طرح دیده‌بان آموزشی مهرآفرین، طرحی برای پیگیری موانع تحصیلی دانش‌آموزان

طرح دیده‌بان آموزشی مهرآفرین، طرحی برای پیگیری موانع تحصیلی دانش‌آموزان | 0 دیدگاه | شنبه ۲۰,آبان,۱۴۰۲ | 163 نفر
طرح دیده‌بان آموزشی مهرآفرین، طرحی برای پیگیری موانع تحصیلی دانش‌آموزان

اجرای طرح دیده بان آموزشی، با هدف پیگیری تحصیلی دانش‌آموزان تحت حمایت مهرآفرین آغاز شد.
موسسه خیریه مهرآفرین در راستای اهداف آموزشی خود با تمرکز بر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان تحت پوشش، امسال طرح جدیدی را با عنوان "دیده بان آموزشی" آغاز کرده است. هدف اصلی این طرح پیگیری تحصیلی دانش‌آموزان و ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی به فرزندان تحت حمایت مهرآفرین است.
از آنجا که بسیاری از خانواده‌های قشر آسیب‌پذیر به دلیل مشکلات متعدد نسبت به تحصیل فرزندان خود کم توجه هستند، موسسه خیریه مهرآفرین هر سال با تعدادی دانش‌آموز در میان مددجویان خود مواجه است که یا تکرار پایه شده‌اند یا بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده‌اند.
در این طرح طی تماسی با خانواده‌ها و صحبت جداگانه با کودکان، ابتدا مشخص می‌شود که آیا کودک در مدرسه ثبت نام شده است یا خیر. در صورت عدم ثبت نام کودک، این اقدام با پیگیری دیده بان آموزشی انجام می‌شود. چنانچه دانش آموز به هر دلیلی ترک تحصیل کرده باشد، دیده‌بان آموزشی به او انگیزه می‌دهد که نزد مشاور و روانشناس مهرآفرین برود تا مانع اصلی تحصیل کودک شناسایی شود.
در مورد فرزندان کوچک‌تر اگر کودک در مدرسه ثبت نام نشده باشد، مشکل بررسی می‌شود. در صورتی که عدم ثبت نام به علت نقص مدارک یا نبود شناسنامه باشد این موضوع به واحد حقوقی مهرآفرین ارجاع می‌شود یا در مواردی با دریافت نامه از فرمانداری  کودک ثبت نام می‌شود.
گاهی خانواده‌ها از روی تنبلی یا غفلت بچه را به مدرسه نمی‌برند که این موضوع نیز توسط دیده‌بان آموزشی آسیب شناسی می‌شود.
در طرح دیده بان آموزشی دقت و تمرکز بیشتر بر روی کودکانی است که برای ادامه تحصیل نیازمند توجه بیشتری هستند.
برخی از کودکان هنوز خدمات روانشناسی و روانپزشکی از مهرآفرین دریافت نکرده‌اند که در طرح دیده‌بان آموزشی، جلسات حضوری یا تلفنی با روانشناس برای کودک برنامه‌ریزی می‌شود.
همچنین وضعیت تغذیه‌ای کودکان نیز بررسی می‌شود چرا که بسیاری از کودکان تحت پوشش مشکل سوتغذیه دارند و همین موضوع بر روی تحصیل و یادگیری آنها نیز تأثیر سوء دارد. دیده بان آموزشی در این موارد نیز وضعیت خانواده از نظر دریافت ارزاق و خوار و بار از جانب موسسه خیریه مهرافرین را بررسی می‌کند.
موضوع دیگری که در این طرح مورد پیگیری قرار می‌گیرد، نداشتن کتاب یا لباس فرم مدرسه است که برای کودکانی که در این زمینه مشکل دارند، این اقلام تهیه می‌شود. همچنین برای دانش‌آموزانی که در یک درس خاص ضعف تحصیلی دارند کلاس‌های تقویتی و جبرانی در واحد آموزش مهرآفرین برگزار می‌شود. در صورتی که مسیر دانش‌آموز دور باشد و امکان دسترسی به اینترنت را داشته باشد، برای او پشتیبان آموزشی آنلاین در نظر گرفته می‌شود یا با معلم خصوصی هماهنگ می‌شود که در فرهنگسرا یا محیط‌های اینچنینی نزدیک محل زندگی کودک، با هزینه موسسه خیریه مهرآفرین تدریس خصوصی در راستای جبران ضعف تحصیلی کودک انجام شود.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟