حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل و دانش آموزان نیازمند در مناطق محروم

حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل و دانش آموزان نیازمند در مناطق محروم | 0 دیدگاه | پنجشنبه ۱۲,مهر,۱۳۹۷ | 412 نفر
 حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل و دانش آموزان نیازمند در مناطق محروم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فاطمه دانشور با اشاره به برنامه ریزی انجام شده از سوی موسسه خیریه مهرآفرین برای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل و دانش آموزان بی بضاعت اظهار کرد: همزمان با آغاز سال تحصیل 97 -98 مهرآفرین همانند سنوات گذشته در مناطق محروم سیستان و بلوچستان اقدام به تهیه و توزیع بسته‌های لوازم تحریر و افتتاح مدارس جدید الاحداث و کلنگ زنی مدارس جدید کرد.
دانشور ادامه داد: در همین رابطه در منطقه نیکشهر فنوج از استان سیستان و بلوچستان، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید تعدادی از مدارسی که سال گذشته دراین مناطق کلنگ زنی شده بودند مورد بهره‌برداری قرار گرفتند که از آن جمله می‌توان به یک مدرسه سه کلاسه در روستای رمش اشاره کرد.
وی با اشاره به وضعیت کمبود فضاهای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌های کشور گفت: این موضوعی که به شدت در این مناطق احساس می شود و خطر بازماندگی از تحصیل کودکان در این استان بیش از سایر مناطق کشور است به ویژه در بین دختران و به ویژه در مقطع هفتم به بعد.
این فعال اجتماعی ادامه داد: متاسفانه دختران در این مناطق به دلیل عدم برخورداری از فضای آموزشی کافی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند چرا که در اکثر روستاها مدرسه ابتدایی به صورت مختلط وجود دارد اما این دانش آموزان برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی و دبیرستان با مشکل روبرو هستند.

دانشور اضافه کرد: با توجه به کمبودهای فضاهای آموزشی در این مناطق، موسسه خیریه مهرافرین با احداث مدارسی در این مقاطع در طول سال تعدادی مدرسه را کلنگ زنی و تعدادی را افتتاح می‌کند که امسال نیز سه مدرسه افتتاح و سه مدرسه نیز کلنگ زنی شد که این اقدام با همکاری، همراهی و کمک خیرین صورت گرفته است.

وی بیان کرد: امسال نیز موسسه خیریه مهرافرین در سراسر کشور اقدام به توزیع بیش از 4 هزار بسته لوازم التحریر و کیف بین دانش آموزان کم برخوردار کرد و سهم استان سیستان و بلوچستان بیش از سایر استان‌های کشور بود.
این فعال اجتماعی همچنین به ارائه گزارش خود از سفر به استان سیستان و مناطق آن اشاره کرد و گفت: آنچه که در این سفر مورد توجه قرار داشت رقم تخصیص یافته به مدارس این مناطق بود که به گفته یکی از مدیران مدارس اعتباری حدود 300 هزار تومان در طول یکسال برای یک مدرسه روستاهای سیستان و بلوچستان بوده.
دانشور با انتقاد از اعتبارات تخصیص یافته برای مدارس روستاهای استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: این بودجه به هیچ وجه پاسخگو نیاز این مناطق نیست و این در حالی است که در بسیاری از مدارس نیکمتی برای نشستن دانش آموزان وجود ندارد و در اکثر مدارس هم از تخته‌های سیاه پوسیده و آویزان استفاده می‌شود ضمن اینکه فضای کلاس ها نیز مناسب دانش آموزان نبود و پنجره‌ها فاقد شیشه بودند که به گفته مدیران و معلمان در این مدارس همه این موارد به دلیل نبود بودجه عنوان شد.

وی همچنین به تحصیل دانش آموزان در مدارس کپری در این استان اشاره کرد و افزود: در بسیاری از مناطق همچنان مدارس کپری وجود دارد و بچه‌ها با شرایط سخت در این مدارس تحصیل می‌کنند و همچنان سیستان و بلوچستان با محرومیت و تبعیض به ویژه در حوزه آموزشی روبرو است.
به گفته مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین، بسیاری از دختران در روستاها مجبورند برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان مجبور هستند که به روستاهای مجاور بروند که در همین رابطه نیز توان پرداخت هزینه سرویس را که حدود 30 هزار تومان در ماه است، ندارند.
دانشور تاکید کرد: فقر غلظت یافته در استان سیستان و بلوچستان یکی از چالش‌های جدی مردم این منطقه است و موسسه مهرآفرین هم این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کند و در این زمینه برنامه‌های را در دستور کاری قرارداده‌ایم که از آن جمله می‌توان راه‌اندازی پایگاه خدمات اجتماعی در شهر ایرانشهر اشاره کرد چرا که ضعف‌ها و کمبودها در بین کودکان در این منطقه دیده شده است و کودکانی در این مناطق که دچار بیماری‌های مادرزادی از جمله کوری مادرزادی و معلولیت و بیماری‌های از این دست هستند و خانواده ها برای درمان فرزندان خود دسترسی به خدمات بهداشتی ندارند و برهمین اساس و با توجه به عدم دسترسی کودکان استثایی به امکانات تخصصی، مهرآفرین اقدام به راه‌اندازی پایگاه خدمات اجتماعی در شهر ایرانشهر خواهد کرد.

وی درباره فرایند خدمات در نظر گرفته ایرانشهر گفت: در این زمینه تمرکز باید بر خدمات اجتماعی باشد و مددکاران اجتماعی با شناسایی این کودکان خدمات بهنگامی را به آنها بدهند علاوه براین آموزش معلمان در دستور کاری موسسه قرار دارد و معلمان نباید صرفا آموزش سواد آموزی داشته باشند و معلمان باید مهارت‌های لازم را در حوزه های بهداشتی و فرهنگی به کودکان آموزش بدهند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این مناطق عدم ارتباط گیری مادران با کودکان و همچنین کودکان با یکدیگر است و خیلی از مهارت‌ها را یاد نگرفتند و همه این موارد نیاز به فرهنگ سازی دارد.
دانشور با اشاره به وضعیت کودکان سیستان و بلوچستان افزود: خیلی از کودکان مناطق روستایی و حاشیه نشین همچنان پابرهنه هستند و این موارد و نیازها و چالش‌ها باید به اطلاع مسئولان برسد و به سمتی حرکت کنیم که این استان نیز برخوردار باشد تا بتواند از سهم عادلانه بودجه وضعیت آموزشی دانش آموزان خود را بهبود ببخشد.
وی با اشاره شرایط اقتصادی در کشور و افزایش هزینه‌های زندگی بیان کرد: در این روزها که با تورم و گرانی بیش از روبرو هستیم باید توجه ویژه‌‌ای را به نیازمندان داشته باشیم به طوری که این شرایط بار مضاعفی را بر روی دوش خانواده‌های سیستان و بلوچستان به ویژه دانش آموزان گذاشته است.
این فعال اجتماعی گفت: مهرآفرین بیش از 500 دانش آموز در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان اعم از ( زاهدان،ایرانشهر،نیک شهر و فنوج) را مورد حمایت تحصیلی قرار داده است که علاوه بر ساخت مدرسه یکی دیگر ازکارهای این موسسه حمایت تحصیلی برای جلوگیری از ترک تحصیلی دانش آموزان است که این اقدام با حمایت خیرین و یاوران مهر آفرین صورت می‌گیرد.

گزارش تصویری

منبع:

دیدگاه ها

بیشتر بخوانید

نظر شما چیست؟