حضور شاهین صمدپور و امیرحسین رستمی در جشن

حضور شاهین صمدپور و امیرحسین رستمی در جشن | 0 دیدگاه | یکشنبه ۲۱,اسفند,۱۴۰۱ | 529 نفر
حضور شاهین صمدپور و امیرحسین رستمی در جشن
اولین روز از جشنِ "عیدی غنچه‌ها" با حضور تعدادی از چهره‌های محبوب فرهنگی و هنری در مهد مهرآفرین برگزار شد. 
در این مراسم که با هدف آشنایی جامعه با خانه‌ها و مهدهای مهرآفرین برگزار شد، شاهین صمدپور مستندساز و گزارش‌گر اجتماعی و امیرحسین رستمی بازیگر سینما در جمع کودکان حاضر و برای دقایقی همراه آنها به بازی و اجرای مراسم نمادین چهارشنبه سوری مشغول شدند و لحظات شاد و پرهیجانی را برای بچه‌ها رقم زدند. 
فاطمه دانشور، موسس و مدیرعامل خیریه مهرآفرین درباره هدف از اجرای این کمپین گفت:«یکی از آسیب‌هایی که طی سال ها فعالیت در حوزه آسیب های اجتماعی در جامعه شاهد بودم موضوع زنان کارتن خوابی بود که دارای رفتارهای پرخطر مثل مصرف مواد و تن فروشی بودند و فرزندهایی در این میان متولد می‌شدند که برای ساماندهی و نگهداری از آنها متولی وجود نداشت. از آنجایی که سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی بستری را برای حمایت از این کودکان پیش بینی نکرده بودند، این کودکان مجبور بودند همراه با مادرشان کارتن خوابی و آسیب‌های ناشی از آن را تجربه کنند و همچنین بسیاری از این بچه‌ها در معرض فروش توسط مادرانشان قرار داشتند. بعضی از این مادران به این دلیل که بارداری‌شان حاصل تجاوز یا روابط آزاد بود چندان مهر مادری نسبت به کودکان‌شان حس نمی‌کردند و حتی در بازارهای شبانه محلات پرخطر مثل هرندی درباره فروش این فرزندان مذاکره می‌کردند.»
خانم دانشور دلیل راه‌اندازی مهدهای مهرآفرین را حمایت از این کودکان عنوان کرد و گفت:«من به این نتیجه رسیدم که برای حمایت از این بچه‌ها باید در محل‌هایی نزدیک به کانون‌های آسیب، مهد کودک دایر کنم؛ مهدهایی که مادران کودکان‌شان را با اطمینان به آنجا بسپارند و ما نقش خانواده نداشته‌شان را برایشان ایفا کنیم. در این مهدها هدف ما در ابتدا دور کردن کودک از کانون آسیب و سپس با تمرکز روی آموزش و تربیت، به حداقل رساندن آسیب است.»
مدیرعامل مهرآفرین درباره میزان شیوع کودک آزاری در بین این کودکان توضیح داد:«عموم این بچه‌ها کودک آزاری را از دوران جنینی تجربه کرده‌اند یعنی از زمانی که در شکم مادر هستند و مادر مصرف کننده مواد است و این مصرف روی سلامت و رشد جنین تأثیر گذار است. از این جهت بسیاری از این کودکان وقتی تحت معاینات و تست‌های روان‌شناسی قرار می‌گیرند علائم اختلالاتی مانند بیش فعالی و نقص توجه را نشان می‌دهند یا روی بدنشان آثار کتک یا سوختگی توسط سیگار است. حتی بسیاری از آنها تجربه آزار جنسی را دارند اما به دلیل فقر آموزشی نمی‌دانند که این رفتاری غیرطبیعی و آسیب‌زاست و تازه بعد از این که در مهد کودک توسط مربیان آموزش می‌بینند به ما گزارش می‌دهند که توسط اعضای خانواده و اطرافیان تحت آزار جنسی قرار گرفته‌اند.»
به گفته دانشور فعلا بر اساس تعداد کودکان در معرض آسیب، مهرآفرین در 4 شهر تهران، کرج، مشهد و ورامین مهد کودک‌هایی را تحت عنوان مهدِ مهر برای نگه‌داری از این کودکان تأسیس کرده است که با حمایت‌های مردمی اداره می‌شوند. همچنین تعداد زیادی از کودکان در لیست انتظار هستند که نه بهزیستی فضای پذیرش آنها را دارد و نه مهرآفرین با توجه به ظرفیت مهدها و خانه‌هایش امکان نگهداری از این بچه‌ها را دارد. کودکانی که هر لحظه ممکن است توسط سرپرستان خود دچار آسیب‌های جدی همچون اعتیاد، خشونت و حتی مرگ شوند. اگر این مراکز با حمایت یاوران مهرآفرین توسعه یابد ظرفیت پذیرش این کودکان نیز بالاتر خواهد رفت و مهرآفرین می‌تواند تعداد بیشتری از آنها را از خطر مرگ و آسیب‌های جدی نجات دهد.
منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟