آموزش؛ شاه کلید مراقبت از کودکان آسیب‌دیده

آموزش؛ شاه کلید مراقبت از کودکان آسیب‌دیده | 0 دیدگاه | سه شنبه ۰۳,بهمن,۱۴۰۲ | 116 نفر
آموزش؛ شاه کلید مراقبت از کودکان آسیب‌دیده
مهرآفرین از ابتدای تأسیس، یکی از مهم‌ترین اهداف خود را آموزش و ارتقای سطح جامعه هدف یعنی کودکان بدسرپرست قرار داده است چرا که امکان تغییر پایدار و بنیادین را تنها با آموزش و بالا بردن سطح دانش و مهارت انسان‌ها امکانپذیر می‌داند. تنها آموزش است که افراد را به حقوق خود واقف کرده و راهکارهای مراقبت از خویشتن را در راستای کاهش آسیب به آن‌ها می‌آموزد و همچنین آموزش شاه کلید رسیدن به سطح قابل قبولی از بهداشت، سلامت، رفاه و شادکامی است.
 اکنون در آستانه روز جهانی آموزش، بخشی از فعالیت‌های آموزشی موسسه خیریه مهرآفرین را با تمرکز بر روی دو واحد فعال در این زمینه، یعنی مرکز پرتو مهرآفرین و واحد آموزش ساختمان مرکزی بررسی می‌کنیم.

مرکز پرتو، محلی امن برای آموزش کودکان کار

مرکز پرتو مهرآفرین محلی برای استقرار واحد کار و خیابان تحت حمایت موسسه است؛ محلی که به کودکان کار پذیرش شده در شهر تهران خدمات حمایتی و کاهش آسیب ارائه می‌دهد. در این مرکز در حال حاضر حدود 600 پرونده فعال وجود دارد.
 مرکز پرتو از دیرباز بیشترین تمرکز خود را بر روی آموزش کودکان کار و خانواده‌های آنها گذاشته است. نوشین باقری مددکار اجتماعی و سرپرست مرکز پرتو مهرآفرین درباره آسیب‌ها و مخاطرات کار با کودکان کار و خیابان می‌گوید:«وقتی کودکی کار می‌کند یک سری از ابعاد پرورش آن کودک دچار مخاطره می‌شود مثلا در حوزه جسمی ممکن است مبتلا به سوتعذیه شود یا در مشاغل سخت دچار آسیب‌های بدنی شوند. از نظر ادراکی ممکن است مشکل پیدا کند چون نمی‌توانند به موقع مدرسه برود و آموزش کافی ببیند. حوزه تفکر این کودکان ممکن است رشد کافی پیدا نکند یا از لحاظ عاطفی عزت نفس آنها لطمه ببیند.»
 کاری که مرکز پرتو برای این‌ کودکان انجام می‌دهیم این است که حق دسترسی به فرصت و منابع برابر با بقیه کودکان را برای این بچه‌ها فراهم می‌کند:« ما این‌ها را به عنوان یک سرمایه اجتماعی می‌بینیم و برای آن‌ها فرصت آموزش برابر و دسترسی به امکانات را فراهم می‌کنیم تا در کنار کاری که ناچارند انجام دهند حداقل بتوانند آموزش ببینند، رشد کنند و مورد سواستفاده واقع نشوند.»
در واقع به گفته سرپرست مرکز پرتو، مهم ترین خدمات این مرکز خدمات آموزشی است که به کودکان کار داده می‌شود. باقری توضیح می‌دهد:« آموزش در واقع بخشی از خدمات کاهش آسیب است و به همین دلیل ما به آموزش بسیار اهمیت می‌دهیم. ما در زمینه آموزش در همه حوزه ها وارد شده‌ایم. اول بحث تحصیلی بچه‌هاست که پیگیری تحصیلی آن‌ها را انجام می‌دهیم، بچه‌هایی که مدرسه می‌روند اگر در بعضی دروس ضعیف باشند برایشان کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کنیم یا آنهایی که بازمانده از تحصیلند علت بازماندگی از تحصیلشان را بررسی می‌کنیم و شرایطی که برای برگرداندن کودک به سیستم آموزشی وجود دارد را بررسی می‌کنیم.»
اکنون مدتی است که مرکز پرتو به شکل یک مدرسه درآمده و هرروز کلاس‌های متعدد و متنوعی برای بچه‌ها برگزار می‌شود:« ما برای بچه‌هایی که بازمانده از تحصیلند و نتوانسته‌اند به هر دلیلی در مدرسه ثبت نام کنند کلاس تشکیل می‌دهیم. همچنین کلاس سوادآموزی برای مادران را داریم چرا که اگر مادران آگاه شوند، جلو آسیب و سواستفاده از کودکان را می‌گیرند و آموزش کلید رشد این افراد است.»
و اما بخش مهم دیگری از آموزش‌های این مرکز به کودکان کار و خانواده‌های آنها، آموزش‌های هنری، خود اشتغالی و آموزش‌های مهارتهای زندگی است. در کلاس‌های مهارت‌های زندگی که به تناوب برای مادران و فرزندان برگزار می‌شود انواع مهارت‌های کنترل خشم، حل مسأله و خود مراقبتی آموزش داده می‌شود تا این افراد که در محیط‌های ناامن و پرآسیب زندگی می‌کنند، بتوانند خود را از آسیب بیشتر در امان نگه دارند.
همچنین مهارت‌های هنری و اشتغال مانند کلاس‌های بافتنی، گلدوزی، ویترای، طراحی روی پارچه، آرایشگری و... نیز از جمله کلاس‌هایی است که به صورت مرتب در قالب کارگاه‌های عملی در این مرکز برای کودکان و مادران علاقمند برگزار می‌شود. سپس هنرجوهای مستعد به مراکز تخصصی‌تر برای گذراندن دوره‌های پیشرفته‌تر و ورود به بازار کار ارجاع داده می‌شوند.
طبق آخرین آمار به گفته نوشین باقری در طول امسال حدود 170 مددجو در کلاس‌های هنری از قبیل خیاطی، قلاب‌بافی، سوزن دوزی، تریکو، مکرومه بافی، نقاشی روی چوب، شیشه و پارچه، چرم دوزی و آرایشگری شرکت کرده‌اند. همچنین حدود 100 کودک در کلاس‌های اول، دوم و سوم دبستان و کلاس‌های تقویتی مرکز پرتو شرکت داشته‌اند و همچنان نیز حضور دارند.
در مرکز پرتو به غیر از خدمات آموزشی، خدمات روانشناسی، روانپزشکی و حقوقی نیز به خانواده‌های تحت حمایت ارائه می‌شود.


کلاس‌هایی برای پرورش استعدادها و برطرف کردن ضعف‌ها

واحد آموزش مهرآفرین مسئول تمام اقدامات آموزشی شعبه مرکزی این موسسه خیریه در استان تهران است. این واحد به طور مستمر در طول سال بر اساس نیازسنجی و ارزیابی تحصیلی کودکان و مصاحبه‌هایی که با مددجویان دارد،  کلاس‌های متعددی را در راستای آموزش و رفع نیاز کودکان تحت حمایت طراحی و برگزار می‌کند.  
این کلاس‌ها در طول تابستان بیشتر جنبه هنری و مهات آموزی دارند مانند کلاس‌های قصه گویی، بازیگری، قلاب بافی، سفالگری، یوگا، طراحی، کتاب‌خوانی،خوشنویسی، کار دستی و خلاقیت. در طول سال نیز کلاس‌های تقویتی و جبرانی برای کودکانی برگزار می‌شود که نیاز به تمرین و تکرار بیشتر محتواهای درسی خود دارند و به علت نبود والدین تحصیلکرده و پیگیر، دچار ضعف تحصیلی هستند.
کلاس‌های پیش دبستانی، سوادآموزی ویژه مادران یا فرزندان جامانده از تحصیل به علت نداشتن اوراق هویتی، در کنار کلاس‌های تقویتی زبان، ریاضی، عربی  برای مقاطع مختلف و گروه سنی 5 تا 18 سال، از جمله کلاس‌هایی است که در طول پاییز و زمستان امسال در حال برگزاری بوده است.
کلاس‌هایی که داخل ساختمان شعبه مرکزی برگزار می‌شود ویژه کودکانی است که منازل آنها نزدیک به موسسه است یا فرد حمایت گری دارند که آنها را برای رفت و آمد به کلاس همراهی کند.  
برای کودکانی که به علت بعد مسافت امکان دسترسی به کلاس‌ها را ندارند با فرهنگسرای نزدیک منزل یا مدرسه کودک مذاکره می‌شود و برای دانش آموز معلم خصوصی گرفته می‌شود.
همچنین بر اساس مشکلات شناسایی شده در میان کودکان و نوجوانان تحت حمایت، کارگاه‌هایی آموزشی در خصوص مهارت‌های زندگی، عزت نفس، خودآگاهی، مراقبت جنسی، کنترل خشم و کنترل هیجانی طراحی شده و در حال برگزاری است.
هدف از مجموعه این آموزش‌ها تربیت نسلی از کودکان آگاه است که با وجود مشکلات متعدد و زندگی در محیط‌های ناسالم، مهارت مراقبت از خویشتن را دارند و هرچند کند و آرام، اما در راستای رشد تحصیلی و شخصیتی حرکت می‌کنند.  

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟