توسعه شعبه شهریار مهرآفرین/ منطقه‌ای با آسیب‌های پیچیده‌ اجتماعی

توسعه شعبه شهریار مهرآفرین/ منطقه‌ای با آسیب‌های پیچیده‌ اجتماعی | 0 دیدگاه | سه شنبه ۰۴,بهمن,۱۴۰۱ | 427 نفر
توسعه شعبه شهریار مهرآفرین/ منطقه‌ای با آسیب‌های پیچیده‌ اجتماعی
منطقه شهریار یکی از کانون‌های مهاجرپذیر استان تهران است که به دلیل همین مهاجرپذیری، مخاطرات و آسیب‌های اجتماعی پیچیده‌ای را در خود نهفته دارد. موسسه مهرآفرین از چندی قبل شعبه شهریار خود را توسعه بخشیده تا بتواند جمعیت بیشتری را در این منطقه تحت حمایت قرار دهد و خدمات تخصصی گسترده‌تری ارائه کند.
دکتر فاطمه جعفری، مدیر واحد مددکاری موسسه مهرآفرین درباره دلایل لزوم افتتاح شعبه‌ای مستقل در شهریار می‌گوید:« یکی از دلایلی که ما تصمیم گرفتیم شعبه‌ای مستقل در شهریار افتتاح کنیم افزایش پرونده‌های ما در آن منطقه بود. از مدتی قبل تعداد کیس‌های ما در آن منطقه به تعداد قابل توجهی رسیدند و الان حدود 150 پرونده در شهریار داریم که به علت دوری مسافت خدمات دهی به این افراد دشوار بود. در ادبیات خدمات رفاهی این اعتقاد وجود دارد که هرقدر  مسیر دورتر باشد ارائه خدمات کیفی به مراجعین دشوارتر می‌شود. پس ما این شعبه را راه‌اندازی کردیم که به منطقه دسترسی بیشتری داشته باشیم»
او اضافه می‌کند:« یکی دیگر از دلایل مهم برای راه‌اندازی و توسعه شعبه شهریار این بود که پرونده‌های شهریار، رباط کریم و اسلام شهر ما پر ریسک‌تر از پرونده‌های شهر تهران یا بومهن و شهرری است. این افراد بسیار پرخطرتر، محروم تر و درجه آسیب‌های آن‌ها پیچیده‌تر است چون متغیرهای مختلفی مثل مهاجرت در زندگی این‌ها دخالت دارد. افراد محرومی که در استان‌های دیگر هستند وقتی می‌خواهند به تهران مهاجرت کنند یکی از نقاطی که برای سکونت در نظر می گیرند به علت مناسب‌تر بودن قیمت مسکن همین منطقه شهریار است. علاوه بر آن ما در شهریار باغات زیادی داریم که سبب می‌شود باغ‌دارها این افراد را به عنوان سرایدار انتخاب ‌کنند و در بازبینی از منازل مددجویان می‌بینیم که بسیاری از این‌ها در شرایط نامناسب در خانه‌های سرایداری زندگی می‌کنند.»


هرقدر درجه محرومیت بالاتر، اختلالات جسمی و روانی شدیدتر



افتتاح و توسعه شعبه شهریار از دو سال پیش آغاز شد و طی دو سال از نظر فیزیکی و اداری توسعه پیدا کرد تا اکنون که آماده پذیرش و خدمات دهی به جامعه هدف است. این واحد منطقه وسیعی را شامل نسیم شهر، اسلام شهر رباط کریم، ملارت، سرآسیاب، مارلیک و کلا محدوده جنوب غرب تهران تحت پوشش قرار می‌دهد.
به گفته جعفری درجه محرومیت در این مناطق به قدری زیاد است و افراد آنقدر دسترسی به خدمات نداشته‌اند که وقتی مددکار وارد خانواده می‌شود با انبوهی از مشکلات پیچیده و درهم تنیده مواجه می‌شود:«هر قدر درجه محرومیت بالاتر باشد، شما در خانواده با اختلالات ذهنی و روانی، آسیب‌های اقتصادی، خشونت، سوتغذیه وبیماری‌های درمان نشده بیشتری مواجه می‌شوید. چون افراد دسترسی به امکانات نداشته‌اند، محرومیت مدام عمیق‌تر و پیچیده‌تر شده و هر قدر یک خانواده یا فرد مشکلات پیچیده‌تر و تروماهای سخت‌تری داشته باشد، مقاومتش در برابر تغییر بالاتر است.»
این مددکار اجتماعی با اشاره به مثال‌هایی از پرونده‌های پرچالشی که مهرآفرین در این منطقه با آنها مواجه است می‌گوید:«مثلا ما موردی داریم که شوهر در زندان بوده و در این فاصله همسرش از رابطه فرازناشویی باردار شده است. مادر شیشه مصرف می‌کرد و بچه را قبل از تولدش پیش فروش کرده بود. مادر حتی نمی‌دانست چند ماهه باردار است و وقتی مددکار مهرآفرین او را به بیمارستان برد معلوم شد 8 ماهه است و به زودی زایمان می‌کند. بالاخره با صحبت‌های مددکاران مددجو قانع شد که نوزاد را نفروشد. حالا فرزند بزرگتر پیش مادربزرگ است و فرزند کوچکتر پیش مادر است اما در واقع همسایه‌ها دارند بچه را بزرگ می‌کنند. با وجود این همه آسیب، باز هم این پرونده از دید بهزیستیِ آن منطقه عادی است، آنقدر که کیس‌های پیچیده‌تر و پرآسیب‌تر در آنجا زیاد است.»
دکتر جعفری درباره نحوه مداخله و ارائه خدمات به مراجعان می‌گوید:«آدمها زندگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند به همین دلیل بسته‌های خدماتی یا مداخلاتی که ما برای هر خانواده تدوین می‌کنیم بسیار متفاوت با دیگری است. ما پس از ارزیابی تمام ویژگی‌ها و مولفه‌های روانشناسی، خانوادگی، اقتصادی، حقوقی و قانونی یک طرح مداخلاتی می‌نویسیم که یا بر اساس  مدل حمایتی است یا مدل کاهش آسیب و یا ترکیبی از هر دو. مدل حمایتی به صورت اقدامات اعتمادساز انجام می‌شود که ممکن است حتی شش ماه تا دو سال طول بکشد و زمینه‌ساز بازگشت سالم خانواده به جامعه بزرگتر است. اما روی بعضی خانواده‌ها تنها مدلی که می‌توانیم پیاده کنیم مدل کاهش آسیب است به این ترتیب که از بروز آسیب‌های بیشتر و مخرب‌تر پیشگیری شود.»
منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟