گزارش بنیان‌گذار مهرآفرین از مناطق زلزله زده در اتاق ایران

گزارش بنیان‌گذار مهرآفرین از مناطق زلزله زده در اتاق ایران | 0 دیدگاه | دوشنبه ۰۸,آبان,۱۳۹۱ | 1000 نفر
گزارش بنیان‌گذار مهرآفرین از مناطق زلزله زده در اتاق ایران
گزارش بنیان‌گذار مهرآفرین از مناطق زلزله زده در اتاق ایران

بنا بر اعلام نهادهای مسئول و گزارش های استانداری آذربایجان شرقی، کل خسارات وارد شده به این استان در جریان زلزله مرداد ماه، رقمی بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

بنیان‌گذار مهرآفرین در جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و اخلاق کسب و کار اتاق ایران  با بیان این مطلب گفت: مسکن روستایی حدود 3927 میلیارد ریال، مسکن شهری 1093 میلیارد ریال، مدارس307 میلیارد ریال، راه ها 560 میلیارد ریال، کشاورزی 1760 میلیارد ریال، صنعت و معدن 153 میلیارد ریال، آب و فاضلاب( منطقه ای و روستایی ) 170 میلیارد ریال، برق 142 میلیارد ریال، مساجد 144 میلیارد ریال، بهداشت و درمان( عمرانی و غیر عمرانی )  436 میلیارد ریال، گاز 55 میلیارد ریال و ساختمان های دولتی و...  254 میلیارد ریال آسیب دیده اند.

فاطمه دانشورادامه داد: واقعیت این است که اتفاق دردآور و ناگوار زمین لرزه در شمال شرق کشور، علاوه بر آلام و خسارات شدید مالی و جانی، آزمون بزرگی نیز برای سنجش میزان شناخت، آمادگی و سرعت العمل بسیاری از نهادها و دستگاه های مرتبط با حوادث طبیعی به حساب می آید.

وی افزود: گذشته از عملکرد این نهادها، موضوع دیگری نیز که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد، عکس العمل فعالان اقتصادی و تشکل های برساخته از آنان در مواجهه با این حادثه است. به عبارت دیگر انتظار این است که با گذشته بیش از چندین دهه از شکل گیری تشکل های مرتبط با بخش خصوصی، موضوعات و مباحثی مانند مسئولیت های اجتماعی این بخش در قبال جامعه به صورت عموم و اقشار و بخش های آسیب دیده از جامعه در جریان حوادث مختلف، به صورت اخص،  از جایگاه مناسبی برخوردار باشد.

مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بررسی روند کمک رسانی و میزان مشارکت تشکل های بخش خصوصی در جریان این حادثه ناگوار می تواند سنجه مناسبی برای ارزیابی نهادینه شدن مقوله مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی کشور باشد. 

وی گفت: شغل اکثر مردم منطقه حادثه دیده، دامداری است، از این رو  رسیدگی به مشکلات این بخش اهمیت دارد. دام ها و اقتضائات نگهداری از آنها عملا امکان اسکان موقت یا مهاجرت دائمی روستائیان به شهر ها را از بین برده است. جهاد کشاورزی اقدامات لازم برای تهیه علوفه، واکسیناسیون دام ها و... را انجام داده است اما ساخت محل های نگهداری دام ها همچنان به عنوان مشکل اصلی باقی است.

دانشور با اشاره به اینکه پرورش ماهی در این منطقه رونق فراوانی دارد گفت:  در اثر زلزله و ایجاد ترک در استخرهای پرورش ماهی و تخلیه آب آنها تمامی واحدهای آسیب دیده با تلف شدن ماهی مواجه شدند و همین مسئله باعث شده است که اهالی در بازپرداخت وام های بانکی و تامین سرمایه اولیه شروع بکار دچار مشکل باشند.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران ادامه داد: پس از دامداری، دومین منبع درآمد روستائیان این منطقه کشاورزی است که بشکل میوه های باغی ، دیم ، گندم وجو وعدس ... کاشت می شود. 

12 هزار واحد دامی تخریب شده است، 3900 راس دام تلف شده ، 19 واحد دامداری صنعتی، صنایع تبدیلی و شیلاتی خراب شده ، 217 کیلومتر کانال آب خراب شده است160 و رشته قنات آسیب دیده است.

وی افزود: روند ساخت مسکن در بعضی روستاها خوب و در بعضی کند پیش می رود با توجه به وعده های نهادهای مختلف در ساخت خانه بنظر میرسد مشکلی در بازسازی وجود نداشته باشد ولی محقق شدن این وعده ها با توجه به نزدیکی فصل سرما، محل نگرانی است. کمبود کانکس باعث شده حدود 900 خانوار از شهروندان شهر ورزقان شبها در چادر زندگی کنند که به آنها توجهی نمی شود. این آمار علاوه بر آنهایی است که مهاجرت کرده اند

دانشور گفت: واقعیت این است که کمکهای مردمی کاهش یافته است و مردم مناطق زلزله زده نیاز شدیدی به آرد گندم دارند. تامین نفت سفید نیز با توجه سرد شدن هوای منطقه بسیار حائز اهمیت است.

الله وردی دهقانی، نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی در جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی و اخلاق کسب و کار اتاق ایران گفت: اتفاقاتی که پس از وقوع زلزله مرداد ماه در کشور رخ داد، توجه افکار عمومی به آسیب دیدگان زلزله و مشارکت در بازسازی را کم کرد و همین مسئله باعث شده است که زلزله زدگان در آغاز فصل سرد سال با مشکلات و کمبودهایی مواجه شوند.

وی که میهمان کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران بود، گفت: براوردهای ما نشان می دهد که 30 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده باید ساخته شود اما محدودیته ای زمانی و امکانات باعث شد، ساخت 11 هزار واحد مسکونی را دراولویت قرار دهیم.

دهقانی افزود: طی یک ماه آینده حدود 5500  واحد آماده تحویل به مردم خواهد شد البته برای احتیاط هماهنگی هایی بعمل آمده است تا اتاق های پیش ساخته ای در مساحت 12 متر مربع در کنار خانه های در حال ساخت قرار داده شود تا در صورتی که واحدی تا زمان مقرر تکمیل نشد، مردم در آن ها ساکن شوند.

وی با اشاره مشکلات موجود در مورد نگهداری دام های مردم مناطق زلزله زده گفت: جابه جایی دام ها عملا ممکن نیست بنا براین مقرر شد از خانه های نیمه ویران برای نگهداری دام ها در ایام زمستان استفاده شود.

دهقانی ادامه داد: در حال حاضر شغل و وسائل اولیه زندگی دو نیاز اساسی مردم مناطق زلزله زده است که هم میهنان باید در تامین بخشی از آن همت کنند.

 

 

  • زلزله
  • گزارش
  • اتاق
  • ایران
  • بنیان گذار

    دیدگاه ها

    بیشتر بخوانید

    نظر شما چیست؟