سفر سفیر مهرآفرین به زاهدان

سفر سفیر مهرآفرین به زاهدان | 0 دیدگاه | یکشنبه ۱۵,مرداد,۱۳۹۱ | 1281 نفر
سفر سفیر مهرآفرین به زاهدان
 سفر سفیر مهرآفرین به زاهدان

سومین سفر فصلی سفیر مهرآفرین، روز شنبه چهاردهم مرداد ماه با سفر به استان سیستان و بلوچستان و مرکز این استان، شهر زاهدان برگزار شد ‌. ‌

در این سفر کتایون ریاحی به اتفاق فاطمه دانشور مدیرعامل و تعدادی از مدیران موسسه مهرآفرین و فرزندانشان، از خانواده ‌های تحت پوشش و همچنین از بخش‌های محروم شهر زاهدان دیدار کردند و ضمن اهدای کمک‌های موسسه مهرآفرین به تعدادی از خانواده‌های بی‌بضاعت شهر زاهدان و حواشی آن، به درد دل‌ها و مشکلات آنان گوش دادند؛ و قرار شد اقداماتی در رفع چهره فقر از این شهر صورت پذیرد. ‌

سفیر مهرآفرین و همراهان ابتدا در مدرسه شبانه روزی ویژه دختران یتیم وابسته به بنیاد حمایت و هدایت اسلامی شرکت کردند؛ در این بازدید، نخعی مشاور پیشین استاندار سیستان و بلوچستان و مدیر موسسه حمایت و هدایت اسلامی ضمن خوشامدگویی به مسئولان مهرآفرین، و تشریح فعالیت‌های مدرسه شبانه روزی، گفت‌: بیکاری یکی از معضلات اصلی امروز و عصر ماست و باعث گسترش فساد می‌شود، با این حال و به رغم اینکه بیکاری باعث ضعیف شدن اقتصاد خانواده‌ها نیز شده است، اما من می‌خواهم بگویم که فقط پول داشتن هم، چاره و درمان کار ما نیست؛ زیرا هستند خانواده‌هایی که از لحاظ مادی وضعیت خوبی دارند اما به دلیل آنکه بیکاری وجود دارد، گاهی دچار انحراف و نفسانیات می‌شوند‌.

وی در ادامه افزود ‌: برخی از مقامات و مسوولان، در سفر‌هایشان به استان ما، وعده‌های زیادی می‌دهند و داده‌اند، اما به محضی که پایشان به تهران می‌رسد، همه چیز را فراموش می‌کنند! نشاندهنده این امرست که وضعیت استان ما مانند یتیمان همین مدرسه شبانه و روزی است‌.!

نخعی ادامه داد‌: این بنیاد، در سال ۱۳۷۱ تاسیس شده و تاکنون ۳۰۰ نفر دختر یتیم در اینجا تحصیل کرده و به دانشگاه رفته و یا ازدواج کرده اند‌، اما بدانید و آگاه باشید که طبق یک سرشماری دقیق حدود ۴۵ هزار کودک یتیم در این استان وجود دارد! که بایستی برایشان کاری و حرکتی کرد. وی در پایان، ضمن آرزوی توفیق برای سفیر و موسسه مهرآفرین در ماموریتی که در پیش رویشان قرار گرفته، گفت: برای این یتیم نوازی به شما تبریک می‌گویم، براساس گفته امام صادق (ع) گره گشایی از کار هر مسلمانی، ارزش بیست حج مقبول را دارد و ما نیز معتقدیم کسانی که در این راه‌ها قدم بردارند به حج مقبول نائل شده اند‌. ‌

در این سفر، یکی از میزبانان مهرآفرین، محمد زارعی رییس هیات مدیره ایتام غدیر بود؛ او نیز با تاکید به حرف‌های پیش گفته افزود ‌: دامنه فقر و مشکلات آنقدر زیاد است که در اندک زمان نمی‌توان به همه آن‌ها پرداخت ‌. ‌ شهر زاهدان متاسفانه هم از لحاظ کشاورزی مشکلات زیادی دارد و هم از لحاظ شهرک‌های تولیدی، و با وجود آنکه حتی در بخش‌هایی از آن، سرمایه گذاری‌های میلیاردی شده، اما سود و بهره چندانی به شهر ما نرسیده و ما فکر می‌کنیم تنها چاره ما در رفع چهره فقر و بیکاری در این استان؛ تاسیس صنایع و کارخانجات مادر مانند صنایع پتروشیمی است‌. ‌

با اتمام حرف‌های مسئولان یاد شده و ذکر درد دلهای بر حق آنان، تعدادی از مادران حاضر و زنان بی‌سرپرست نیز به تشریح مشکلات خود پرداختند و سپس جمعی از بچه‌ها نیز از آرزوهای خود گفتند؛ آرزوی یکی از این بچه‌ها، تنها داشتن سبدی میوه بود!

پس از این جلسه، سفیر مهرآفرین و همراهان به بخش محروم شهر رفتند و از چند خانه و مددجویان تحت پوشش موسسه، دیدار و عیادت کردند؛ به رغم گستردگی جغرافیایی و پیشرفت بسیار زیاد شهر زاهدان و تمیزی و زیبایی‌های این شهر بزرگ، دیدن فقر زیاد در بخش‌های محروم، و محرومیت‌های اولیه از منظر بهداشت و یا حتی وجود محیط‌های آلوده آنهم در منطقه پرتراکم شهر در مرکز استان، برای سفیر و همراهان بسیار جانکاه بود و حاضران را بشدت تحت تاثیر قرار داد.

بعد از بازدید از این مناطق، طبق دعوتی که اعضای هیات و اتاق بازرگانی شهر زاهدان انجام داده بودند، مدیرعامل و سفیر مهرآفرین در جمع بازرگانان استان سیستان و بلوچستان حاضر شدند تا پیام این سفر را به نحو بهتری انتقال دهند.

در این مراسم، عبدالحکیم ریگی ریاست اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان ضمن استقبال از سفر و حضور سفیر و مسوولان مهرآفرین به شهر زاهدان، قول مساعد همکاری در حرکتهای جدی‌تر برای دفع چهره فقر از بخش‌هایی از این استان و مرکز آن را داد و از همه حاضران خواست تا در این ماموریت بزرگ، همه کسانی که می‌توانند کاری بکنند، دست به دست هم بدهند و به میمنت این حضور‌ها، کام همه مردم شهر شاد شود.

یکی دیگر از بارزگانان نیز با ذکرهایی از کلام بزرگان درباره اهمیت و نقش انفاق و به ویژه زکات و نقش آن در آسایش و زندگی بهتر سخنانی را ذکر کرد ‌. ‌ بازرگان دیگری با عنایت به حضور فعال بانوان در این مسیر‌ها، با لحنی مطایبه آمیز گفت ‌: ما در یک فرهنگ مردسالار پرورش یافته و بزرگ شده‌ایم، امیدوارم سفر این دو شیرزن؛ خانم‌ها ریاحی و دانشور به شهر ما، باعث نشود که زنان ما نسبت به فعالیت‌های اجتماعی ادعایی پیدا کنند‌!

در فرصت پایانی، فاطمه دانشور درباره فعالیت‌های موسسه گفت‌: بیش از ۲۵۰ خانواده در استان سیستان و بلوچستان و در منطقه کوتیچ و نیک شهر تحت پوشش موسسه ما هستند و ۵۰ خانواده نیز در شهر زاهدان و حاشیه آن تحت پوشش داریم.‌ من هم مثل شما بازرگانم، وقتی یک زن می‌تواند در این حجم فعالیت کند و موثر باشد، مطمئنا مردان بازرگان، نیز قدرت برطرف کردن فقر و محرومیت دارند و می‌توانند کارهای موثرتری انجام دهند؛ و من دعوت می‌کنم که به اطراف خود خوب بنگرند و از محرومان اطرافشان روی برنگردانند.

کتایون ریاحی سفیرمهر آفرین نیز با ابراز خوشحالی و اشاره به سخنان آن دو بازرگان گفت‌: من امروز بسیار خوشحال شدم وقتی که دیدم هنوز در سرزمین رستم دستان مردانی هستند و به مردانگی خود می‌بالند؛ زیرا آن‌ها بار بزرگی از دوش ما برخواهند داشت؛ فقط خدا کند در حوزه دستگیری از نیازمندان نیز همین طوری باشیم یعنی مردانه با موضوعات رو در رو شویم و نخواهیم که صورت مسئله را پاک کنیم‌. ‌

وی افزود: خوشحالی دیگر من، از باورهای دینی دوستان و افراد حاضر است؛ امیدوارم تعریف‌ها از سخاوت و بخشندگی در شب ولادت امام کریم که ذکرش در این مجلس رفت، روش و سیره همگان شود و سفره همه مردمان نیازمند؛ که چشمشان به دستان مردانی مثل شماست؛ رنگین شود. ‌

وی در پایان با اشاره به مشکلات شهر زاهدان گفت‌: بیکاری و عدم اشتغال ریشه اصلی مشکلات است؛ بیکاری از یک طرف به دنبال خود ناهنجارهایی همچون اعتیاد و بدسرپرستی را به همراه دارد و از طرف دیگر، تعطیلی تولید و ضرر دهی در حوزه اقتصاد را؛ ضمنا باعث می‌شود که فرد به سمت مسیرهای نادرست از جمله قاچاق روی بیاورد و امر قاچاق نیز افراد را به کار کم و پول زیاد عادت می‌دهد! بله البته؛ ریشه کنی قاچاق، یک شبه و یک ماهه مسیر نمی‌شود شاید حداقل یک یا دو نسل به طول کشد؛ اما این بار مسئولیت ما را سبک نخواهد کرد؛ ما باید با جدیت با مسلئه فقر و بویژه فقر فرهنگی رو در رو شویم.

در پایان این دیدار، امام جمعه محترم شهر زاهدان و فرماندار این شهر، در محل اقامت سفیر و همراهان موسسه مهرآفرین حاضر شدند و ضمن قدردانی از مدیر عامل و سفیر مهرآفرین برای سفر و حضور در شهر زاهدان، از ایشان قدردانی کرده و ماموریت مهرآفرین در ریشه کنی فقر از کشور عزیزمان ایران را، یک ماموریت بزرگ و ملی و همگانی برشمردند.

بازتاب در رسانه ها

خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایلنا

خبرآنلاین

مردمسالاری

 

  • سیستان و بلوچستان
  • اتاق بازرگانی
  • زاهدان

    دیدگاه ها

    بیشتر بخوانید

    نظر شما چیست؟