاس‌ها از طریق بازی‌درمانی و کار برگ و روش‌های نوین دیگر مهارت‌های ذهنی بچه‌ها تقویت  می‌شود.
مدیر مرکز رشد اضافه می‌کند:" علاوه بر این یک سری کلاس مهارت‌های فردی هم برای بچه‌ها تعریف شد در حوزه هوش معنوی که بتوانند شرایط خاص زندگی‌شان را هضم کنند؛ با مسائل و مشکلات کنار بیایند و این مشکلات را در وجود خودشان حل و فصل کنند. 
این کلاس‌ها در سه مرحله دسته‌بندی شده‌اند. بخش اول تحول و انتخاب است که به بچه ها می‌گوید شما می‌توانید روی ذهن خودتان کار کنید و آن را متحول کنید. در واقع می‌توانید مسیر زندگی‌تان را خودتان انتخاب کنید.
مرحله دوم پرورش جنگجوی درون یا همان انضباط شخصی است که الان در حال برگزاری است. در این کلاس به بچه‌ها یاد می‌دهند برای این‌که به اهدافشان برسند باید یک برنامه ریزی فردی داشته باشند که بر اساس آن مسیر را طی کنند.
در مرحله سوم هم تیپ شخصیتی بچه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بر اساس آن به بچه‌ها می‌گوییم در چه زمینه‌هایی استعداد بیشتر دارند و در نتیجه احتمال موفقیتشان بیشتر است."
دوره دیگری که برای اعضای رشد در زمینه آموزش فردی در نظر گرفته شده، دوره هوش مالی است که در این دوره به آنها نحوه برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری، هدفمند کردن پول و راه اندازی کسب و کار آموزش داده می‌شود.
به گفته امیر مغنیان در این مرکز تلاش شده از حضور اساتید و مربیان مطرح استفاده شود به عنوان مثال مدرس دوره هوش معنوی آقای توکلی کارشناس ارشد روانشناسی و عضو انجمن کوچینگ آمریکاست و دوره هوش مالی را دکتر محمدپور موسس مدرسه کسب و کار ایران تدریس می‌کند.   
مدیر مرکز رشد درباره این سرفصل‌های جدید که به برنامه آموزشی مرکز اضافه شده‌اند این‌طور توضیح می‌دهد:" در دوره‌های قبلی بیشتر روی مهارت‌ها کار کرده بودند مثل بحث روباتیک ولی در این دوره به این نتیجه رسیدیم که این بچه‌ها بیشتر ازین که به آموزش‌های مهارتی نیاز داشته باشند نیاز به تغییر نگرش دارند، یعنی باید نوع نگاهشان به زندگی عوض شود آن وقت خودشان به راحتی مسیر درست را پیدا می‌کنند."
علاوه بر این‌ها یک سری مهارت‌های پایه هم در این مرکز آموزش داده می‌شود شامل کلاس‌های زبان و کامپیوتر.
مغنیان می‌گوید:" در زمینه کامپیوتر نرم‌افزارهای وورد، اکسل و پاورپوینت را به بچه‌ها آموزش می‌دهیم. اینجا تعدادی لپ تاپ داریم که در اختیار بچه‌هاست و هروقت هم بخواهند می‌توانند بیایند اینجا از لپ تاپ استفاده کنند.
برای آموزش زبان هم با کانون زبان رسالت همکاری می‌کنیم که در حال حاضر از بچه‌ها آزمون تعیین سطح گرفته شده و قرار است به زودی کلاس‌ها را استارت بزنیم."
کلاس‌های مرکز رشد چهار روز در هفته، از صبح تا ظهر تعریف شده و بعضی هفته‌ها هم در راستای استعدادیابی و پرورش هوش مالی بچه‌ها، بازدیدی از صنایع و مشاغل مختلف انجام می‌شود.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟