برگزاری کارگاه در مرکز پرتو مهرآفرین/ چگونه از فرسودگی شغلی مددکاران اجتماعی پیشگیری کنیم؟

برگزاری کارگاه در مرکز پرتو مهرآفرین/ چگونه از فرسودگی شغلی مددکاران اجتماعی پیشگیری کنیم؟ | 0 دیدگاه | یکشنبه ۱۱,دی,۱۴۰۱ | 292 نفر
برگزاری کارگاه در مرکز پرتو مهرآفرین/  چگونه از فرسودگی شغلی مددکاران اجتماعی پیشگیری کنیم؟
مددکاری اجتماعی یکی از مشاغل پر استرس و تنش‌زایی است که بیش از مشاغل دیگر خطر فرسودگی شغلی را به دنبال دارد. مددکاری اجتماعی که در گروه مشاغل "یاورانه" و بسیار پراهمیتِ جامعه طبقه‌بندی می‌شود، اگر به فرسودگی شغلی منجر شود می‌تواند هم سلامت روان مددکاران شاغل در این حوزه را تهدید کند و هم باعث کاهش کیفیت خدمات آنها به مراجعین و نارضایتیِ سازمان شود.
مددکاران اجتماعی مهرآفرین نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به عنوان افرادی که در صف اول مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، روزانه با انواع کیس‌های کودک‌آزاری، خشونت و اعتیاد مواجه‌اند در معرض تنش‌های روانی و فرسودگی شغلی قرار دارند. در همین راستا مرکز پرتو مهرآفرین شروع به برگزاری سلسله کارگاه‌هایی به صورت هفتگی کرده است که در این جلسات به بررسی فرسودگی شغلی و راهکار‌های کاهش و برون رفت از این شرایط پرداخته می‌شود.
نوشین باقری، مددکار اجتماعی و سرپرست مرکز پرتو مهرآفرین درباره محتوای مطرح شده در این کارگاه‌ می‌گوید:« مددکاران هم مثل بقیه آدم‌ها و حتی بیشتر از آنها، نیاز به خودمراقبتی دارند. آنها باید یاد بگیرند وقتی در دل آسیب کار می کنند و روزانه با این حجم از انرژی منفی و افراد آسیب‌دیده مواجه می‌شوند، چطور می‌توانند این همه فشار روانی را تخلیه کنند تا آسیب کمتری ببینند. بخشی از این روند، سازمانی است و بخشی از آن فردی که ما در این جلسات سعی می‌کنیم به تمام عوامل فرسودگی شغلی مددکاران، پیامدهای آن و راه‌های برون رفت از این بحران بپردازیم.»
او ادامه می‌دهد:«در این جلسات هفتگی قرار است مددکاران اجتماعی ساعتی را در کنار هم بگذرانند و تجربیات خود را در فضایی امن و راحت با هم به اشتراک بگذارند. درباره کیس‌هایی که باعث حال بدشان می‌شود برون‌ریزی کنند و حتی درباره حس و حال خوبشان با یکدیگر حرف بزنند. همچنین قصد داریم تجارب مددکاران کشورهای دیگر را با شرکت کنندگان به اشتراک بگذاریم و به این ترتیب کمک کنیم تا همکاران‌مان با سلامت روانی بیشتر به خدمت رسانی در مهرآفرین ادامه دهند.»
منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟